| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Zostały dwa miesiące na decyzję w sprawie absolutorium

Zostały dwa miesiące na decyzję w sprawie absolutorium

Do 30 kwietnia 2009 r. radni muszą podjąć uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium z wykonania budżetu wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, zarządowi powiatu lub województwa. Przed głosowaniem konieczne jest dokonanie określonych czynności składających się na procedurę absolutoryjną.  


Do 31 stycznia 2009 r. poszczególne jednostki organizacyjne samorządu, na podstawie danych z ewidencji księgowej, powinny były opracować tzw. jednostkowe sprawozdania budżetowe i przekazać je organom wykonawczym jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST), a więc wójtom, burmistrzom, prezydentom miast, zarządom powiatów i województw oraz zarządom związków komunalnych. Obowiązek taki ciąży na:

• samorządowych jednostkach budżetowych,

• jednostkach bezpośrednio realizujących zadanie zlecone,

• samorządowych zakładach budżetowych,

• gospodarstwach pomocniczych samorządowych jednostek budżetowych,

• podmiotach obsługujących samorządowe fundusze celowe.

Do 28 lutego 2009 r. sprawozdania z wykonania planu finansowego za 2008 r. przygotowały także:

• samorządowe samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (dalej: SPZOZ),

• samorządowe instytucje kultury,

• inne samorządowe osoby prawne danej JST należące do sektora finansów publicznych.

Na podstawie jednostkowych sprawozdań budżetowych typu „Rb” wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast (także zarządy powiatów i województw) przygotowali z kolei zbiorcze roczne sprawozdania budżetowe i przekazali je do 25 lutego 2009 r. regionalnym izbom obrachunkowym (dalej: RIO), a w przypadku sprawozdań dotyczących zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami - także delegaturom Najwyższej Izby Kontroli oraz dysponentowi głównemu, który udzielił samorządom dotacji na zadania zlecone.

Czynności, jakie jeszcze należy wykonać przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium, oraz ewentualną procedurę odwołania organu wykonawczego JST przedstawiamy w tabeli.

 

 

 

Wojciech Lachiewicz

Podstawy prawne:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458)

• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458)

• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 216, poz. 1370)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 16, poz. 100)

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Alimenty. Jak szybko dostać pieniądze na dziecko14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Agata Koschel-Sturzbecher

Adwokat, publicystka i szkoleniowiec.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »