Doradca podatkowy inspektorem w urzędzie
REKLAMA
REKLAMA
Z opublikowanego przez Ministerstwo Finansów projektu nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej wynika, że osoby wpisane na listę doradców podatkowych będzie można zatrudniać w urzędach skarbowych, izbach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz Ministerstwie Finansów. Co więcej, doradca podatkowy zatrudniony w organach podatkowych, skarbowych lub celnych będzie mógł także zostać inspektorem skarbowym, a nawet zostać mianowany na dyrektora urzędu kontroli skarbowej.
REKLAMA
Ponadto doradca, który zawiesi działalność i podejmie pracę w organach skarbowych lub podatkowych, nie będzie podlegał ograniczeniu zawieszenia działalności na pięć lat. Dziś ustawa o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 443 z późn. zm.) nakazuje skreślenie z listy doradców podatkowych osoby, które przekroczyły pięcioletni okres zawieszenia.
Doradca urzędnikiem
REKLAMA
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej inspektorem będzie mogła zostać osoba zatrudniona w jednostkach organizacyjnych kontroli skarbowej, administracji podatkowej lub administracji celnej, która jest wpisana na listę doradców podatkowych, jeżeli spełnia określone warunki. Oznacza to, że zatrudniony w organach doradca podatkowy będzie mógł zostać inspektorem kontroli skarbowej, jeśli: posiada wyłącznie obywatelstwo polskie, ma nienaganną opinię, nie był karany za przestępstwo z winy umyślnej oraz posiada wyższe wykształcenie o specjalności przydatnej do kontroli skarbowej, prawnicze lub ekonomiczne.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, w ocenie projektodawcy proponowane rozwiązanie stanowi dla kontroli skarbowej szansę pozyskania przygotowanej merytorycznie i posiadającej odpowiednie doświadczenie kadry pracowników.
Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego, doradcy podatkowego i prezesa Instytutu Studiów Podatkowych, projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej wzmacnia status zawodowy doradców podatkowych.
- Ustawodawca dostrzegł doświadczenie zawodowe doradców i to jest cenne - stwierdza nasz rozmówca.
Konieczne zawieszenie
Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę, że doradca podatkowy, który chciałaby podjąć pracę w administracji skarbowej, musiałaby wcześniej zawiesić swoją działalność doradczą.
REKLAMA
- Wynika to wprost z ustawy o doradztwie podatkowym. Istnieje bowiem przepis zakazujący doradcy podatkowemu zatrudnienia w innych podmiotach niż podmioty uprawnione do doradztwa podatkowego - wyjaśnia nasz rozmówca. Dominik Szczygieł, doradca podatkowy w MSDS Kancelarii Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, zwraca jednak uwagę, że projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej zmierza do zniesienia obowiązku zawieszenia w okresie zatrudnienia w organach podatkowych.
- W mojej osobistej ocenie, możliwość pracy doradców podatkowych w organach podatkowych bez obowiązkowego zawieszania wykonywania zawodu jest rozwiązaniem budzącym pewne zdziwienie. To krok zdecydowanie do tyłu. Wydaje się, że istota zawodu doradcy podatkowego to m.in. walka - nierzadko ostra - z organami podatkowymi w imieniu swojego klienta - uważa Dominik Szczygieł. Dodaje on, że praca na rzecz organów podatkowych rzucałaby cień na niezależność doradców podatkowych zatrudnionych w tych organach. Zwraca on także uwagę na wiele innych problemów.
- Pojawiają się niezwykle delikatne kwestie związane z postrzeganiem doradcy - pracownika UKS na rynku. I to zarówno przez potencjalnych klientów, którzy być może będą liczyć na sprawniejsze prowadzenie spraw, jak i przez innych doradców, którzy mogą postrzegać ich jako nieuczciwą konkurencję - mówi Dominik Szczygieł.
Projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej przewiduje możliwość zawieszenia działalności na okres dłuższy niż pięć lat, jednak dotyczy to wyłącznie osób zatrudnionych w administracji skarbowej. Pozostali doradcy będą podlegali dotychczasowym przepisom. Brunon Szulc, doradca podatkowy, przypomina, że Krajowa Rada Doradców Podatkowych w przesłanych ministerstwu rekomendacjach do zmian ustawy o doradztwie podatkowym zaproponowała likwidację pięcioletniego okresu zawieszenia.
Musi istnieć granica
Dominik Szczygieł zwraca uwagę, że obecne regulacje są właściwe.
- Doradca musi wybrać: albo kariera w aparacie skarbowym, albo w doradztwie podatkowym - podkreśla nasz rozmówca. Również prof. Witold Modzelewski przyznaje, że musi istnieć wyraźna granica między doradztwem podatkowym a pracą w aparacie skarbowym.
- Zatarcie tej granicy jest katastrofą dla obu stron: wizerunku doradcy podatkowego i władzy publicznej. Jeśli chcemy stworzyć możliwość zatrudnienia doradców w administracji, to należy chronić ich przed konfliktem interesów za pomocą bardzo szczegółowych regulacji, podobnych do tych, które funkcjonują w przypadku zawodów prawniczych - mówi prezes ISP. Z drugiej strony - dodaje - możliwość zatrudnienia w administracji powinna się wiązać z procedurami, które będą chronić interes publiczny, gdyż doradca, który przeszedł na drugą stronę, może być podejrzewany o stronniczość.
Z kolei w opinii Bogusława Niemca, doradcy podatkowego, wejście w życie nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej w proponowanym kształcie nie byłoby pozytywną zmianą dla doradców.
- W mojej opinii powinny być dwa oddzielne źródła pozyskiwania pracowników do zawodu doradcy i do administracji skarbowej - stwierdza Bogusław Niemiec.
Konflikt interesów
Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego przepisy muszą także precyzyjnie określić zakaz zajmowania się sprawami, którymi zawieszony w czynnościach doradca zajmował się w trakcie swojej praktyki prywatnej. W opinii prezesa ISP bez takich przepisów doradcy podatkowi byliby narażeni na konflikt interesów wynikający z zakresu dwóch tajemnic zawodowych: doradcy i inspektora.
651 osób
wpisanych na listę doradców podatkowych zawiesiło prawo wykonywania zawodu
ŁUKASZ ZALEWSKI
lukasz.zalewski@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA