| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Nowe zasady wynagradzania księgowych

Nowe zasady wynagradzania księgowych

Jestem zatrudniona na stanowisku głównej księgowej w jednostce budżetowej. Z dniem 9 kwietnia 2008 r. otrzymałam podwyżkę wynagrodzenia na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 28 lutego 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego obowiązującego od pierwszego maja.


Czy w związku z nowym widełkowym systemem placowym dla głównych księgowych, obowiązującym od 29 kwietnia 2008 r., mam prawo otrzymywać wynagrodzenie na podstawie nowego aneksu z 9 kwietnia 2008 r., które jest zawyżone w stosunku do nowego rozporządzenia? Czy powinnam pozostać przy poborach obowiązujących przed 9 kwietnia 2008 r., czy też powinnam mieć ustalone pobory na podstawie nowego rozporządzenia?

Wnagrodzenie głównego księgowego jednostki samorządowej może być wyższe niż nowe stawki wynagrodzenia wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r.), pod warunkiem że prawo do wyższego wynagrodzenia główny księgowy nabył przed 29 kwietnia 2008 r.

W dniu 29 kwietnia 2008 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie zmieniające). Zmiany dotyczyły m.in.:

• stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz

• dodatku funkcyjnego dla głównych księgowych jednostek samorządowych,

określonych w rozporządzeniu z 2 sierpnia 2005 r.

Zmiany stawek były szczególnie widoczne w przypadku głównych księgowych. Ta grupa pracowników została pozbawiona stawek wynagrodzenia określonych kwoto. Wysokość zarówno stawek pensji zasadniczej, jak i dodatku funkcyjnego, została z mocą wsteczną, bo od 1 stycznia 2008 r., określona kategoriami zaszeregowania. Dlatego we wprowadzonych nowelizacjach podkreślono, co robić, gdyby wynagrodzenia pracowników na takich stanowiskach po wprowadzonych zmianach były niższe od tych wypłacanych do tej pory na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia zmieniającego, w przypadku gdy wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego głównego księgowego, ustalona na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia, była niższa od wysokości tych składników wynagrodzenia przysługujących na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowuje on prawo do wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w wysokości dotychczasowej. W takich przypadkach główni księgowi mają prawo do stawek wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, jakie otrzymywali przed zmianą stawek. Oznacza to tym samym, że nie można zmniejszyć wynagrodzenia tej grupie zawodowej, uzasadniając to wprowadzonymi nowelizacjami rozporządzeń płacowych dla pracowników samorządowych.

Dlatego w sytuacji opisanej w pytaniu, jeżeli główny księgowy jednostki samorządowej przed 29 kwietnia 2008 r. otrzymywał wyższe wynagrodzenie niż to, które przysługiwało mu na podstawie zmienionych przepisów, powinien otrzymywać je nadal. W związku z tym postanowienia aneksu do umowy z 9 kwietnia 2008 r. dotyczące podwyżki wynagrodzenia głównego księgowego obowiązują nadal, niezależnie od zmian stawek wprowadzonych przepisami rozporządzenia zmieniającego.

Zmiany wprowadzone przepisami rozporządzenia zmieniającego dotyczą nie tylko stawek wynagrodzenia zasadniczego czy dodatku funkcyjnego. Od 1 maja 2008 r. wprowadzono również nowe zasady dotyczące zasad przyznawania i wypłaty dodatku specjalnego. Na podstawie § 2 rozporządzenia zmieniającego, wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w jednostkach budżetowych, gospodarstwach pomocniczych jednostek budżetowych i zakładach budżetowych jednostek samorządu terytorialnego 1 maja 2008 r., ustalone z uwzględnieniem zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, nie może być niższe od wynagrodzenia przysługującego przed tym dniem. Zasada ta dotyczy również głównych księgowych.

Podsumowując, wysokość wynagrodzenia głównych księgowych zatrudnionych w jednostkach samorządowych, z uwzględnieniem zmian, które weszły w życie z mocą wsteczną od 1 stycznia 2008 r., nie może być niższa niż wynagrodzenie, które główny księgowy otrzymywał przed 29 kwietnia 2008 r., czyli z dniem ogłoszenia rozporządzenia zmieniającego. Wszystkie korzystniejsze postanowienia dotyczące wysokości wynagrodzenia i wpływające na jego wysokość zachowują moc prawną również po 29 kwietnia.

Podstawy prawne

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 lutego 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 38, poz. 261)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222, ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Izabela Żurkowska-Mróz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »