REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MS: ruszył internetowy dostęp do ksiąg wieczystych

REKLAMA

Od środy możliwy jest publiczny, bezpłatny i powszechny dostęp do ksiąg wieczystych prowadzonych w postaci elektronicznej - poinformowało Ministerstwo Sprawiedliwości. Na razie w ten sposób można zajrzeć do ponad 12 mln spośród 18,8 mln ksiąg.

"Żeby uzmysłowić skalę potrzeb w tym zakresie wystarczy powiedzieć, iż każdego dnia pracy polskich sądów w wydziałach ksiąg wieczystych zagląda do nich co najmniej około 20 tys. obywateli" - mówił podczas konferencji prasowej minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski. Dodał, że od środy do księgi wieczystej można będzie zajrzeć, korzystając na przykład z domowego komputera.

REKLAMA

REKLAMA

Przeglądarka ksiąg wieczystych funkcjonuje w internecie pod adresem http://ekw.ms.gov.pl, można na nią również trafić z odnośnika na głównej stronie resortu. Minister zastrzegł, iż wprowadzone rozwiązanie "ma ułatwić życie obywatelom, nie ma natomiast umożliwić zaspokajania ciekawości". Wyjaśnił, że dostęp do ksiąg jest powszechny, ale żeby sprawdzić w internecie konkretną księgę, trzeba będzie znać jej numer. Dlatego - jak dodał - sprawdzać zapisy będą mogli na przykład właściciele i osoby uprawnione.

"Nie chcemy, żeby dostęp przez internet był przedmiotem zainteresowania ciekawskich sąsiadów; chcemy, żeby z tego narzędzia korzystali ci, którzy muszą to zrobić w sensie formalnym" - mówił Kwiatkowski.

Wiceminister sprawiedliwości Piotr Kluz powiedział, że wprowadzony system internetowy odciąży pracowników wydziałów ksiąg wieczystych. "Pracownicy ci będą mogli zająć się teraz w większym stopniu pracą merytoryczną i szybciej załatwiać wnioski, które do wydziałów wpływają" - zaznaczył. Dodał, że w internecie znajdziemy dokładny obraz księgi wieczystej, taki jak w dokumentach sądowych.

REKLAMA

Centralna Baza Danych Ksiąg Wieczystych tworzona jest od kilku lat w ramach projektu Nowa Księga Wieczysta. Ponad 80 proc. kosztów tego projektu pokrywa Unia Europejska. Obecnie już w ponad stu sądach rejonowych w kraju wszystkie księgi wieczyste, które prowadzone były w formie dotychczasowej, zostały przepisane do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spośród istniejących w kraju 347 wydziałów ksiąg wieczystych - jak poinformowano na konferencji - 243 wydziały prowadzą już księgi wieczyste w systemie informatycznym. W 116 wydziałach całkowicie zakończono przenoszenie wszystkich ksiąg wieczystych do postaci elektronicznej. Spośród 18,8 mln wszystkich ksiąg wieczystych w centralnej bazie zapisanych obecnie zostało 12,1 mln.

Jak podaje ministerstwo, księgi do systemu informatycznego przenoszone są sukcesywnie - pierwszeństwo mają te, do których złożono wnioski o wpis. "Do dzisiaj przemigrowano około 9,5 mln ksiąg, a około 2,6 mln ksiąg założono już jako nowe księgi w systemie informatycznym" - podał resort. Zakończenie przenoszenia do systemu elektronicznego wszystkich ksiąg wieczystych planowane jest na 2013 rok. Aktualny wykaz zinformatyzowanych wydziałów ksiąg wieczystych znajduje się na stronach internetowych resortu.

W dalszej perspektywie, jak podaje ministerstwo, planowana jest elektroniczna obsługa wniosków o wydanie odpisu księgi wieczystej i dokonanie wpisu do rejestru ksiąg wieczystych wraz z elektroniczną płatnością, a także możliwość uzyskania drogą elektroniczną odpisu z księgi wieczystej.

W końcu maja umożliwienie elektronicznego dostępu przez internet do bazy ksiąg wieczystych, z możliwością przeszukiwania tej bazy, uzyskało pilotażowo 300 komorników z całego kraju - to jedna trzecia wszystkich przedstawicieli tego zawodu.

Wprowadzenie elektronicznego dostępu do ksiąg wieczystych jest jedną z wielu zmian prowadzących do większej informatyzacji polskiego wymiaru sprawiedliwości. Należą do nich także m.in. plany nagrywania i rejestrowania przebiegu rozpraw w sposób elektroniczny oraz utworzenie w styczniu bieżącego roku e-sądu, czyli rozpatrywanie spraw w ramach elektronicznego postępowania upominawczego. 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA