REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki zarządców dróg transeuropejskich

REKLAMA

Do polskiego prawa zostaną wdrożone zapisy unijnej dyrektywy z 2008 r. o zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury drogowej - zdecydował we wtorek rząd. Wymaga to nowelizacji sześciu ustaw. W dyrektywie opisano procedury, których stosowanie ma zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej - chodzi zarówno o drogi znajdujące się na etapie projektu, jak i budowy lub użytkowania.

W Polsce do transeuropejskiej sieci drogowej należy sieć o długości ok. 4,8 tys. km, którą zarządzają generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad oraz prezydenci miast na prawach powiatu.

REKLAMA

Dyrektywa zakłada, że państwa członkowskie wdrożą dyrektywę najpóźniej do 19 grudnia 2010 r. W marcu br. media informowały, że Polska może stracić nawet 46 mld zł unijnego dofinansowania na budowę dróg, bo nie wprowadziła tej dyrektywy. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówił, że nie ma takiego zagrożenia, a generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad stosuje w praktyce zapisy dyrektywy, choć formalnie nie została ona wdrożona.

REKLAMA

Grabarczyk pytany, dlaczego dyrektywa nie została jeszcze wdrożona, powiedział, że wymaga to zmiany sześciu ustaw, a wiele z tych zmian wymaga licznych uzgodnień. Wyraził nadzieję, że wszystkie niezbędne zmiany przejdą całą drogę ustawodawczą jeszcze w tym roku.

Projekt nowelizacji tych sześciu ustaw przyjęła we wtorek Rada Ministrów. Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu, wprowadzone do polskiego prawa mechanizmy zarządzania bezpieczeństwem dróg, w tym audytu i kontroli zapewnią szybszą likwidację miejsc niebezpiecznych na drogach i poprawią skuteczność działania służb drogowych. "Szybciej i skutecznej będą usuwane błędy projektowe sieci drogowej oraz błędy w organizacji ruchu. W efekcie powinno być mniej wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych takich zdarzeń" - napisano w komunikacie CIR.

Projektowana nowelizacja wprowadza do ustawy o drogach publicznych dwa nowe rozdziały: "Zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej" i "Audytorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"W pierwszym rozdziale wskazano, że zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej ma polegać na przeprowadzeniu: oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego; audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego; klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków; klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej" - poinformował CIR. Audyty wskazujące nieprawidłowości, które mogłyby przyczynić się do niebezpieczeństwa na drodze, powinny być przeprowadzane na wszystkich drogach sieci transeuropejskiej.

Drugi rozdział reguluje status audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, określa wymagania wobec niego. "Jednocześnie zarządcy dróg, mający w swoich kompetencjach drogi należące do sieci transeuropejskiej, będą mieli obowiązek przeprowadzania okresowych kontroli ich stanu, drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego" - poinformował CIR.

Ponadto zgodnie z nowelą, przed budową albo przebudową drogi będzie przeprowadzany audyt bezpieczeństwa. Natomiast policja będzie miała sporządzać sprawozdanie z każdego wypadku drogowego, w którym były ofiary śmiertelne i który wydarzył się w transeuropejskiej sieci drogowej. Sprawozdania za każdy rok ma przekazywać do 31 marca następnego roku Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA