REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolei brakuje 18 mld zł na remont torów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kozińska-Mokrzycka

REKLAMA

REKLAMA

Do 2012 roku kolej ma przyspieszyć - dosłownie. Po remontach i z nowymi pociągami na głównych trasach możemy zyskać nawet ponad godzinę. Pod warunkiem, że PKP zdobędą dodatkowe 5 mld euro.

o najmniej 5 mld euro brakuje, aby można było zrealizować wszystkie zaplanowane na najbliższe lata remonty torów zapowiedziane przez PKP. Dziś to 18 mld zł. O tyle wzrosły koszty poszczególnych projektów od czasu, kiedy przygotowywano plany, budżety i finansowanie inwestycji.

REKLAMA

- Wzrosły koszty wykonawców: ceny materiałów, koszty pracy, ale także opłaty za pozwolenia na budowę czy oceny środowiskowe - przyznaje Krzysztof Celiński, prezes PKP PLK Polskie Linie Kolejowe (PLK), spółki zarządzającej kolejową infrastrukturą.

Pod presją mistrzostw

PKP zaplanowały, że do 2012 roku, do rozpoczęcia piłkarskich mistrzostw Europy, wyremontują prawie 1,2 tys. km torów. Od tej liczby już odcina się kilometry, które nie zmieściły się w pierwotnym budżecie na inwestycje. Na listę rezerwową trafił m.in. odcinek Warszawa - Kielce, ale co gorsza także 100 km trasy od Rzeszowa do granicy z Ukrainą, współorganizatorem turnieju.

Teraz, żeby sprostać zadaniu i zmodernizować wytypowane linie, PLK co roku będą musiały znaleźć dodatkowy miliard euro.

- Staramy się o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Poza tym z Funduszu Kolejowego możemy dostać 450 mln zł rocznie i pewne sumy w ramach gwarantowanej dotacji budżetowej wynikającej z ustawy o transporcie kolejowym. W tym roku na pewno da się uzyskać co najmniej 1 mld zł - mówi Krzysztof Celiński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczy też, że wyremontowane trasy przyniosą większe przychody - przewoźnicy płacą za korzystanie z sieci.

- Żeby wziąć kredyt, PLK musiałyby dostać rządowe gwarancje, a rząd nie chce ich już udzielać. Sądzę, że uda się zrealizowac 60-80 proc. zapowiedzi - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Szybciej i wygodniej

REKLAMA

Jeśli PLK spełni obietnice, to czas dojazdu najszybszymi pociągami do miast - organizatorów meczów skróci się nawet do kilkudziesięciu minut: z Warszawy co najmniej o kwadrans do Krakowa, o 35 minut do Poznania, o godzinę do Trójmiasta i aż o półtorej godziny do Wrocławia. Nie ma jednak mowy, żeby do tego czasu ruszyła szybka kolej do Wrocławia. Na razie są pieniądze na przygotowanie studium wykonalności projektu. Budowa nowej szybkiej nitki nie zacznie się wcześniej niż w 2014 roku.

Jest za to duża szansa, że na mecze pojedziemy nowymi pociągami. Zarząd grupy PKP wyliczył, że po kilkudziesięciu latach bez inwestycji przez najbliższe pięć lat spółki kolejowe wspomagane pieniędzmi z UE wydadzą 1,2 mld euro na odnowienie taboru. Za 1,5 mld euro PKP obiecuje wyremontować główne dworce w kraju.

PKP InterCity, operator ekspresów, w ciągu czterech lat zamierza wydać 2,7 mld zł. Przewoźnik chce zmodernizować ponad 300 wagonów. Spółka kupi też 20 szybkich pociągów i odda do dyspozycji 50 odnowionych wagonów gastronomicznych.

- Kończymy przetarg na 30 nowych wagonów pasażerskich, 10 z nich będzie wyposażonych w system ułatwiający podróż za wschodnią granicą - zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP InterCity.

To system SUW 2000, który ułatwi i przyspieszy wjazd polskich wagonów na wschodnie, szerzej rozstawione tory. Dziś przed przekroczeniem granicy z Ukrainą w drodze do Odessy pociąg jest do tego przygotowywany w Przemyślu przez pięć godzin.

Spółka PKP Przewozy Regionalne obsługująca pociągi pospieszne i osobowe chce odnowić prawie 630 posiadanych wagonów i kupić 39 sztuk nowych pociągów elektrycznych. O pieniądze na nie stara się ze środków unijnych, którymi dysponuje Ministerstwo Infrastruktury. Z tej samej puli chce zaczerpnąć również spółka InterCity, więc już wiadomo, że nie wszystkie zapowiadane zakupy zostaną zrealizowane.

Pieniądze zablokowane

KE nie zdecydowała, czy możliwe będzie kupowanie taboru szynowego w ramach regionalnych programów operacyjnych. Starają się o to wszystkie województwa, które w ciągu roku mają przejąć kontrolę nad PKP PR. Na zakup nowych pociągów chcą przeznaczyć ponad 640 mln euro, niemal 400 mln euro na modernizację infrastruktury transportowej i prawie 2 mld euro na nowe autobusy miejskie i tramwaje.n

 

 


KATARZYNA KOZIŃSKA-MOKRZYCKA

katarzyna.kozinska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec pobłażania dla agresji wobec lekarzy – nowe wytyczne Prokuratora Generalnego [PDF]

Wzrost liczby przypadków agresji wobec pracowników ochrony zdrowia skłonił Prokuratora Generalnego do wydania jednoznacznych wytycznych w sprawie prowadzenia postępowań karnych w takich sprawach. Naczelna Izba Lekarska z zadowoleniem przyjęła tę decyzję, podkreślając, że to efekt długofalowych działań środowiska lekarskiego na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Stanowisko NIL z 2023 r. ws. biorezonansu

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się doniesienia o stosowaniu terapii biorezonansu magnetycznego – metody, która zyskuje popularność zarówno wśród zwolenników medycyny alternatywnej, jak i osób poszukujących niekonwencjonalnych sposobów leczenia różnych dolegliwości. Przypominamy stanowisko Rady Ekspertów Naczelnej Izby Lekarskiej z sierpnia 2023 r.

Nawet 80 km/h. Tak pędzą dzieciaki na hulajnogach

Coraz więcej dzieci trafia do szpitali z poważnymi urazami po wypadkach na elektrycznych hulajnogach – alarmuje Mateusz Struś asystent z Oddziału Neurochirurgii Dziecięcej, Dziecięcego Szpitala Klinicznego WUM. Jego zdaniem główną przyczyną jest nadmierna prędkość oraz brak kasków, a nieletni pacjenci często osiągają na własnych hulajnogach nawet 70–80 km/h.

Sześć wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2026 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2026 r. roku w Polsce przybędzie sześć miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy (RD214), które zostały opublikowane 14 lipca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 6 zmian dotyczących ustalenia granic gmin, 9 zmian dotyczących ustalenia granic miast i jedna zmiana nazwy miasta.

REKLAMA

126 mln zł na lądowiska dla SOR. Rusza nabór na dofinansowanie z Funduszu Medycznego

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło nowy konkurs w ramach Funduszu Medycznego: „Dotacja na modernizację lub budowę lądowisk dla śmigłowców przy szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR)”. Program ma na celu poprawę dostępności i bezpieczeństwa transportu lotniczego pacjentów w stanach zagrożenia życia. Szpitale będą mogły otrzymać nawet 97% dofinansowania na budowę lub modernizację lądowisk. Nabór wniosków rozpocznie się 31 lipca 2025 roku.

420 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej, wydano 51,3 tys. decyzji odmownych

Już blisko 420 tys., osób otrzymało rentę wdowią. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił na ten cel ponad 1,4 mld zł brutto, z czego prawie 150 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku ze zbiegiem świadczeń.

Kiedy kompleksowy remont linii średnicowej w Warszawie? Minister wskazał kluczowe terminy i zakres prac. Stację Warszawa Powiśle zastąpią dwa nowe przystanki osobowe

W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.

Rolnicy dostaną własnego rzecznika? PSL składa projekt ustawy

Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył w Sejmie projekt ustawy, której głównym celem jest powołanie nowej instytucji – Rzecznika Praw Rolników. Funkcję tę miałby każdorazowo pełnić Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, co – według autorów projektu – ma zagwarantować niezależność i bliskość tej roli wobec środowisk rolniczych.

REKLAMA

Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

REKLAMA