Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie wpaść w pułapki outsourcingu

Izabela Jakubiec
Outsourcing oznacza przekazanie funkcji wykonywanej dotychczas przez pracowników, firmie zewnętrznej specjalizującej się w konkretnie określonej dziedzinie. Usługi outsourcingowe są niezwykle popularne zarówno wśród firm prywatnych, jak i w jednostkach publicznych.

Outsourcing może przybierać postać pełnego lub selektywnego. W pierwszym przypadku klient zleca kompleksową obsługę wybranego zakresu działalności, w drugim natomiast dokonuje wyboru, jakie obszary mają zostać objęte obsługą.

Usługi outsourcingowe są niezwykle popularne zarówno wśród firm prywatnych, jak i w jednostkach publicznych. Dużą popularnością cieszy się outsourcing finansów i rachunkowości. W większości publikacji podkreśla się głównie zalety outsourcingu, wskazując na mniejsze koszty w porównaniu z prowadzeniem samodzielnego działu (samodzielnym zatrudnianiem pracowników) przy jednoczesnym wysokim standardzie usług i koncentracji na działalności podstawowej. Czy jednak twierdzenia te są bezwzględnie prawdziwe?

Oto najbardziej dotkliwe błędy, jakie popełniane są na etapach wyboru i współpracy z zewnętrzną firmą:

outsourcing wszystkich funkcji księgowo-kadrowo-płacowych, bez uwzględnienia odległości terytorialnej pomiędzy spółką a partnerem zewnętrznym,

• brak własnych kompetencji kontrolnych i mechanizmów zabezpieczających przed ryzykiem popełnienia błędu przez partnera,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• niedostateczna weryfikacja wstępna partnera pod kątem jego możliwości rozwojowych i sprostania rosnącym oczekiwaniom w zakresie informacji zarządczej i finansowej oraz brak precyzyjnego określenia tych potrzeb na etapie negocjacji umowy.

UWAGA

Najważniejszym błędem jest jednak jednoczesne powierzenie wszystkich tych funkcji jednemu podmiotowi, oznaczające całkowite uzależnienie od jednego usługodawcy, przy jednoczesnym braku faktycznej możliwości egzekwowania odpowiedniej jakości świadczenia tych w istocie różnych i skomplikowanych funkcji. W większości publikacji podkreśla się znaczenie weryfikacji jakości świadczonych usług poprzez bezpośrednie rozmowy z klientami usługodawcy. Pozytywny efekt takich wywiadów uznaje się za dostateczną gwarancję i potwierdzenie słuszoności dokonanego wyboru.

Ostrożności nigdy za wiele. Podejmując decyzję o nawiązaniu współpracy, rozpocznijmy od niewielkiego obszaru naszej aktywności, zapewniając sobie w razie konieczności możliwość jej stopniowego rozwoju w przypadku spełnienia naszych oczekiwań. Nie bójmy się założyć najgorszego możliwego scenariusza – założenie to uchroni nas przed uzależnieniem się od jednego i niekompetentnego doradcy. Wymiana jednego niekompetentego pracownika działu finansów nie jest bowiem tak trudna jak wymiana całej firmy obsługującej wiele różnych działań.

Ostrożnie wybierajmy funkcje będące przedmiotem outsourcingu – outsourcing finansów w firmie produkującej ciężkie konstrukcje stalowe to nie to samo co outsourcing w firmie handlu detalicznego. Operację wykonujmy stopniowo, uważnie obserwując poczynania partnera i jego nastawienie do powierzonych zadań. Nie zapominajmy o mechanizmach kontroli zleceniobiorcy, a także ustaleniu zasad bieżącej z nim współpracy. Dostosujmy zasady współpracy do specyfiki powierzanej funkcji i naszych oczekiwań, komunikując to wyraźnie już na etapie uzgadniania warunków umownych.

I wreszcie, nie wyzbywajmy się od razu całkowicie kompetencji własnych – tylko specjalista jest bowiem z stanie sprawdzić jakość świadczonych usług. Pamiętajmy, że pośpiech w zawieraniu tego typu umów może w przyszłości wpłynąć negatywnie na nasze wyniki finansowe. Firmy świadczące usługi o charakterze niematerialnym nie posiadają bowiem znaczącego majątku. Z tego też względu wyegzekwowanie naszych roszczeń (chociażby nawet były one zasadne i zagwarantowane w umowie) w praktyce może okazać się niemożliwe. Pewnym zabezpieczeniem może być ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, dlatego też w przypadku zawierania tego typu umów ocena jej zakresu i sumy gwarancyjnej wydaje się bardzo ważna.

Wniosek z przykładu 2 jest jeden – nie spoczywajmy na laurach, nawet jeżeli wydaje nam się, iż dotychczasowe usługi nie mogą być już poprawione. Nie chodzi o zmiany premanentne, dokonywane każdego roku. Takie bowiem przynieść mogą więcej szkody niż pożytku. Wykorzystujmy jednak nowości pojawiające się na rynku i nie traktujmy naszego usługodawcy jako jedynego podmiotu działającego na rynku.

Przykład 2

Spółka od wielu lat współpracowała z brokerem ubezpieczeniowym. Zakres świadczonych usług obejmował kompleksową obsługę w zakresie ubezpieczeń i gwarancji ubezpieczeniowych. W poprzednim roku spółka po raz pierwszy podjęła decyzję o weryfikacji tej długookresowej umowy, a co za tym idzie – o rozeznaniu rynku.

Gwarancje ubezpieczeniowe

W praktyce jednak broker nie realizował zadań w zakresie obsługi gwarancji ubezpieczeniowych, jedynie w zakresie ubezpieczeń. W istocie więc pracownik spółki samodzielnie obsługiwał cały ten proces, co pochłaniało znaczną część jego czasu. W efekcie rozeznania rynku prace te powierzono innej firmie brokerskiej, wyspecjalizowanej w gwarancjach ubezpieczeniowych. Firma ta przejęła na siebie bieżący kontakt z zakładami ubezpieczeń na wszystkich etapach (umowy limitowe, w tym także przygotowywanie wniosków o udzielenie limitu, przygotowywanie wniosków o udzielenie gwarancji, wystawianie gwarancji, obsługa ewentualnych roszczeń z gwarancji). Pozwoliło to na ograniczenie pracochłonności po stronie spółki i wygospodarowanie czasu pracownika działu finansowego na innego rodzaju działania.

Bądźmy aktywni w monitorowaniu rynku, skłaniając tym samym naszego partnera do ciągłego doskonalenia jakości świadczonych usług. Zasada ta dotyczy także ceny, o której traktuje przykład 3.

Ubezpieczenia

Za najlepszy sposób oceny pracy jednej firmy uznano w tym przypadku porównanie przedstawionej przez nią oferty na rok następny z ofertą innego podmiotu. Działanie to jest oczywiście niezbyt popularne i dosyć trudne do zrealizowania, szczególnie na rynku ubezpieczeniowym. Jednak tylko w ten sposób możliwe jest nie tylko porównanie wyników pracy, ale przede wszystkim kreatywności i aktywności w proponowaniu nowych rozwiązań. Równoległa obserwacja sposobu pracy dwóch podmiotów, przy jednoczesnym zaprezentowaniu przez nowego brokera lepszych rozwiązań, doprowadziła do podjęcia decyzji o dokonaniu zmiany.

Przykład 3

Spółka zawarła z doradcą umowę na świadczenie bieżących usług obsługi prawnej i podatkowej. Wynagrodzenie umowne określono w postaci zryczałtowanej plus stawka godzinowa płatna po przekroczeniu określonego limitu godzinowego.

W trakcie półrocznego okresu współpracy kwota ogólnego wynagrodzenia płaconego firmie doradczej była o 100% wyższa aniżeli ustalona w umowie kwota wynagrodzenia ryczałtowego, przy 30-proc. wzroście liczby przepracowanych godzin. Większość otrzymywanych opinii zawierała przy tym zastrzeżenia i uwagi gwarantujące firmie doradczej całkowity brak odpowiedzialności w przypadku podjęcia przez spółkę decyzji o zastosowaniu rozwiązania, w przypadku którego występowały odmienne interpretacje urzędów skarbowych. Spółka podjęła decyzję o renegocjacji warunków umowy, zwiększając kwotę wynagrodzenia ryczałtowego, przy jednoczesnej eliminacji stawek godzinowych, co doprowadziło do ograniczenia kosztów o 10%.

Przykład 3, a także przykład 1, mają na celu wskazanie, iż podstawowym czynnikiem, który powinien być uwzględniany przy ocenie współpracy z firmą zewnętrzną, jest stosunek jakości do ceny, nie zaś sama cena. Jeżeli bowiem wynagrodzenie doradcy stanowi dodatkowy koszt w przedsiębiorstwie, a wartość dodana nie uzasadnia jego ponoszenia, decyzja o rozwiązaniu umowy lub renegocjacji jej warunków wydaje się zasadna. Jeżeli funkcje realizowane przez zewnętrznego doradcę mogą być wykonywane z takim samym efektem przez własne zasoby, przy ograniczeniu kosztów z tego tytułu, rozwiązanie takie wydaje się warte rozważenia. Podjęcie takich decyzji możliwe jest jednak pod warunkiem okresowego monitoringu rynku usług zewnętrznych w porównaniu z kosztami takich usług świadczonych siłami wewnętrznymi. Zawarcie umowy z usługodawcą nie jest więc etapem kończącym monitoring rynku i pozwalającym nam zapomnieć o jego istnieniu. Okresowa weryfikacja cen stanowi bowiem niezwykle ważny element „administrowania umową”.

Przykład 1

Spółka podjęła decyzję o rozwoju nowego rodzaju działalności, polegającego na świadczeniu usług budowlanych. Dotychczas obsługujące ją biuro rachunkowe nie podjęło się dalszej realizacji obsługi księgowo-płacowej, z uwagi na specyfikę tego rodzaju działalności świadczonej w głównej mierze za granicą i wynikający stąd brak kompetencji. Rozeznanie rynku doprowadziło do podpisania umowy na świadczenie usług pełnej obsługi księgowo-płacowej, a także kadrowej przez renomowanego

doradcę podatkowego (z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze branży budowlanej, popartym pozytywnymi opiniami klientów) prowadzącego własne biuro rachunkowe.

Spółka nie miała kompetencji umożliwiających bieżącą merytoryczną kontrolę jakości wykonywanej pracy, uznała bowiem, że wykorzystywany model outsourcingu pełnego nie wymaga realizacji takich funkcji. Weryfikacja kompetencji doradcy, dokonana przed podpisaniem umowy, stanowiła bowiem w opinii zarządu najważniejszy argument za powierzeniem tych fukcji specjaliście zewnętrznemu. Dodatkowo z umowy wynikała pełna odpowiedzialność doradcy za sprawy podatkowo-księgowe, co uznano za kolejny argument przeciw tworzeniu własnych mechanizmów kontrolnych.

Prowadzona działalność budowlana na rynku Unii Europejskiej cechowała się wysoką dynamiką. Firma w niedługim okresie zatrudniała 200 pracowników realizujących kontrakty w kraju i za granicą. W pierwszych kilku miesiącach współpracy okazało się, że partner nie jest w stanie zapewnić terminowej obsługi kadrowej.

Aby móc rozwijać działalność, zarząd zmuszony został do systematycznego przejmowania tych funkcji. W tym celu utworzono stanowisko pracy i zatrudniono osobę z doświadczeniem w tym zakresie. Bezpośrednia podległość, a przede wszystkim codzienna obecność tej osoby w siedzibie spółki, umożliwiła szybkie reagowanie na pojawiające się sytuacje kryzysowe zdarzające się praktycznie każdego dnia w tak specyficznym obszarze, jakim jest obsługa kadrowa budowlanych kontraktów eksportowych. Korzyścią było skrócenie ścieżki przepływu informacji, zapewniające prawidłową realizację funkcji kadrowej w przedsiębiorstwie, przy jednoczesnym dodatkowym koszcie w wysokości ok. 4000 zł miesięcznie.

W miarę rozwoju działalności, dotychczas niedoceniana funkcja finansowa zaczęła nabierać większego znaczenia. Rosło także zapotrzebowanie na informację zarządczą. Także w zakresie wstępnego przygotowania dokumentów w celu przekazania ich biuru rachunkowemu, rosnąca pracochłonność spowodowała konieczność zatrudnienia dodatkowej osoby (koszt zatrudnienia 3000 zł miesięcznie). Biuro rachunkowe nie miało bowiem kompetencji do realizacji funkcji finansowych, funkcje controllingowe zaś realizowało w stopniu niezadowalającym. Outsourcing wydawał się niezasadny z uwagi na możliwość połączenia tej funkcji z konieczną do wykonania pracą przygotowawczą w zakresie przekazania dokumentów księgowych do biura rachunkowego.

Zatrudniona osoba posiadała jednocześnie doświadczenie księgowe, czego zaletą była możliwość wyrywkowej kontroli jakości pracy biura rachunkowego. Efektem kontroli było stwierdzenie podstawowych błędów w zakresie naliczania płac, ustalania wyniku finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości, wyniku podatkowego oraz rejestrów VAT, co potwierdziły także (w dwóch przypadkach) wyniki przeprowadzonej w tym zakresie kontroli zewnętrznej. W efekcie wyodrębniono z zakresu usług biura rachunkowego naliczanie wynagrodzeń, tworząc kolejne stanowisko pracy (koszt 4000 zł miesięcznie, przy jednoczesnym ograniczeniu wynagrodzenia partnera o 9000 zł miesięcznie).

Zapisy umowy gwarantowały przy tym partnerowi 6-miesięczny okres wypowiedzenia, liczony na 6 miesięcy przed upływem danego roku kalendarzowego. Kwestia ta nie miała jednak największego znaczenia, w obliczu wykazanych błędów w księgach rachunkowych. Ważniejszym problemem było samo przejęcie ksiąg rachunkowych w trakcie roku i związana z tym utrata wpływu na partnera, w zakresie błędów zdiagnozowanych w przeszłości, wymagających korekty na podstawie decyzji pokontrolnych organów państwowych.

Spółka znalazła się więc w bardzo trudnej sytuacji decyzyjnej. Z jednej strony wymagane byłoby zerwanie współpracy z partnerem, z drugiej jednak strony występowały trudności praktyczne, przy jednoczesnym ryzyku wejścia w spór z partnerem, co powstrzymało zarząd przed podejmowaniem drastycznych kroków. Podjęto decyzję o zmianie obsługi w zakresie księgowym od przyszłego roku, decyzję o rodzaju obsługi (outsourcing czy obsługa własna) pozostawiając na później.

Ważna jest także sama formuła ustalania ceny. Ten aspekt powinniśmy przemyśleć już na samym początku. W wielu przypadkach możliwe jest zastosowanie formuły „sucess fee” (pośrednictwo w odzyskiwaniu podatków czy w zawieraniu transakcji pochodnych lub umów kredytowych). Z mojego doświadczenia wynika, iż stosowanie stawek godzinowych może generować koszty znacząco wyższe aniżeli zakładane na początku. Stąd też taka formuła ustalania ceny winna być stosowana ostrożnie i po uprzednich szacunkach kosztu łącznego, sporządzonych na podstawie rozmów z partnerem prowadzonych na etapie negocjacji umowy.

Omawiane wyżej zagadnienia dotyczyły outsourcingu zewnętrznego, na podstawie umowy cywilnoprawnej. Duże koncerny międzynarodowe budują własne centra obsługi finansowo-księgowej, wszystkich spółek wchodzących w skład Grupy. Rozwiązanie to opiera się na idei outsourcingu i właściwie można do niego odnieść większość omówionych zagadnień.

Wspomnieć przy tym należy, iż mamy tu do czynienia z dodatkowymi mechanizmami wywierania nacisku na usługodawcę, jakimi są wewnętrzne podległości służbowe pomiędzy poszczególnymi pracownikami poszczególnych podmiotów Grupy. Nie bez znaczenia pozostaje także polityka zarządu w zakresie wykorzystania usług własnego centrum przez poszczególne podmioty wewnętrzne Grupy. Problematyka ta, aczkolwiek istotna, wydaje się nie mieć zastosowania do pytania zadanego przez Czytelnika, dlatego też poprzestaniemy na jej zasyngalizowaniu.

Celem niniejszej porady było uwypuklenie ryzyk wynikających z nieprawidłowo zrealizowanego outsourcingu w przedsiębiorstwie, a także tych aspektów bieżącej współpracy, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Podane przykłady nie służyły zanegowaniu zasadności powierzenia niektórych funkcji zewnętrznemu podmiotowi. Prawidłowo przeprowadzona zmiana przynieść bowiem powinna wiele korzyści, podkreślanych w niemal wszystkich publikacjach, pod warunkiem okresowej oceny zewnętrznego podmiotu pod kątem stosunku jakości do ceny świadczonych usług.

Izabela Jakubiec

dyrektor Share Service Center Grupy Martifer w Polsce;

Pytania: czytelnicy.controlling@infor.pl

 

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    M. Pietrzak: wyższe diety dla członków obwodowych komisji wyborczych

    Będą wyższe diety dla członków obwodowych komisji wyborczych - zapowiedziała szefowa Krajowego Biura Wyborczego Magdalena Pietrzak.

    Program Dobrowolnych Nabyć nieruchomości pod CPK tylko do 7 kwietnia. Później wywłaszczenia

    Właściciele nieruchomości położonych na terenie przyszłego lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego na zgłoszenie się do Programu Dobrowolnych Nabyć mają czas do 7 kwietnia. Później grunty pod lotnisko będą wywłaszczane. Wkrótce ruszy podobny program obejmujący tereny wokół planowanego lotniska. 

    Brakuje 13 000 policjantów. Dlaczego mundurowi odchodzą?

    Podwyżki, dodatki stażowe, waloryzacja, czyli dorzucanie pieniędzy, bez reformy struktur, nic nie dało. W tym roku ze służby odeszło już 6,5 tys. osób, przyjęto 772. Policjanci są przeciążeni pracą i zniechęceni. Efekty? Nie ma patroli na ulicach, częściej dochodzi do pospolitych przestępstw, np. kradzieży w 2022 r. było 124 tys. – to o 12 tys. więcej.

    Prezes ZUS: pierwsze "trzynastki" trafią do emerytów przed Wielkanocą [Harmonogram]

    Pierwsze "trzynastki" trafią do emerytów i rencistów jeszcze przed Świętami Wielkanocnymi - przekazała prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska. Aby otrzymać to świadczenie nie trzeba składać żadnego wniosku, ZUS zrobi to automatycznie.

    PFRON: Dopłata 120 000 zł do samochodu osobowego. Wzory dokumentów od sprzedawcy samochodu

    PFRON udostępnił wzory dokumentów od sprzedawcy samochodu. Dokumenty służą rozliczeniu dofinansowania do samochodu dla osoby niepełnosprawnej. Można otrzymać nawet 120 000 zł.  

    Rząd chwali się 30 korzystnymi dla Polaków zmianami w podatkach

    Ministerstwo opublikowało listę korzystnych zmian w podatkach wprowadzonych od 2016 r. Jest to prawdopodobnie odpowiedź na zestawienie szeregu podwyżek podatków, opłat i niekorzystnych rozwiązań przez money.pl. 

    Duża podwyżka: 4765,32 zł brutto dla osoby niepełnosprawnej. Świadczenie wspierające i jednocześnie renta socjalna w 2024 r.

    Projekt ustawy wprowadzającej nowe świadczenie wspierające dla osób niepełnosprawnych został w środę skierowany pod obrady Rady Ministrów. Projekt przewiduje również możliwość dorabiania przez opiekunów do świadczenia pielęgnacyjnego - poinformowało MRiPS.

    Niewyjaśnione problemy trawienne. Zespół alfa-gal. Czy to skutek ukąszenia kleszcza?

    The American Gastroenterological Association (AGA) opublikowało nowe wytyczne kliniczne, aby pomóc lekarzom i pacjentom w określeniu, czy niewyjaśnione objawy ze strony przewodu pokarmowego są spowodowane zespołem alfa-gal, alergią pokarmową na mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego powodowaną przez ukąszenie kleszcza amerykańskiego. W Polsce pierwszy przypadek zespołu alfa-gal odnotowano w roku 2021 w Krakowie.

    MF: nie będzie waloryzacji 500+ do 1000+

    Nie dyskutujemy i nie ma mowy o podniesieniu 500 plus do 1000 plus - poinformowała w środę minister finansów Magdalena Rzeczkowska. W tym roku priorytetem, jaki stanął przed polskim budżetem, jest szeroko pojęte bezpieczeństwo - dodała.

    "Trenuj z wojskiem" - weekendowe szkolenia w kwietniu 2023 r.

    Kolejna edycja programu "Trenuj z wojskiem" będzie przybliżać różne specjalizacje w Wojsku Polskim, by zachęcić młodych ludzi do służby – zapowiedział wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak.

    DGP: Szurm emerytów na ZUS. Eksperci chcą to zatrzymać zrównaniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn

    Polacy ignorują zachęty do dłuższej pracy przed emeryturą. 

    Plan Strategiczny WPR. Jest harmonogram naboru wniosków

    Harmonogram naboru wniosków o wsparcie dla rolników w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 opublikowała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Rolnicy mogą występować o dopłaty bezpośrednie od połowy marca.

    W środę kolejna akcja NURD. Będzie więcej policji na drogach

    Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego (NURD) – to nazwa ogólnopolskich działań kontrolno-prewencyjnych, jakie drogówka przeprowadzi w środę 22 marca. Funkcjonariusze będą kontrolować, czy kierowcy ustępują pierwszeństwa pieszym na przejściach.

    Kto, gdzie, kiedy składa wniosek o dopłaty w rolnictwie w 2023 r. [Harmonogram dla rolników pszczelarzy, producentów owoców]

    ARiMR opublikowała harmonogram naboru wniosków w ramach Planu Strategicznego WPR

    1,2 mln laptopów dla uczniów za 3 mld zł - szczegóły programu

    1,2 mln laptopów, za łączną kwotę blisko 3 mld zł; komputery trafią zarówno szkół publicznych jak i niepublicznych, dostarczone będą wraz z oprogramowaniem; powstanie specjalny portal zgłoszeniowy, który pozwoli zgłaszać potencjalne problemy ze sprzętem - to niektóre z wyjaśnień kancelarii premiera w odpowiedzi na pytania posłów w sprawie zakupu laptopów dla czwartoklasistów i nauczycieli.

    Las – naturalne lekarstwo. I to bez recepty!

    Las – naturalne lekarstwo. Przywitaliśmy już wiosnę, a w nocy z 25 na 26 marca zmieniamy czas na letni i dłużej będziemy cieszyć się światłem w ciągu dnia. To dobry moment, aby przebywać jak najwięcej na świeżym powietrzu, w otoczeniu natury. Dlaczego las ma na nas taki dobry wpływ?

    Wdówik: Świadczenie wspierające 3176 zł będzie można łączyć z rentą socjalną albo zasiłkiem pielęgnacyjnym

    Dla osób z najcięższą niepełnosprawność będziemy kierować dodatkowe świadczenie równe 200 proc. renty socjalnej, czyli 3176 zł. To działanie w ramach skali opartej o narzędzia międzynarodowej klasyfikacji funkcjonowania ICF - powiedział wiceminister rodziny i polityki społecznej Paweł Wdówik.

    MRiPS: Badania psychiatryczne pacjenta DPS. Czy można trafić do DPS bez swojej zgody?

    Niedopuszczalne jest przyjmowanie i przebywanie w placówkach zapewniających całodobową opiekę osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i osób w podeszłym wieku, bez wyrażenia przez te osoby świadomej zgody – wyjaśnił resort rodziny i polityki społecznej.

    Wiceminister Szwed: 930 mln zł na środowiskowe domy samopomocy

    W tym roku przekażemy łącznie ponad 930 mln zł na środowiskowe domy samopomocy - czyli ośrodki wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną - poinformował we wtorek wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.

    Rolniku! W tym roku nie tylko dopłaty. Możesz złożyć osobny wniosek o pieniądze na ekoschematy

    Podstawowy termin składania wniosków upłynie 15 maja 2023 r. Jeżeli rolnik złoży wniosek po tym terminie, jednak nie później niż do 9 czerwca 2023 r. jego dopłata zostanie pomniejszona o 1 proc. za każdy roboczy dzień opóźnienia.

    Pierwszy stały garnizon US Army w Polsce od 21 marca 2023 r. "Camp Kościuszko"

    We wtorek 21 marca 2023 r. w poznańskim "Camp Kościuszko" odbędzie się uroczystość przekształcenia Regionalnej Grupy Wsparcia w Garnizon Sił Zbrojnych US Army w Polsce. Jak podkreśla Ministerstwo Obrony Narodowej, będzie to pierwszy stały garnizon wojsk amerykańskich w Polsce. 

    Nowe świadczenie wspierające 3176,88 zł dla niepełnosprawnych. Czy trzeba zrezygnować z renty socjalnej i świadczenia pielęgnacyjnego?

    Od 1 stycznia 2024 r. osoba niepełnosprawna może otrzymać świadczenie wspierające w kwocie dwa razy większej niż renta socjalna.  Na dziś jest to 3176,88 zł brutto. Czy skorzystanie z niego wymaga rezygnacji z renty socjalnej i świadczenia pielęgnacyjnego?

    Jak rozliczyć składkę zdrowotną za 2022 r. w ZUS RCA [nowy wzór od 1 maja 2023 r.]

    W 2023 r. po raz pierwszy masz obowiązek złożyć roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2022 r. Rozliczenie roczne przekazujesz w dokumencie za kwiecień 2023 roku

    Jak często Polacy myją zęby? Sytuacja nie wygląda najlepiej

    Jak często Polacy myją zęby?  Z najnowszego badania opinii społecznej wynika, że blisko 60% Polaków myje zęby dwa razy dziennie, a niecałe 20% robi to tylko raz. Z kolei ponad 11% ankietowanych sięga po szczoteczkę trzy razy w ciągu dnia, a niespełna 3% – częściej. Tylko nieco ponad 2% czyści zęby po każdym posiłku. Sondaż pokazuje też, że blisko 3% ankietowanych nie szczotkuje ich codziennie. Brakuje polityki profilaktycznej. 

    Co to jest wyspa ciepła w miastach? [wywiad]

    W miastach powstają tzw. wyspy ciepła, które - w połączeniu z falami upałów - dla wielu mogą być niebezpieczne. Aby sprawdzić, jak zmiany klimatu wpływają na miasta, Polska Agencja Kosmiczna zleciła wykonanie analizy wysp ciepła dla pięciu dużych polskich miast - mówi Jolanta Orlińska z POLSA.