REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie dla lokalnych programów opieki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wilko

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego mogą wziąć udział w konkursie na najlepszy program lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. Oferty wraz z załącznikami należy nadesłać listem poleconym lub złożyć osobiście we właściwych wydziałach polityki społecznej urzędów wojewódzkich.

Minister pracy i polityki społecznej w roku 2008 będzie udzielać dotacji celowych na finansowe wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. W bieżącym roku na realizację tego zadania przeznaczono kwotę 7 800 000 zł. O dotacje mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego. Wnioski przesyłane przez samorządy mogą zawierać również projekty, których docelowym realizatorem będą organizacje pozarządowe prowadzące działalność na rzecz dzieci i ich rodzin, którym samorząd zlecił realizację zadań z zakresu opieki nad dzieckiem.

REKLAMA

Konieczna strategia

Dotacje będą udzielane tym jednostkom samorządu terytorialnego, które przedstawią wnioski zawierające propozycje działań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną wynikające ze strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy m.in. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka. Z kolej do zadań własnych powiatu należy opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Natomiast samorządy województwa są odpowiedzialne, po konsultacji z powiatami, za aktualizowanie i realizację strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej.

Ocena ofert

REKLAMA

Przy ocenie programów, opracowanych i zgłaszanych przez jednostki samorządu terytorialnego, które mają być dofinansowane, brane będą przede wszystkim pod uwagę programy uwzględniające budowanie spójnego lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

Ofertę sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 8 marca 2005 r. w sprawie określenia wzoru oferty podmiotu uprawnionego (Dz.U. nr 44, poz. 427).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Pożądane jest załączenie do oferty samorządowej strategii rozwiązywania problemów społecznych lub wojewódzkiej strategii w zakresie polityki społecznej.

Przy kalkulacji kosztów dofinansowania będzie brany pod uwagę wkład podmiotu wnioskującego w realizację programu (min. 20 proc.).

Bez dofinansowania

Minister pracy i polityki społecznej nie będzie przyznawać dotacji, o których mowa powyżej, do wykorzystania na: pokrycie wynagrodzenia związanego z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, wydatki inwestycyjne, organizację wypoczynku i dożywianie. Nie będą również dofinansowywane rehabilitacja osób niepełnosprawnych, szkolenie kadry pomocy społecznej oraz prowadzenie przedszkoli, szkół, szkół specjalnych.

Udział w konkursie

Jednostki samorządu terytorialnego mogą wziąć udział w konkursie na najlepszy program lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

Celem konkursu jest m.in. promowanie dobrych rozwiązań w zakresie budowania lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

Komisja wyznaczona przez ministra do rozpatrywania wniosków na wsparcie finansowe jednostek samorządu terytorialnego w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną dokona wyboru najlepszych programów, biorąc pod uwagę:

• dotychczasowe doświadczenia w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem,

• wymierne efekty dotychczasowych działań,

• trwałość podejmowanych decyzji,

• wpływ zakładanych rezultatów realizacji programu na poprawę sytuacji dzieci.

Składanie ofert

REKLAMA

Oferty wraz z załącznikami należy nadesłać listem poleconym lub złożyć osobiście we właściwych wydziałach polityki społecznej urzędów wojewódzkich, które po dokonaniu wstępnej oceny, przekażą dokumentację do ministerstwa pracy i polityki społecznej.

Nieprzekraczalny termin składania wypełnionych formularzy ofert wraz z wymaganą dokumentacją do właściwych wydziałów polityki społecznej urzędów wojewódzkich upływa w 31 dniu od ogłoszenia konkursu. Ogłoszenie na stronie internetowej ministerstwa ukazało się 2 kwietnia tego roku. Wydziały polityki społecznej urzędów wojewódzkich przekazują pozytywnie zaopiniowane wnioski do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w 45 dniu od ogłoszenia konkursu. Oferty sporządzone wadliwie albo niekompletne co do wymaganego zestawu dokumentów lub informacji pozostaną bez rozpatrzenia. Minister pracy i polityki społecznej w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosków dokonuje komisyjnie wyboru ofert podmiotów, którym udzieli wsparcia finansowego, oraz podziału środków finansowych na realizację przedłożonych projektów (na podstawie informacji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej).

 

PROGRAMY PRIORYTETOWE

Za priorytetowe w dofinansowaniu przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej będą uznane programy, których celem jest:

• środowiskowa pomoc dla rodzin z małoletnimi dziećmi w sytuacjach kryzysowych wynikających z bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych;

• rozwój poradnictwa i terapii rodzin przeżywających trudności związane z wychowaniem dzieci o szczególnych potrzebach wychowawczych;

• rozwój profilaktyki niedostosowania społecznego i przeciwdziałanie przestępczości wśród dzieci i młodzieży poprzez tworzenie i umacnianie środowiskowych form pomocy dzieciom i rodzinie;

• tworzenie interdyscyplinarnych zespołów działających na rzecz pomocy dziecku i rodzinie w środowisku;

• promowanie tworzenia niespokrewnionych z dzieckiem zawodowych rodzin zastępczych;

dofinansowanie dodatkowych szkoleń w zakresie rozwoju umiejętności opiekuńczo-wychowawczych dla działających już niespokrewnionych z dzieckiem zawodowych rodzin zastępczych;

• tworzenie infrastruktury niezbędnej dla dobrego funkcjonowania rodzin zastępczych (dostęp do specjalistów z różnych dziedzin oraz do różnych form wsparcia rodzin zastępczych);

• tworzenie warunków do umieszczania dzieci poniżej 10 roku życia., przebywających obecnie w całodobowych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w rodzinnych formach opieki;

• tworzenie mieszkań chronionych dla pełnoletnich wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych;

• prowadzenie szkoleń dla pełnoletnich wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych.

KATARZYNA WILKO

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. nr 64, poz. 593 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 8 marca 2005 r. w sprawie określenia wzoru oferty podmiotu uprawnionego (Dz.U. nr 44, poz. 427).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA