REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyjęto Zieloną Księgę Aglomeracji Poznańskiej

REKLAMA

"Zieloną księgę" Aglomeracji Poznańskiej przyjęła w czwartek Rada Aglomeracji Poznańskiej. To wstępna propozycja, która poddana zostanie konsultacjom, po których powstać ma końcowy dokument programowy przyszłej aglomeracji.

"Najważniejszym elementem księgi są programy działania, które zostaną poddane szerokiej konsultacji publicznej" - powiedział w czwartek PAP dyrektor Centrum Badań Metropolitalnych w Poznaniu Tomasz Kaczmarek.

REKLAMA

REKLAMA

W Zielonej Księdze zapisano 26 programów skupionych wokół pięciu zagadnień: gospodarki przestrzennej, infrastruktury i organizacji transportu, gospodarki i rynku pracy, usług społecznych, oraz zintegrowanego zarządzania i marketingu terytorialnego.

Po konsultacjach społecznych - jesienią tego roku - Rada Aglomeracji Poznańskiej przyjmie "Białą księgę", która będzie dokumentem programowym dla wszystkich samorządów wchodzących w skład Rady, a w przyszłości Związku Metropolitalnego.

W skład Rady Aglomeracji Poznańskiej wchodzą Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz 17 gmin leżących w granicach powiatu oraz gminy Śrem, Skoki i Szamotuły leżące poza jego granicami.

REKLAMA

W ramach przygotowań do powstania formalnej metropolii dotychczas zrealizowano kilkanaście przedsięwzięć. Jest wśród nich: współpraca gmin Powiatu Poznańskiego w ramach Centrum Obsługi Inwestora i Promocji Inwestycji, powołanie Związków Międzygminnych: "Gospodarka odpadami Aglomeracji Poznańskiej, "Schronisko dla zwierząt", "Puszcza Zielonka", zawarcie Porozumienia komunalnego w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ubiegłym roku Poznań i kilka sąsiednich gmin podpisało list intencyjny w sprawie rozwoju transportu miejskiego. Promocją turystyki zajmuje się Poznańska Lokalna Organizacje Turystyczną.

Trwają np. prace nad wprowadzeniem Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej, która będzie kartą płatniczą, biletem miesięcznym na komunikację miejską i kartą parkingową.

Ważnym elementem budowania przyszłej Aglomeracji Poznańskiej było powołanie w 2008 roku Centrum Badań Metropolitalnych, które skupia środowiska naukowe, pomagające samorządowcom w stworzeniu podwalin pod przyszły związek metropolitalny. Od trzech lat organizowane jest też Forum Gospodarcze Aglomeracji Poznańskiej.

Związek Aglomeracja Poznańska zostanie powołany po uchwaleniu ustawy o aglomeracjach, nad którą obecnie pracuje Sejm lub po nowelizacji ustawy o związkach międzygminnych, która dopuści do udziału w tych związkach powiaty.

Aglomeracja Poznańska to 600 tys. mieszkańców Poznania, około 300 tysięcy osób w gminach ościennych i kolejne trzysta w gminach nie graniczących z Poznaniem.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA