Rząd przyjął Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015
REKLAMA
Przyjęty przez rząd program będzie realizowany w okresie 5 lat. Zawiera on listę priorytetowych zadań inwestycyjnych, które zostaną rozpoczęte do 2013 r. Określono wielkość środków przeznaczonych na jego finansowanie, które będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) oraz z budżetu państwa. W uchwale przyjęto, że limit wydatków na realizację zadań finansowanych z KFD, liczony od stycznia 2010 r., wyniesie 82,8 mld zł.
REKLAMA
W 2012 r. program zostanie poddany aktualizacji, której celem ma być określenie szczegółowej listy zadań oraz środków na ich realizację w okresie do 2015 r. Pieniądze na realizację programu będą corocznie zapewniane w planach finansowych KFD oraz kolejnych ustawach budżetowych.
Przewidywane efekty realizacji programu do końca roku 2013:
- stworzenie sieci autostrad o łącznej długości ok. 810,4 km (łącznie z odcinkami budowanymi w systemie koncesyjnym/ partnerstwa publiczno-prywatnego - 168,3 km),
- stworzenie sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 782,5 km,
- budowa 26 obwodnic drogowych (o łącznej długości 203 km) miejscowości dotkniętych wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego z zachowaniem dbałości o ochronę obwodnic przed nową zabudową,
- przebudowa odcinków dróg krajowych pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu w ramach programu "Drogi zaufania" (program ochrony życia i zdrowia użytkowników dróg krajowych realizowany od 2007 r. przez GDDKiA),
- poprawa stanu nawierzchni na drogach krajowych tak, aby w 2012 roku 66 proc. sieci dróg krajowych było w stanie dobrym, a 34 proc. w stanie niezadowalającym i złym.
Priorytetami inwestycyjnymi do 2015 r. będzie budowa autostrad i dróg ekspresowych:
- autostrada A1 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- autostrada A2 - zakończenie budowy na odcinku Świecko-Mińsk Mazowiecki, rozpoczęcie (w miarę możliwości) budowy odcinka Mińsk Mazowiecki-wschodnia granica państwa,
- autostrada A4/A18 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- autostrada A8 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- drogi ekspresowe: S1,S2,S3,S5,S7,S8,S17,S19,S69.
Budowa autostrad i dróg ekspresowych będzie realizowana w trzech systemach:
- system koncesyjny/partnerstwo publiczno-prywatne;
- system tradycyjny - realizacja budowy przez GDDKiA;
- system tradycyjny - realizacja przez spółkę drogową specjalnego przeznaczenia powoływaną przez ministra infrastruktury.
Łączna wartość wydatków na realizację programu w latach 2011-2013 wynosi 72 430 378,8 tys. zł - 63 335 954,8 tys. zł pochodzić będzie z KFD, pozostałe 9 094 424,0 tys. zł - z budżetu państwa. Należy podkreślić, że wydatki na program w tych latach mogą ulec zmianie - np. z powodu zmiany warunków przetargu czy konieczności wykonania dodatkowych prac.
Czytaj także: Zaliczenie dróg do odpowiednich kategorii>>
REKLAMA
REKLAMA