| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Udane porozumienie miasta z PKP

Udane porozumienie miasta z PKP

W mijającym tygodniu rozpoczęła się przebudowa części infrastruktury kolejowej na terenie Łodzi. Jednym z celów projektu jest budowa podziemnej stacji na miejscu zlokalizowanego w centrum miasta Dworca Fabrycznego, zintegrowanej z siecią komunikacji miejskiej.

Pierwszym etapem będzie przebudowa dworca Łódź Widzew, który do czasu wybudowania nowego Dworca Fabrycznego przejmie obsługę korzystających z niego podróżnych.

 

Inwestycja o łącznej wartości ponad 6 mln zł. okazała się możliwa dzięki porozumieniu łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu oraz spółki PKP SA. Wykonawcą jest firma Skanska.

 

Widzewski dworzec zostanie powiększony o nowe skrzydło, mieszczące m.in. kasy biletowe i poczekalnię. Obok budynku powstaną dwa parkingi, łącznie dla ok. 300 samochodów.

 

Dodatkowo powstaną nowe przystanki oraz pętla dla autobusów dowożących pasażerów do odległego o kilka kilometrów centrum miasta. Przewiduje się, że utrudnienia w ruchu niezbędne przy przebudowie dworca Łódź Widzew (m.in. modernizacja dojazdowych ulic) potrwają około sześciu miesięcy.

 

Przebudowa stacji Widzew oraz – późniejsza – Fabrycznej ma w zamierzeniu być częścią większego projektu infrastrukturalnego, tzw. Linii Y łączącej Warszawę – przez Łódź – z Wrocławiem i Poznaniem, jednak oddanie jej do użytku jest kwestią co najmniej dekady.

 

Kontrowersje wzbudza tu pomysł podziemnego połączenia nowego Dworca Fabrycznego z największą łódzką stacją - Łodzią Kaliską - tunelem biegnącym pod Śródmieściem.

 

Alternatywnym rozwiązaniem jest modernizacja istniejącego, lecz zaniedbanego szlaku kolejowego, prowadzącego z Łowicza (stacji na już „szybkiej” linii Warszawa – Berlin) bezpośrednio do Łodzi Kaliskiej oraz ewentualne „domknięcie” kolejowej obwodnicy miasta.

 

Dzięki temu dałoby się zapobiec związanemu z drążeniem tunelu paraliżowi miasta. Tunel za to – gdyby kiedyś doczekał się realizacji – mógłby potencjalnie powstać na potrzeby metra.

 

Niezależnie od tych kontrowersji rozbudowa stacji Łódź Widzew, a zwłaszcza Łódź Fabryczna, przyczyni się do uporządkowania systemu komunikacyjnego miasta oraz przestrzeni w jego centrum. „Nowa Fabryczna” ma zostać funkcjonalnie włączona w kompleks obiektów przewidzianych w projekcie „EC-1”, obejmującym m.in. centra wystawiennicze i kulturalne na zrewitalizowanym terenie dawnej elektrociepłowni.

 

NiP

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Edyta Grymel

Prawnik, specjalista prawa rodzinnego i gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »