reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Postępowanie administracyjne w pierwszej instancji

Postępowanie administracyjne w pierwszej instancji

Dobra znajomość podstawowych zasad postępowania administracyjnego, terminów załatwiania spraw, reguł związanych z doręczaniem pism i przeprowadzaniem rozpraw jest podstawowym warunkiem utrzymania sprawności działania i realizowania zadań przez administrację publiczną.

Obowiązkiem organu administracji jest dokładne uzasadnienie przyjęcia konkretnego przepisu jako podstawy rozstrzygnięcia (wyrok NSA z 14 grudnia 2000 r., III SA 2042/00). Organ administracji nie może zatem ograniczyć się do powołania artykułu czy paragrafu przepisu prawa, lecz powinien w uzasadnieniu zawrzeć umotywowaną ocenę stanu faktycznego w świetle obowiązującego prawa oraz wskazać, jaki związek zachodzi między tą oceną a treścią rozstrzygnięcia (wyrok NSA OZ w Lublinie z 15 grudnia 1995 r., SA/Lu 2479/94).

Podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji jest gwarancją tego, że decyzja pochodzi rzeczywiście od odpowiedniego i właściwego organu, jak również, że pismo jest wyrazem woli organu, a nie projektem decyzji. Podpis na decyzji z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji musi być własnoręczny. Nie jest dopuszczalne stosowanie tzw. faksimile podpisu, czyli odcisku pieczęci z kopią wzoru podpisu. Decyzja, na której zamiast odręcznego podpisu umieszczono faksymile podpisu, nie jest podpisana (wyrok NSA OZ w Gdańsku z 18 kwietnia 2000 r., II SA/Gd 954/98) i jest nieważna z mocy art. 156 par. 1 pkt 7. Braku podpisu nie można uzupełnić po doręczeniu decyzji stronie. Także załącznik do decyzji również powinien być podpisany przez osobę upoważnioną do wydania decyzji (wyrok NSA OZ w Gdańsku z 12 marca 1997 r., SA/Gd 2939/95).

Zgodnie z orzecznictwem NSA, że jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, to decyzja wydana przez organ kolegialny powinna być podpisana przez wszystkich członków składu orzekającego (wyrok NSA z 6 października 1993 r., I SA 1270/93 - OSP 1994, nr 7, poz. 131).

PRZEBIEG ROZPRAWY

Tak jak w przypadku rozprawy cywilnej, tak rozprawa przed organem administracyjnym powinna mieć następujące stadia:

n wywołanie rozprawy,

n przedstawienie i wyjaśnienie stanowisk stron,

n postępowanie dowodowe,

n roztrząsanie wyników postępowania,

n zamknięcie rozprawy.

Decyzja podpisana przez niektóre osoby, których podpisy są wymagane, lub podpisana przez inne osoby, jest dotknięta wadą nieważności.

Zawarcie w decyzji pouczenia o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi jest obligatoryjne. Strona może żądać uzupełnienia tego braku decyzji w trybie art. 111. Zgodnie z art. 112, błędne pouczenie w decyzji co do prawa odwołania albo wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego nie może szkodzić stronie, która zastosowała się do tego pouczenia.

reklama

Czytaj także

Źródło:

GP
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Dybała

Doradca podatkowy nr 11590

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama