reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Kiedy NIK przeprowadza kontrolę w samorządach

Kiedy NIK przeprowadza kontrolę w samorządach

Czego może dotyczyć kontrola Najwyższej Izby Kontroli w samorządzie terytorialnym? Jakie Izba ma uprawnienia w przypadku, gdy w trakcie kontroli okaże się, że złamano prawo? Co się dzieje w przypadku, gdy kontrolowana jednostka nie zgadza się z wynikami kontroli?


Działalność samorządów oceniana jest przez Najwyższą Izbę Kontroli pod względem trzech kryteriów: legalności, gospodarności i rzetelności. Przepisy nie nakładają na Izbę obowiązku przeprowadzania takich kontroli. Najwyższa Izba Kontroli nie ma bowiem zastępować organów sprawujących nadzór nad działalnością samorządu. Jako naczelny organ kontroli państwowej ma natomiast zagwarantowaną możliwość oceny działalności całego systemu administracji i gospodarowania wszelkimi środkami publicznymi. Rokrocznie NIK przeprowadza kontrole dotyczące powiązań budżetu jednostek samorządu terytorialnego z budżetem państwa. Ponadto do najczęściej przeprowadzanych kontroli należą: realizacja projektów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej, wykorzystanie dotacji celowych z budżetu państwa, przyznawanie i rozliczanie dotacji udzielanych jednostkom spoza sektora finansów publicznych, gospodarowanie zasobem nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego oraz poziom i struktura zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego.

Wystąpienie pokontrolne zawiera oceny kontrolowanej działalności, wynikające z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości - także uwagi i wnioski w sprawie ich usunięcia. W przypadku gdy kierownik jednostki kontrolowanej nie zgadza się z wynikami kontroli przedstawionymi w protokole, może on, przed podpisaniem protokołu kontroli, zgłosić umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w protokole. Prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń przysługuje kierownikowi jednostki kontrolowanej również do wystąpienia pokontrolnego w sprawie zawartych w nim ocen, uwag i wniosków (art. 61 ustawy o NIK). W wyniku postępowania odwoławczego możliwa jest zmiana stanu faktycznego opisanego w protokole kontroli, jak również zmiana ocen uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym.


BŁAŻEJ TORAŃSKI

Najwyższa Izba Kontroli

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 203 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).

• Art. 2 ust. 2, art. 5 ust. 2, art. 61 ustawy z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz.U. z 2007 r. nr 231, poz. 1701).

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Prawa i obowiązki dyrektora szkoły. Kompetencje. Zadania. Odwołanie53.40 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama