REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolei brakuje 18 mld zł na remont torów

Katarzyna Kozińska-Mokrzycka

REKLAMA

REKLAMA

Do 2012 roku kolej ma przyspieszyć - dosłownie. Po remontach i z nowymi pociągami na głównych trasach możemy zyskać nawet ponad godzinę. Pod warunkiem, że PKP zdobędą dodatkowe 5 mld euro.

o najmniej 5 mld euro brakuje, aby można było zrealizować wszystkie zaplanowane na najbliższe lata remonty torów zapowiedziane przez PKP. Dziś to 18 mld zł. O tyle wzrosły koszty poszczególnych projektów od czasu, kiedy przygotowywano plany, budżety i finansowanie inwestycji.

REKLAMA

- Wzrosły koszty wykonawców: ceny materiałów, koszty pracy, ale także opłaty za pozwolenia na budowę czy oceny środowiskowe - przyznaje Krzysztof Celiński, prezes PKP PLK Polskie Linie Kolejowe (PLK), spółki zarządzającej kolejową infrastrukturą.

Pod presją mistrzostw

PKP zaplanowały, że do 2012 roku, do rozpoczęcia piłkarskich mistrzostw Europy, wyremontują prawie 1,2 tys. km torów. Od tej liczby już odcina się kilometry, które nie zmieściły się w pierwotnym budżecie na inwestycje. Na listę rezerwową trafił m.in. odcinek Warszawa - Kielce, ale co gorsza także 100 km trasy od Rzeszowa do granicy z Ukrainą, współorganizatorem turnieju.

Teraz, żeby sprostać zadaniu i zmodernizować wytypowane linie, PLK co roku będą musiały znaleźć dodatkowy miliard euro.

- Staramy się o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Poza tym z Funduszu Kolejowego możemy dostać 450 mln zł rocznie i pewne sumy w ramach gwarantowanej dotacji budżetowej wynikającej z ustawy o transporcie kolejowym. W tym roku na pewno da się uzyskać co najmniej 1 mld zł - mówi Krzysztof Celiński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczy też, że wyremontowane trasy przyniosą większe przychody - przewoźnicy płacą za korzystanie z sieci.

- Żeby wziąć kredyt, PLK musiałyby dostać rządowe gwarancje, a rząd nie chce ich już udzielać. Sądzę, że uda się zrealizowac 60-80 proc. zapowiedzi - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Szybciej i wygodniej

REKLAMA

Jeśli PLK spełni obietnice, to czas dojazdu najszybszymi pociągami do miast - organizatorów meczów skróci się nawet do kilkudziesięciu minut: z Warszawy co najmniej o kwadrans do Krakowa, o 35 minut do Poznania, o godzinę do Trójmiasta i aż o półtorej godziny do Wrocławia. Nie ma jednak mowy, żeby do tego czasu ruszyła szybka kolej do Wrocławia. Na razie są pieniądze na przygotowanie studium wykonalności projektu. Budowa nowej szybkiej nitki nie zacznie się wcześniej niż w 2014 roku.

Jest za to duża szansa, że na mecze pojedziemy nowymi pociągami. Zarząd grupy PKP wyliczył, że po kilkudziesięciu latach bez inwestycji przez najbliższe pięć lat spółki kolejowe wspomagane pieniędzmi z UE wydadzą 1,2 mld euro na odnowienie taboru. Za 1,5 mld euro PKP obiecuje wyremontować główne dworce w kraju.

PKP InterCity, operator ekspresów, w ciągu czterech lat zamierza wydać 2,7 mld zł. Przewoźnik chce zmodernizować ponad 300 wagonów. Spółka kupi też 20 szybkich pociągów i odda do dyspozycji 50 odnowionych wagonów gastronomicznych.

- Kończymy przetarg na 30 nowych wagonów pasażerskich, 10 z nich będzie wyposażonych w system ułatwiający podróż za wschodnią granicą - zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP InterCity.

To system SUW 2000, który ułatwi i przyspieszy wjazd polskich wagonów na wschodnie, szerzej rozstawione tory. Dziś przed przekroczeniem granicy z Ukrainą w drodze do Odessy pociąg jest do tego przygotowywany w Przemyślu przez pięć godzin.

Spółka PKP Przewozy Regionalne obsługująca pociągi pospieszne i osobowe chce odnowić prawie 630 posiadanych wagonów i kupić 39 sztuk nowych pociągów elektrycznych. O pieniądze na nie stara się ze środków unijnych, którymi dysponuje Ministerstwo Infrastruktury. Z tej samej puli chce zaczerpnąć również spółka InterCity, więc już wiadomo, że nie wszystkie zapowiadane zakupy zostaną zrealizowane.

Pieniądze zablokowane

KE nie zdecydowała, czy możliwe będzie kupowanie taboru szynowego w ramach regionalnych programów operacyjnych. Starają się o to wszystkie województwa, które w ciągu roku mają przejąć kontrolę nad PKP PR. Na zakup nowych pociągów chcą przeznaczyć ponad 640 mln euro, niemal 400 mln euro na modernizację infrastruktury transportowej i prawie 2 mld euro na nowe autobusy miejskie i tramwaje.n

 

 


KATARZYNA KOZIŃSKA-MOKRZYCKA

katarzyna.kozinska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polaków ubywa, takie są fakty. Dane GUS pokazują co się dzieje

Polaków jest coraz mniej. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ludności w Polsce zmniejszyła się o prawie 130 tys. osób. Spadek liczby ludności zanotowano w 14 województwach i w 270 powiatach. Takie dane podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Tragiczne dane z weekendu - wypadki i utonięcia

Statystyki z minionego weekendu są zatrważające. W niedzielę w pięciu wypadkach śmiertelnych zginęło 5 osób, łącznie w weekend zginęło 11 osób. 17 osób utonęło.

Nie żartuj, że masz bombę w walizce, nie zostawiaj bagażu bez opieki. Mandaty są surowe

Pozostawienie na lotnisku bagaży bez opieki staje się plagą. Straż Graniczna od początku czerwca interweniowała już 125 razy. Nałożono mandaty na łączna kwotę 11 tys. zł.

Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

REKLAMA

Jak uczniowie Szkoły w Chmurze poradzili sobie z maturą? "Wyniki są dramatyczne"

Kilkanaście procent polskich maturzystów nie zdało egzaminu maturalnego. Jak poszło uczniom Szkoły w Chmurze? 

Coraz większa liczba dzieci ukraińskich w polskich szkołach

Od 1 września 2024 r. do polskich szkół może pójść między 20 tys. a 60 tys. ukraińskich dzieci - szacuje Paulina Chrostowska z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zdaniem nauczycieli największym wyzwaniem w edukacji uczniów z doświadczeniem migracji jest bariera językowa.

Ta substancja wydłużyła życie myszy ok. 25%, wyszczupliła i zmniejszyła podatność na nowotwory. Teraz testy na ludziach

Międzynarodowa grupa badaczy aktualnie testuje nowy lek hamujący interleukinę 11, który wydłuża życie myszy prawie o jedną czwartą. Nie wiadomo jeszcze jak działa on u ludzi, ale rozpoczęto pierwsze badania kliniczne - informuje tygodnik „Nature” - ukazujące się od 1869 r. jedno z najbardziej prestiżowych czasopism naukowych.

Co czwarty uczeń nie zdał matury w tej szkole. A oceny końcowe były wysokie. MEN: kuratoria przyjrzą się jakości kształcenia

Minister edukacji Barbara Nowacka poinformowała 18 lipca 2024 r., że kuratoria przyjrzą się wynikom egzaminów maturalnych w Szkole w Chmurze oraz temu, jak mają się one do ocen końcowych uczniów. Oceny te były wyjątkowo wysokie i nie przekładają się na wyniki matur - dodała.

REKLAMA

Co oznaczają tajemnicze paski na tubkach past do zębów?

Większość Polaków nie wie, co oznaczają kolorowe paski na tubkach past do zębów. Jakie informacje przekazuje klientowi kolor tajemniczego paska na tubce? Czy konsumenci mogą być wprowadzani w błąd? 

Coś takiego raz na 5-10 tysięcy lat: Asteroida przeleci bliżej Ziemi niż satelity geostacjonarne 13 kwietnia 2029 roku. ESA przyśpiesza misję Ramses

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyspiesza realizację nowej misji o nazwie Ramses, która ma na celu dotarcie do asteroidy Apophis – podał portal Space.com. W 2029 r. obiekt będzie bardzo blisko Ziemi, bliżej niż satelity geostacjonarne. Asteroida nie zagraża jednak naszej planecie.

REKLAMA