Powstanie policja kolejowa
REKLAMA
Projekt opracowany w MSWiA przewiduje likwidację Straży Ochrony Kolei i utworzenie w ramach Policji specjalnej formacji kolejowej (policji kolejowej). W tym celu liczba etatów policyjnych zostanie zwiększona o 1000. O przyjęcie do służby po zaliczeniu postępowania kwalifikacyjnego będą mogli również starać się dotychczasowi funkcjonariusze SOK-u.
REKLAMA
REKLAMA
Okresy pracy w Służbie Ochrony Kolei i Straży Ochrony Kolei zostaną wliczone do służby w Policji. Były funkcjonariusz SOK-u nie uzyska jednak automatycznie uprawnień do emerytury policyjnej.
Strażnicy SOK-u, którzy nie przejdą do policji kolejowej będą mogli otrzymać licencję pracownika ochrony fizycznej I lub II stopnia na preferencyjnych zasadach (po obowiązkowych badaniach, ale bez konieczności odbywania szkoleń i zdawania egzaminu).
Aby policja kolejowa mogła skutecznie dbać o bezpieczeństwo i porządek publiczny spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. użyczy m.in. pomieszczeń dla osób zatrzymanych. Koszty bieżącej eksploatacji tych lokali lub pomieszczeń ponosić będzie już Policja.
REKLAMA
Dodatkowo na zarządców obszarów kolejowych i przewoźników kolejowych zostanie nałożony obowiązek ochrony tych obiektów, urządzeń lub transportów, które są ważne z punktu widzenia interesu gospodarczego państwa.
Znowelizowane przepisy przewidują też bezpłatne przejazdy kolejowe dla umundurowanych i nieumundurowanych funkcjonariuszy Policji w czasie pełnienia służby. Do tej pory ze zniżek mogli korzystać jedynie policjanci w mundurach.
Od 2001 roku Straż Ochrony Kolei jest częścią PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która zarządza infrastrukturą kolejową. Obecnie w SOK-u pełni służbę ok. 3000 funkcjonariuszy.
MSWiA
REKLAMA
REKLAMA