reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Postępowanie administracyjne w pierwszej instancji

Postępowanie administracyjne w pierwszej instancji

Dobra znajomość podstawowych zasad postępowania administracyjnego, terminów załatwiania spraw, reguł związanych z doręczaniem pism i przeprowadzaniem rozpraw jest podstawowym warunkiem utrzymania sprawności działania i realizowania zadań przez administrację publiczną.

W postępowaniu administracyjnym nie obowiązuje przyjęta w sądowych procesach reguła, że organ orzekający rozpoznaje sprawę na rozprawie. Z reguły postępowanie wyjaśniające prowadzi się poza rozprawą w tzw. trybie gabinetowym lub kameralnym. Rozprawa jest wyjątkiem.

Zgodnie z art. 89 k.p.a organ administracji publicznej przeprowadzi w toku postępowania rozprawę w każdym przypadku, gdy zapewni to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania bądź osiągnięcie celu wychowawczego albo gdy wymaga tego przepis prawa. Organ powinien przeprowadzić rozprawę, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów stron oraz gdy jest to potrzebne do wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.

Obowiązek przeprowadzenia rozprawy często wynika z przepisów szczególnych. Przykładowo, rozprawę przeprowadza się po wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego, chyba że nieruchomość ma nieuregulowany stan prawny. W takich sytuacjach wydanie decyzji bez przeprowadzenia rozprawy stanowi rażące naruszenie prawa, gdyż wyłącza jeden z podstawowych warunków umożliwiających obiektywne wypowiedzenie się organu administracji w spornej sprawie.

Artykuł 89 k.p.a przewiduje przeprowadzenie, gdy zapewni to osiągnięcie celu wychowawczego. Chodzi tu o oddziaływanie na uczestników postępowania przez sprawne i pełne godności zachowanie się organu i jego pracowników, co umacnia autorytet administracji i kształtuje społeczne uznanie dla jej prestiżu.

Rozprawą kieruje pracownik organu administracji publicznej, który został wyznaczony przez ten organ do przeprowadzenia rozprawy. Wyznaczenie nie wymaga zachowania szczególnej formy, wystarczy, jeżeli z okoliczności sprawy wynika, że przełożony służbowy pracownika (osoba pełniąca funkcje organu) wyraził taką wolę i godzi się na prowadzenie rozprawy przez tego pracownika.

Przepisy kodeksu nie określają szczegółowo zasad i trybu przeprowadzania rozprawy. W doktrynie przyjmuje się, że w zakresie w kodeksie nieuregulowanym mogą mieć odpowiednie zastosowanie reguły przyjęte w kodeksie postępowania cywilnego. Z przebiegu rozprawy należy sporządzić protokół.

Sprawę przed organami administracji w I instancji kończy wydanie decyzji. Zgodnie z art. 104 k.p.a organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzje administracyjne rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji.

reklama

Czytaj także

Źródło:

GP
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Skarbiec

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama