REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie dla lokalnych programów opieki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wilko

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego mogą wziąć udział w konkursie na najlepszy program lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. Oferty wraz z załącznikami należy nadesłać listem poleconym lub złożyć osobiście we właściwych wydziałach polityki społecznej urzędów wojewódzkich.

Minister pracy i polityki społecznej w roku 2008 będzie udzielać dotacji celowych na finansowe wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. W bieżącym roku na realizację tego zadania przeznaczono kwotę 7 800 000 zł. O dotacje mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego. Wnioski przesyłane przez samorządy mogą zawierać również projekty, których docelowym realizatorem będą organizacje pozarządowe prowadzące działalność na rzecz dzieci i ich rodzin, którym samorząd zlecił realizację zadań z zakresu opieki nad dzieckiem.

REKLAMA

REKLAMA

Konieczna strategia

Dotacje będą udzielane tym jednostkom samorządu terytorialnego, które przedstawią wnioski zawierające propozycje działań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną wynikające ze strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy m.in. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka. Z kolej do zadań własnych powiatu należy opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Natomiast samorządy województwa są odpowiedzialne, po konsultacji z powiatami, za aktualizowanie i realizację strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej.

Ocena ofert

Przy ocenie programów, opracowanych i zgłaszanych przez jednostki samorządu terytorialnego, które mają być dofinansowane, brane będą przede wszystkim pod uwagę programy uwzględniające budowanie spójnego lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

REKLAMA

Ofertę sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 8 marca 2005 r. w sprawie określenia wzoru oferty podmiotu uprawnionego (Dz.U. nr 44, poz. 427).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Pożądane jest załączenie do oferty samorządowej strategii rozwiązywania problemów społecznych lub wojewódzkiej strategii w zakresie polityki społecznej.

Przy kalkulacji kosztów dofinansowania będzie brany pod uwagę wkład podmiotu wnioskującego w realizację programu (min. 20 proc.).

Bez dofinansowania

Minister pracy i polityki społecznej nie będzie przyznawać dotacji, o których mowa powyżej, do wykorzystania na: pokrycie wynagrodzenia związanego z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, wydatki inwestycyjne, organizację wypoczynku i dożywianie. Nie będą również dofinansowywane rehabilitacja osób niepełnosprawnych, szkolenie kadry pomocy społecznej oraz prowadzenie przedszkoli, szkół, szkół specjalnych.

Udział w konkursie

Jednostki samorządu terytorialnego mogą wziąć udział w konkursie na najlepszy program lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

Celem konkursu jest m.in. promowanie dobrych rozwiązań w zakresie budowania lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

Komisja wyznaczona przez ministra do rozpatrywania wniosków na wsparcie finansowe jednostek samorządu terytorialnego w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną dokona wyboru najlepszych programów, biorąc pod uwagę:

• dotychczasowe doświadczenia w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem,

• wymierne efekty dotychczasowych działań,

• trwałość podejmowanych decyzji,

• wpływ zakładanych rezultatów realizacji programu na poprawę sytuacji dzieci.

Składanie ofert

Oferty wraz z załącznikami należy nadesłać listem poleconym lub złożyć osobiście we właściwych wydziałach polityki społecznej urzędów wojewódzkich, które po dokonaniu wstępnej oceny, przekażą dokumentację do ministerstwa pracy i polityki społecznej.

Nieprzekraczalny termin składania wypełnionych formularzy ofert wraz z wymaganą dokumentacją do właściwych wydziałów polityki społecznej urzędów wojewódzkich upływa w 31 dniu od ogłoszenia konkursu. Ogłoszenie na stronie internetowej ministerstwa ukazało się 2 kwietnia tego roku. Wydziały polityki społecznej urzędów wojewódzkich przekazują pozytywnie zaopiniowane wnioski do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w 45 dniu od ogłoszenia konkursu. Oferty sporządzone wadliwie albo niekompletne co do wymaganego zestawu dokumentów lub informacji pozostaną bez rozpatrzenia. Minister pracy i polityki społecznej w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosków dokonuje komisyjnie wyboru ofert podmiotów, którym udzieli wsparcia finansowego, oraz podziału środków finansowych na realizację przedłożonych projektów (na podstawie informacji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej).

 

PROGRAMY PRIORYTETOWE

Za priorytetowe w dofinansowaniu przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej będą uznane programy, których celem jest:

• środowiskowa pomoc dla rodzin z małoletnimi dziećmi w sytuacjach kryzysowych wynikających z bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych;

• rozwój poradnictwa i terapii rodzin przeżywających trudności związane z wychowaniem dzieci o szczególnych potrzebach wychowawczych;

• rozwój profilaktyki niedostosowania społecznego i przeciwdziałanie przestępczości wśród dzieci i młodzieży poprzez tworzenie i umacnianie środowiskowych form pomocy dzieciom i rodzinie;

• tworzenie interdyscyplinarnych zespołów działających na rzecz pomocy dziecku i rodzinie w środowisku;

• promowanie tworzenia niespokrewnionych z dzieckiem zawodowych rodzin zastępczych;

dofinansowanie dodatkowych szkoleń w zakresie rozwoju umiejętności opiekuńczo-wychowawczych dla działających już niespokrewnionych z dzieckiem zawodowych rodzin zastępczych;

• tworzenie infrastruktury niezbędnej dla dobrego funkcjonowania rodzin zastępczych (dostęp do specjalistów z różnych dziedzin oraz do różnych form wsparcia rodzin zastępczych);

• tworzenie warunków do umieszczania dzieci poniżej 10 roku życia., przebywających obecnie w całodobowych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w rodzinnych formach opieki;

• tworzenie mieszkań chronionych dla pełnoletnich wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych;

• prowadzenie szkoleń dla pełnoletnich wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych.

KATARZYNA WILKO

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. nr 64, poz. 593 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 8 marca 2005 r. w sprawie określenia wzoru oferty podmiotu uprawnionego (Dz.U. nr 44, poz. 427).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

REKLAMA

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

REKLAMA