Zasady ruchu drogowego na drogach wewnętrznych
REKLAMA
REKLAMA
Według zmienionego art. 1 Prawa o ruchu drogowym – przepisy ustawy stosuje się nie tylko do dróg publicznych i stref zamieszkania ale także do stref ruchu. Strefa ruchu – to według nowych przepisów – „obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi”. Za drogę wewnętrzną uznaje się natomiast - zgodnie z ustawą o drogach publicznych - drogę niezaliczoną do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogę w osiedlu mieszkaniowym, dojazdową do gruntów rolnych i leśnych, dojazdową do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców a także plac przed dworcem kolejowym, autobusowym i portem oraz pętlę autobusową.
REKLAMA
Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych – w myśl nowej ustawy – należy do podmiotów zarządzających tymi drogami. Do nich też należy ustalenie organizacji ruchu na drogach – wyposażenie dróg w znaki i sygnały drogowe, na własny koszt, według zasad prawa ruchu drogowego. Nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wewnętrznych przekazano wojewodzie – tak jak w przypadku dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Za naruszenie zasad znakowania dróg wewnętrznych oraz za zlecenie wadliwego ich oznakowania, ustawodawca przewidział karę grzywny.
Nowelizacja prawa o ruchu drogowym wprowadza także nowe zasady usuwania pojazdu z drogi. Do usunięcia na koszt właściciela dojdzie również w sytuacji:
- pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej,
- pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.
REKLAMA
Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych należy do zadań własnych powiatu - mówi ustawa. "Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.”
Ustawa z 22 lipca 2010 r (Dziennik Ustaw Nr 152, Poz. 1018) wchodzi w życie 4 września, z wyjątkiem kilku przepisów dotyczących podmiotów usuwających pojazdy - te zaczną obowiązywać 21 sierpnia 2011 r., natomiast zasady dotyczące kar grożących za wadliwe oznakowanie dróg wewnętrznych - będą obowiązywać dopiero od 21 sierpnia 2012 r.
Agnieszka Marek
samorzad.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA