reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Program modernizacji dworców będzie kontynuowany

Program modernizacji dworców będzie kontynuowany

Dotychczasowy program modernizacji dworców kolejowych będzie kontynuowany. PKP przygotowuje plany poprawy stanu dworców w latach 2011-15 - poinformował w ubiegłym tygodniu w Sejmie wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt.

W 2010 r. przewidziano na ten cel 250 mln zł. Wyremontowanych ma być 35 dworców, z czego trzy duże (Kraków, Wrocław, Gdynia) ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” - podał Engelhardt.

 

Oprócz funduszy PKP, część środków na modernizację dworców w 2010 r. - 102,9 mln zł - ma pochodzić z budżetu państwa. Przewidziane do modernizacji dworce zlokalizowane są na liniach modernizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe - dodał.

 

W kolejnych latach PKP chce modernizować ok. 30 dworców rocznie. Zarys planów na kolejne lata zakłada, że na remont dworców trafi 1 mld zł, z tego 470 mln zł w latach 2011-12, a ponad 500 mln zł w latach 2013-15 - podał Engelhardt.

 

"Ten program nie może skończyć się po kilku latach, musi trwać przez kolejne 15-20 lat, taki jest stan dworców. Przez ostatnie 20 lat w nie nie inwestowaliśmy" - podkreślił.

 

Wiceminister poinformował również o zamiarze wprowadzenia opłaty dworcowej (analogicznie do opłaty lotniskowej, wliczonej w cenę biletu). Tłumaczył, że nie będzie przeznaczona na inwestycje, a na bieżącą eksploatację dworców - ich części wspólnych, nie wynajmowanych na cele komercyjne.

 

Oprócz używanych przez PKP dworców, w kraju jest 1,2 tys. obiektów wyłączonych z eksploatacji. 100 dworców zostało już przekazanych samorządom i ten proces będzie kontynuowany.

 

Część jest sprzedawana na zasadach komercyjnych. Jednak nie sprawdza się to w przypadku obiektów zabytkowych, będących pod nadzorem konserwatora zabytków. Dla potencjalnego inwestora wiąże się to bowiem z dodatkowymi nakładami.

 

Plany przewidują też powołanie osobnej - kolejnej - spółki zarządzającej wszystkimi dworcami (istniejąca spółka PKP Dworce Kolejowe zarządza tylko kilkudziesięcioma największymi obiektami). Byc może jednak jednym z czynników sprzyjających sukcesowi w modernizacji zaróno dworców, jak i całej kolejowej infrastruktury, byłaby redukcja liczby spółek PKP i połączenie przynajmniej kilku z nich w jedną, o przykładowej nazwie "PKP Infrastruktura". 

 

NiP

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Sektor Publiczny
INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Sponsorowany

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

BSWW Legal & Tax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama