Więcej zamówień przy mniejszych formalnościach
REKLAMA
Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) wyznaczają zamawiającym określone obowiązki, uzależniając je w szczególności od rodzaju zamówienia i jego wartości. Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub większa od tzw. progów unijnych, niezbędne jest stosowanie bardziej rygorystycznych przepisów niż przy innych zamówieniach. Przede wszystkim zachodzi obowiązek publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a zamawiający musi wyznaczyć znacznie dłuższe terminy składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Niezbędne jest również powołanie komisji przetargowej, żądanie od wykonawców dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, a także żądanie wadium.
Zależność od UE
Należy podkreślić, że kwoty podane w obowiązującym od 1 stycznia 2012 r. rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2011 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, stanowią odpowiednie odzwierciedlenie kwot z rozporządzenia Komisji (UE) nr 1251/2011 zmieniającego dyrektywy 2004/17/WE, 2004/18/WE i 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do progów obowiązujących w zakresie procedur udzielania zamówień.
Nowy kurs euro
Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje również nowy kurs euro w stosunku do złotego, właściwy dla przeliczania wartości wszystkich zamówień publicznych. Obecnie 1 euro to 4,0196 zł. Taki kurs został przyjęty w nowym rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2011 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych. Wynika on z uwzględnienia ogłoszonych przez Komisję Europejską w komunikacie równowartości progów ujętych w dyrektywach 2004/17/WE, 2004/18/WE i 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
Zmiana kursu euro w stosunku do złotego pod koniec roku kalendarzowego ma miejsce co dwa lata i zwykle powoduje wątpliwości u zamawiających, według jakiego kursu powinny być przeliczone wartości zamówień. Koniec roku to bowiem u zamawiających czas przygotowywania się do wszczęcia postępowań o udzielenie zamówienia w kolejnym roku budżetowym. Często bywa tak, że wówczas ustalana jest wartość szacunkowa zamówienia, co zresztą dopuszczają przepisy Pzp. Przepis art. 35 ust. 1 Pzp wymaga jedynie, aby ustalenia wartości zamówienia dokonać nie wcześniej niż 3 miesiące przed wszczęciem postępowania na dostawy lub roboty budowlane i nie wcześniej niż 6 miesięcy przed tym terminem w odniesieniu do robót budowlanych.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA