REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje na terenach Natura 2000

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Czacki

REKLAMA

REKLAMA

Gminy położone na terenach Natura 2000, podobnie jak inne samorządy, będą mogły otrzymać dotacje na inwestycje infrastrukturalne z unijnych programów operacyjnych 2007-2013. Gminy te mogą liczyć również na środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Prawie wszystkie programy unijne, które wkrótce ruszą, będą dostępne dla gmin z terenów Europejskiej Sieci Ekologicznej (ESE) Natura 2000. Największym źródłem pozyskiwania kapitału na inwestycje proekologiczne jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Pomoc można pozyskać także z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Gmina albo starostwo powiatowe przy mniej kosztownych inwestycjach i przy inwestycjach o znaczeniu lokalnym albo regionalnym powinny starać się o pozyskanie dotacji w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego są również jednym z beneficjentów pomocy z NFOŚiGW. Atrakcyjność tych pożyczek to niskie oprocentowanie, od 0,575 proc. do 4,025 proc. w skali roku. Oprocentowanie pożyczek ustalane jest w odniesieniu do stopy redyskontowej weksli NBP. Pożyczkobiorca ma jeszcze możliwość uzyskania umorzenia zadłużenia do 30 proc. pożyczonej kwoty, najczęściej jest to 10 proc.

Programy środowiskowe

Na ochronę środowiska z budżetu PO IiŚ przeznaczono 18 proc. całej kwoty, tj. 4750 mln euro. Przy staraniu się o wsparcie unijne należy przeprowadzić postępowanie w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko naturalne. Ocena ta powinna być zakończona przed wydaniem wymaganych decyzji administracyjnych, w tym przede wszystkim pozwolenia na budowę.

Jednostka samorządowa powinna przygotować studium wykonalności i dokumentację przetargową.

REKLAMA

PO IiŚ to program o największym budżecie. Posiada siedem priorytetów skierowanych na współfinansowanie projektów ekologicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach Priorytetu Gospodarka wodno-ściekowa dofinansowanie można otrzymać m.in. na projekty inwestycyjne polegające na budowie skutecznego i efektywnego systemu zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych. Wsparcie otrzymają m.in. projekty inwestycyjne polegające na modernizacji i budowie kanalizacji wodno-ściekowej oraz przyczyniające się do wyeliminowania ze ścieków substancji niebezpiecznych.

 

W ramach innego priorytetu wspierane będą inwestycje, które przyczynią się do zmniejszenia ilości składowanych odpadów komunalnych. Preferowane będą projekty, przyczyniające się do zwiększenia poziomu odzysku i recyklingu odpadów.

W Priorytecie Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska naturalnego pomoc można otrzymać m.in. na projekty retencjonowania wody w celu zwiększenia ilości zasobów wodnych oraz przedsięwzięcia przyczyniające się do zwiększenia poziomu czystości wód śródlądowych.

Edukacja ekologiczna

Z kolej w ramach innego, V Priorytetu PO IiŚ - Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych - dotowane będą projekty przywracania właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków na obszarach chronionych wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków fauny i flory. Chodzi tu o wspierane wszelkich projektów ekologicznych realizowanych na terenie ESE Natura 2000. Współfinansowane będą inwestycje przyczyniające się do zwiększenia bezpieczeństwa przemieszczania się dzikich zwierząt, m.in. przez drogi szybkiego ruchu. W innym, także ważnym Priorytecie X - Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku - na dotacje mogą liczyć przedsięwzięcia, które przyczynią się do wzrostu wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, w tym energia wiatrowa i solarna.

WAŻNE ADRESY INTERNETOWE

www.nfosigw.gov.pl - na witrynie są opisane zasady i warunki udzielania kredytów, pożyczek i dotacji z NFOŚiGW

www.funduszestrukturalne.gov.pl - na tej stronie można znaleźć wszelkie dostępne informacje o unijnych programach pomocowych na lata 2007-2013

Ekologia w RPO i PROW

Samorządy gminne i powiatowe o pomoc na realizację swoich inwestycji, o znaczeniu lokalnym i regionalnym, powinny ubiegać się w ramach RPO, czyli składać wnioski o dotację z funduszy unijnych do zarządu województwa. PO IiŚ jest adresowany głównie do beneficjentów, którzy będą realizować projekty mające oddziaływać co najmniej na więcej niż jeden region. W każdym RPO jest priorytet, w ramach którego będą wspierane przedsięwzięcia ekologiczne i przyczyniające się do ochrony środowiska, w tym inwestycje komunalne. Tym bardziej na wspiercie finansowe będą mogły liczyć inwestycje na terenie Natura 2000.

 

W szczególności gminy wiejskie i miejsko-wiejskie będą mogły otrzymać dofinansowanie na realizację proekologicznych projektów komunalnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Do tych samorządów jest adresowana tzw. Oś Priorytetowa 3 - Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, w szczególności działanie o nazwie Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Pomoc finansową w ramach tego działania można otrzymać aż do 85 proc. kosztów inwestycyjnych.

Dotacje i pożyczki

Dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej można otrzymać do wysokości 50 proc. kosztów inwestycyjnych na realizację zadań z zakresu: ochrony powietrza, oczyszczalni ścieków i kanalizacji.

Dotacje są oferowane również na realizację inwestycji, których celem jest: ochrona lasów i zasobów leśnych, monitoring środowiska, przedsięwzięcie realizowane w ramach funduszy unijnych, z wyjątkiem Funduszu Spójności.

Natomiast wysokość pożyczki z NFOŚiGW nie może przekroczyć 80 proc. kosztów inwestycji. Inwestycje realizowane w ramach pomocowych programów unijnych mogą otrzymać dofinansowanie, nawet do 100 proc. wartości. Minimalna suma pożyczki to 2 mln zł. Gmina może pożyczyć pieniądze na 15 lat. W ten sposób wspierane są przedsięwzięcia polegające na:

• modernizacji, remoncie oraz budowie oczyszczalni ścieków komunalnych,

• budowie, rozbudowie i modernizacji oraz likwidacji i rekultywacji składowisk odpadów komunalnych.

 

5 KROKÓW DO OTRZYMANIA WSPARCIA Z UNIJNYCH PROGRAMÓW POMOCOWYCH NA TERENACH NATURA 2000

1 Przepisy

Trzeba przeanalizować dyrektywy unijne: tzw. ptasią i siedliskową (dostępne m.in. na witrynie internetowej Ministerstwa Środowiska) oraz prawo krajowe. Dzięki temu będzie wiadomo, jaką inwestycję można realizować na danym terenie.

2 Projekt i studium

Należy opracować projekt i wziąć pod uwagę roboty kompensacyjne i naprawcze na obszarze, gdzie będzie realizowana inwestycja. Studium jest niezbędnym załącznikiem do projektu inwestycyjnego.

3 Ocena

Z urzędu wojewódzkiego trzeba otrzymać ocenę oddziaływania projektu inwestycyjnego na środowisko. Jest to zaświadczenie o stopniu oddziaływania inwestycji na przyrodę. Potrzebne są również dokumentacja przetargowa i pozwolenie na budowę.

4 Finansowanie

Inwestowanie na obszarze ESE Natura 2000 wiąże się z wyższymi kosztami inwestycyjnymi. Część kosztów pochłania naprawa szkód, jakie mogą powstać w środowisku w wyniku realizacji inwestycji.

ADAM CZACKI

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. nr 92, poz. 880 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA