Obowiązki sekretarza w samorządzie
REKLAMA
Osoba starająca się o stanowisko sekretarza, przede wszystkim musi spełniać wymagania dotyczące wszystkich pracowników samorządowych. Przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.) w szczegółowy sposób określają, kto może zostać takim pracownikiem. Kandydat powinien spełniać następujące warunki:
● mieć polskie obywatelstwo,
● mieć pełną zdolność do czynności prawnych i korzystać z pełni praw publicznych,
● posiadać kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku
– art. 6 u.p.s.
Ze względu na fakt, że stanowisko sekretarza jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym obsadzanym na podstawie umowy o pracę, u.p.s. przewiduje dodatkowe wymagania, zatem kandydat na to stanowisko:
● nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
● musi cieszyć się nieposzlakowaną opinią,
● musi mieć wykształcenie wyższe I lub II stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.
Szeroki zakres kompetencji i ranga stanowiska sekretarza uzasadniają również potrzebę legitymowania się kilkuletnim doświadczeniem zawodowym (art. 5 ust. 2 u.p.s.). Sekretarzem może być osoba, która ma co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach samorządowych (w tym co najmniej dwa lata na kierowniczym stanowisku urzędniczym). Przyszły sekretarz musi być również apolityczny i bezpartyjny.
Zatrudnienie tylko na drodze naboru
Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny (art. 11 u.p.s.). W toku naboru komisja wyłania nie więcej niż pięciu wyróżniających się kandydatów (legitymujących się obowiązkowymi kwalifikacjami i w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe), których przedstawia kierownikowi jednostki. Z przyszłym sekretarzem zawiera się umowę o pracę na czas określony lub nieokreślony.
Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków służbowych nowy sekretarz składa ślubowanie, które potwierdza podpisem (art. 18 u.p.s.). Kończy ono proces naboru nowego pracownika samorządowego. Odmowa złożenia ślubowania powoduje automatyczne wygaśnięcie stosunku pracy.
Chwilowy brak sekretarza
Niewyłonienie odpowiedniego kandydata na drodze naboru lub odejście dotychczasowego sekretarza uzasadnia okresowe powierzenie stanowiska innemu pracownikowi. Wakat nie może jednak długo pozostawać nieobsadzony.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA