Rząd planuje utrzymać poziom dopłat do przewozów autobusowych z FRPA
REKLAMA
REKLAMA
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA), przedłożony przez Ministra Infrastruktury.
REKLAMA
Projekt zakłada możliwość przesunięcia niewykorzystanych środków na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota z Funduszu była niższa niż wnioskowana przez samorządy. Taka sytuacja wystąpiła w czterech województwach: mazowieckim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.
Jaki fundusz finansuje dopłaty do przewozów autobusów?
Dopłaty do przewozów autobusów finansuje Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Jest to fundusz o charakterze użyteczności publicznej. Jest państwowym funduszem celowym. Jego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.
📢 Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych 🚌o charakterze użyteczności publicznej ❗️
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) February 15, 2022
✅Więcej: https://t.co/ryYxuWOYnL#ŁączymyPolskę #PolskiŁad #FRPA #Przewozy pic.twitter.com/0kZCi7sqrv
Czy dopłaty do przewozów autobusowych z FARP finansują komunikację miejską?
Środki FRPA przeznaczane są na dofinansowanie realizacji zadań własnych samorządów w zakresie zapewnienia funkcjonowania przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Dofinansowanie jest przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Ile wynosiła dopłata do przewozów autobusowych przed jej zwiększeniem?
Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra miała obowiązywać do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata miała być ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra.
Ile wynosi dopłata do przewozów autobusowych po podwyżce?
Zwiększona stawka dopłaty to kwota nie wyższa niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Do kiedy będzie obowiązywała podwyższona dopłata do przewozów autobusowych?
Nowelizacja ustawy przewiduje utrzymanie podwyższonej dopłaty do przewozów autobusowych do końca 2023 r.
Nowelizacja ma pozwolić na przesuwanie dopłat do przewozów autobusowych
W ramach naboru na 2022 r. w części województw kwota dotacji okazała się niewystarczająca na objęcie dopłatą wszystkich przewozów o charakterze użyteczności publicznej ujętych we wnioskach organizatorów przewozów z tych województw.
Nowelizacja pozwoli na przesunięcie niezaangażowanych środków do tych województw. Pozwoli to na objęcie dopłatami jeszcze większej liczby połączeń.
Jak dużo samorządów korzysta z dopłat do przewozów autobusowych?
Ministerstwo Infrastruktury obserwuje rosnące zainteresowanie organizatorów publicznego transportu tym programem i systematyczny wzrost liczby uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu Funduszu.
W 2019 r. dopłatą objęto 1500 linii komunikacyjnych, a w ramach naborów wniosków na 2020 rok dopłatą objęte zostały 2834 linie komunikacyjne. W 2021 roku dopłatą z FRPA objęto już 4 081 linii komunikacyjnych, a w ramach naboru na 2022 r. dopłatą objęto 4901 linii.
REKLAMA
REKLAMA