REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie dla lokalnych programów opieki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wilko

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego mogą wziąć udział w konkursie na najlepszy program lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. Oferty wraz z załącznikami należy nadesłać listem poleconym lub złożyć osobiście we właściwych wydziałach polityki społecznej urzędów wojewódzkich.

Minister pracy i polityki społecznej w roku 2008 będzie udzielać dotacji celowych na finansowe wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. W bieżącym roku na realizację tego zadania przeznaczono kwotę 7 800 000 zł. O dotacje mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego. Wnioski przesyłane przez samorządy mogą zawierać również projekty, których docelowym realizatorem będą organizacje pozarządowe prowadzące działalność na rzecz dzieci i ich rodzin, którym samorząd zlecił realizację zadań z zakresu opieki nad dzieckiem.

REKLAMA

REKLAMA

Konieczna strategia

Dotacje będą udzielane tym jednostkom samorządu terytorialnego, które przedstawią wnioski zawierające propozycje działań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną wynikające ze strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy m.in. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka. Z kolej do zadań własnych powiatu należy opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Natomiast samorządy województwa są odpowiedzialne, po konsultacji z powiatami, za aktualizowanie i realizację strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej.

Ocena ofert

Przy ocenie programów, opracowanych i zgłaszanych przez jednostki samorządu terytorialnego, które mają być dofinansowane, brane będą przede wszystkim pod uwagę programy uwzględniające budowanie spójnego lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

REKLAMA

Ofertę sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 8 marca 2005 r. w sprawie określenia wzoru oferty podmiotu uprawnionego (Dz.U. nr 44, poz. 427).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Pożądane jest załączenie do oferty samorządowej strategii rozwiązywania problemów społecznych lub wojewódzkiej strategii w zakresie polityki społecznej.

Przy kalkulacji kosztów dofinansowania będzie brany pod uwagę wkład podmiotu wnioskującego w realizację programu (min. 20 proc.).

Bez dofinansowania

Minister pracy i polityki społecznej nie będzie przyznawać dotacji, o których mowa powyżej, do wykorzystania na: pokrycie wynagrodzenia związanego z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, wydatki inwestycyjne, organizację wypoczynku i dożywianie. Nie będą również dofinansowywane rehabilitacja osób niepełnosprawnych, szkolenie kadry pomocy społecznej oraz prowadzenie przedszkoli, szkół, szkół specjalnych.

Udział w konkursie

Jednostki samorządu terytorialnego mogą wziąć udział w konkursie na najlepszy program lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

Celem konkursu jest m.in. promowanie dobrych rozwiązań w zakresie budowania lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną.

Komisja wyznaczona przez ministra do rozpatrywania wniosków na wsparcie finansowe jednostek samorządu terytorialnego w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną dokona wyboru najlepszych programów, biorąc pod uwagę:

• dotychczasowe doświadczenia w budowaniu lokalnego systemu opieki nad dzieckiem,

• wymierne efekty dotychczasowych działań,

• trwałość podejmowanych decyzji,

• wpływ zakładanych rezultatów realizacji programu na poprawę sytuacji dzieci.

Składanie ofert

Oferty wraz z załącznikami należy nadesłać listem poleconym lub złożyć osobiście we właściwych wydziałach polityki społecznej urzędów wojewódzkich, które po dokonaniu wstępnej oceny, przekażą dokumentację do ministerstwa pracy i polityki społecznej.

Nieprzekraczalny termin składania wypełnionych formularzy ofert wraz z wymaganą dokumentacją do właściwych wydziałów polityki społecznej urzędów wojewódzkich upływa w 31 dniu od ogłoszenia konkursu. Ogłoszenie na stronie internetowej ministerstwa ukazało się 2 kwietnia tego roku. Wydziały polityki społecznej urzędów wojewódzkich przekazują pozytywnie zaopiniowane wnioski do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w 45 dniu od ogłoszenia konkursu. Oferty sporządzone wadliwie albo niekompletne co do wymaganego zestawu dokumentów lub informacji pozostaną bez rozpatrzenia. Minister pracy i polityki społecznej w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosków dokonuje komisyjnie wyboru ofert podmiotów, którym udzieli wsparcia finansowego, oraz podziału środków finansowych na realizację przedłożonych projektów (na podstawie informacji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej).

 

PROGRAMY PRIORYTETOWE

Za priorytetowe w dofinansowaniu przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej będą uznane programy, których celem jest:

• środowiskowa pomoc dla rodzin z małoletnimi dziećmi w sytuacjach kryzysowych wynikających z bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych;

• rozwój poradnictwa i terapii rodzin przeżywających trudności związane z wychowaniem dzieci o szczególnych potrzebach wychowawczych;

• rozwój profilaktyki niedostosowania społecznego i przeciwdziałanie przestępczości wśród dzieci i młodzieży poprzez tworzenie i umacnianie środowiskowych form pomocy dzieciom i rodzinie;

• tworzenie interdyscyplinarnych zespołów działających na rzecz pomocy dziecku i rodzinie w środowisku;

• promowanie tworzenia niespokrewnionych z dzieckiem zawodowych rodzin zastępczych;

dofinansowanie dodatkowych szkoleń w zakresie rozwoju umiejętności opiekuńczo-wychowawczych dla działających już niespokrewnionych z dzieckiem zawodowych rodzin zastępczych;

• tworzenie infrastruktury niezbędnej dla dobrego funkcjonowania rodzin zastępczych (dostęp do specjalistów z różnych dziedzin oraz do różnych form wsparcia rodzin zastępczych);

• tworzenie warunków do umieszczania dzieci poniżej 10 roku życia., przebywających obecnie w całodobowych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w rodzinnych formach opieki;

• tworzenie mieszkań chronionych dla pełnoletnich wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych;

• prowadzenie szkoleń dla pełnoletnich wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych.

KATARZYNA WILKO

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. nr 64, poz. 593 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 8 marca 2005 r. w sprawie określenia wzoru oferty podmiotu uprawnionego (Dz.U. nr 44, poz. 427).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA