reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > UOKiK: kolejowe koleje losu

UOKiK: kolejowe koleje losu

UOKiK od kilku miesięcy szczegółowo analizuje rynek kolejowy, czego wynikiem jest opublikowany w sierpniu br. raport Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów na rynkach przewozów kolejowych w Polsce.

Urząd zwraca w nim uwagę na konieczność m.in. pobudzania konkurencji na rynku, badania potrzeb przewozowych społeczeństwa, czy konieczność rozdzielenia tras świadczonych komercyjnie od dotowanych.

Obecnie publiczna dyskusja została skierowana na inny tor - mówi się o planach udzielenia PKP Intercity wielomilionowego wsparcia, które rzekomo jest blokowane przez Urząd. W ubiegłym roku UOKiK prenotyfikował Komisji Europejskiej - w zakresie swoich kompetencji - projekt dofinansowania zakupu taboru przez PKP Intercity w ramach pomocy regionalnej. Mimo że zarówno Urząd, jak i KE pozytywnie odniosły się do projektu, Ministerstwo Infrastruktury wycofało się z tych planów, decydując jednocześnie o udzieleniu spółce przedmiotowej pomocy w ramach rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych.

W ramach trwających obecnie uzgodnień międzyresortowych Urząd, podobnie jak inne resorty (m.in. Ministerstwo Finansów, Gospodarki, czy Rozwoju Regionalnego), otrzymał do zaopiniowania projekt uchwały dotyczącej finansowania międzywojewódzkich przewozów pasażerskich oraz projekt umowy ramowej na świadczenie usług publicznych, której stronami są: PKP Intercity i Ministerstwo Infrastruktury. Prezes Urzędu w ramach swoich kompetencji analizuje oba dokumenty pod kątem zgodności z zasadami ochrony konkurencji i konsumentów oraz przepisami o pomocy publicznej. Uwagi, które zgłosimy w terminie przewidzianym przez Ministerstwo Infrastruktury, nie mają charakteru blokującego. Ich celem jest natomiast wprowadzenie zmian, które sprawią, że proponowane rozwiązania nie będą godziły w interesy uczestników runku - przewoźników i pasażerów - oraz będą zgodne z przepisami o pomocy publicznej. Ostateczną decyzję o tym, czy i na jakich warunkach umowa zostanie podpisana - a w efekcie 20 nowych składów finansowanych z publicznych pieniędzy wjedzie na polskie tory - podejmie Minister Infrastruktury, w granicach obowiązującego prawa.

Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów na rynkach przewozów kolejowych w Polsce>>

Małgorzata Krasnodębskia-Tomkiel

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Clever Investment

Księgowość Bliska Tobie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama