UOKiK: kolejowe koleje losu
REKLAMA
Urząd zwraca w nim uwagę na konieczność m.in. pobudzania konkurencji na rynku, badania potrzeb przewozowych społeczeństwa, czy konieczność rozdzielenia tras świadczonych komercyjnie od dotowanych.
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie publiczna dyskusja została skierowana na inny tor - mówi się o planach udzielenia PKP Intercity wielomilionowego wsparcia, które rzekomo jest blokowane przez Urząd. W ubiegłym roku UOKiK prenotyfikował Komisji Europejskiej - w zakresie swoich kompetencji - projekt dofinansowania zakupu taboru przez PKP Intercity w ramach pomocy regionalnej. Mimo że zarówno Urząd, jak i KE pozytywnie odniosły się do projektu, Ministerstwo Infrastruktury wycofało się z tych planów, decydując jednocześnie o udzieleniu spółce przedmiotowej pomocy w ramach rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych.
W ramach trwających obecnie uzgodnień międzyresortowych Urząd, podobnie jak inne resorty (m.in. Ministerstwo Finansów, Gospodarki, czy Rozwoju Regionalnego), otrzymał do zaopiniowania projekt uchwały dotyczącej finansowania międzywojewódzkich przewozów pasażerskich oraz projekt umowy ramowej na świadczenie usług publicznych, której stronami są: PKP Intercity i Ministerstwo Infrastruktury. Prezes Urzędu w ramach swoich kompetencji analizuje oba dokumenty pod kątem zgodności z zasadami ochrony konkurencji i konsumentów oraz przepisami o pomocy publicznej. Uwagi, które zgłosimy w terminie przewidzianym przez Ministerstwo Infrastruktury, nie mają charakteru blokującego. Ich celem jest natomiast wprowadzenie zmian, które sprawią, że proponowane rozwiązania nie będą godziły w interesy uczestników runku - przewoźników i pasażerów - oraz będą zgodne z przepisami o pomocy publicznej. Ostateczną decyzję o tym, czy i na jakich warunkach umowa zostanie podpisana - a w efekcie 20 nowych składów finansowanych z publicznych pieniędzy wjedzie na polskie tory - podejmie Minister Infrastruktury, w granicach obowiązującego prawa.
Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów na rynkach przewozów kolejowych w Polsce>>
Małgorzata Krasnodębskia-Tomkiel
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
REKLAMA
REKLAMA