REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyjęto Zieloną Księgę Aglomeracji Poznańskiej

REKLAMA

"Zieloną księgę" Aglomeracji Poznańskiej przyjęła w czwartek Rada Aglomeracji Poznańskiej. To wstępna propozycja, która poddana zostanie konsultacjom, po których powstać ma końcowy dokument programowy przyszłej aglomeracji.

"Najważniejszym elementem księgi są programy działania, które zostaną poddane szerokiej konsultacji publicznej" - powiedział w czwartek PAP dyrektor Centrum Badań Metropolitalnych w Poznaniu Tomasz Kaczmarek.

REKLAMA

REKLAMA

W Zielonej Księdze zapisano 26 programów skupionych wokół pięciu zagadnień: gospodarki przestrzennej, infrastruktury i organizacji transportu, gospodarki i rynku pracy, usług społecznych, oraz zintegrowanego zarządzania i marketingu terytorialnego.

Po konsultacjach społecznych - jesienią tego roku - Rada Aglomeracji Poznańskiej przyjmie "Białą księgę", która będzie dokumentem programowym dla wszystkich samorządów wchodzących w skład Rady, a w przyszłości Związku Metropolitalnego.

W skład Rady Aglomeracji Poznańskiej wchodzą Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz 17 gmin leżących w granicach powiatu oraz gminy Śrem, Skoki i Szamotuły leżące poza jego granicami.

REKLAMA

W ramach przygotowań do powstania formalnej metropolii dotychczas zrealizowano kilkanaście przedsięwzięć. Jest wśród nich: współpraca gmin Powiatu Poznańskiego w ramach Centrum Obsługi Inwestora i Promocji Inwestycji, powołanie Związków Międzygminnych: "Gospodarka odpadami Aglomeracji Poznańskiej, "Schronisko dla zwierząt", "Puszcza Zielonka", zawarcie Porozumienia komunalnego w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ubiegłym roku Poznań i kilka sąsiednich gmin podpisało list intencyjny w sprawie rozwoju transportu miejskiego. Promocją turystyki zajmuje się Poznańska Lokalna Organizacje Turystyczną.

Trwają np. prace nad wprowadzeniem Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej, która będzie kartą płatniczą, biletem miesięcznym na komunikację miejską i kartą parkingową.

Ważnym elementem budowania przyszłej Aglomeracji Poznańskiej było powołanie w 2008 roku Centrum Badań Metropolitalnych, które skupia środowiska naukowe, pomagające samorządowcom w stworzeniu podwalin pod przyszły związek metropolitalny. Od trzech lat organizowane jest też Forum Gospodarcze Aglomeracji Poznańskiej.

Związek Aglomeracja Poznańska zostanie powołany po uchwaleniu ustawy o aglomeracjach, nad którą obecnie pracuje Sejm lub po nowelizacji ustawy o związkach międzygminnych, która dopuści do udziału w tych związkach powiaty.

Aglomeracja Poznańska to 600 tys. mieszkańców Poznania, około 300 tysięcy osób w gminach ościennych i kolejne trzysta w gminach nie graniczących z Poznaniem.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA