Powstanie policja kolejowa
REKLAMA
Projekt opracowany w MSWiA przewiduje likwidację Straży Ochrony Kolei i utworzenie w ramach Policji specjalnej formacji kolejowej (policji kolejowej). W tym celu liczba etatów policyjnych zostanie zwiększona o 1000. O przyjęcie do służby po zaliczeniu postępowania kwalifikacyjnego będą mogli również starać się dotychczasowi funkcjonariusze SOK-u.
REKLAMA
Okresy pracy w Służbie Ochrony Kolei i Straży Ochrony Kolei zostaną wliczone do służby w Policji. Były funkcjonariusz SOK-u nie uzyska jednak automatycznie uprawnień do emerytury policyjnej.
REKLAMA
Strażnicy SOK-u, którzy nie przejdą do policji kolejowej będą mogli otrzymać licencję pracownika ochrony fizycznej I lub II stopnia na preferencyjnych zasadach (po obowiązkowych badaniach, ale bez konieczności odbywania szkoleń i zdawania egzaminu).
Aby policja kolejowa mogła skutecznie dbać o bezpieczeństwo i porządek publiczny spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. użyczy m.in. pomieszczeń dla osób zatrzymanych. Koszty bieżącej eksploatacji tych lokali lub pomieszczeń ponosić będzie już Policja.
Dodatkowo na zarządców obszarów kolejowych i przewoźników kolejowych zostanie nałożony obowiązek ochrony tych obiektów, urządzeń lub transportów, które są ważne z punktu widzenia interesu gospodarczego państwa.
Znowelizowane przepisy przewidują też bezpłatne przejazdy kolejowe dla umundurowanych i nieumundurowanych funkcjonariuszy Policji w czasie pełnienia służby. Do tej pory ze zniżek mogli korzystać jedynie policjanci w mundurach.
Od 2001 roku Straż Ochrony Kolei jest częścią PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która zarządza infrastrukturą kolejową. Obecnie w SOK-u pełni służbę ok. 3000 funkcjonariuszy.
MSWiA
REKLAMA
REKLAMA