Poprawny projekt budżetu samorządowego na 2010 r.
REKLAMA
REKLAMA
Władze gmin, powiatów i województw miały do 15 listopada 2009 r. czas na przygotowanie i przesłanie do regionalnych izb obrachunkowych (dalej: RIO) ostatecznego projektu budżetu na 2010 r. Niestety, do końca nie było wiadomo, na jakich zasadach powinien być przygotowany.
REKLAMA
Czytaj także: Wieloletnia prognoza finansowa w JST >>
Opinia Ministerstwa Finansów
REKLAMA
Według Ministerstwa Finansów samorządy powinny przygotować projekt budżetu na 2010 rok według zasad wynikających z ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych z 2005 r.). Przede wszystkim dlatego, że obowiązuje ona do 31 grudnia 2009 r. Ponadto ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (dalej: przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych) wprost przewiduje, że:
• art. 166, art. 166a i art. 184 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych z 2005 r. mają zastosowanie do samorządowych uchwał budżetowych na rok 2010 (art. 121 ust. 4 przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych),
• samorządowe uchwały budżetowe na rok 2010 w zakresie dotyczącym samorządowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych funduszy celowych oraz rachunków dochodów własnych są opracowywane, uchwalane i wykonywane na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych z 2005 r. (art. 121 ust. 5 przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych).
Opinia RIO
Innego zdania są przedstawiciele RIO. Sądzą, że samorządowe projekty budżetów na 2010 r. powinny być przygotowane na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa ustawa o finansach publicznych).
Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie zamieściła nawet na swojej stronie internetowej (http://www.warszawa.rio.gov.pl) propozycję uchwały budżetowej na 2010 r. według nowych zasad. Miała ona posłużyć jako materiał pomocniczy przy opracowywaniu budżetu, choć według samorządowców żadna RIO nie jest w stanie zaproponować uniwersalnego projektu budżetu samorządowego. Przede wszystkim dlatego, że istnieje tradycja „regionalnego” rozumienia przepisów przez różne ośrodki RIO, wynikającego z dotychczasowego orzecznictwa i miejscowej praktyki. Dlatego warszawska propozycja uchwały budżetowej na 2010 r. może być pomocna tylko w ograniczonym zakresie.
Czytaj także: Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe >>
Konsekwencje dla samorządów
Regionalne izby obrachunkowe opiniują przesłany projekt budżetu samorządowego. Jeżeli więc według nich projekt jest źle przygotowany, mogą wydać negatywną opinię na jego temat. Jednak negatywna opinia nie wstrzymuje prac nad budżetem. Organ wykonawczy jednostki musi tylko odpowiedzieć RIO na zarzuty oraz przedstawić opinię wraz z tą odpowiedzią radzie gminy lub powiatu albo sejmikowi województwa przed uchwaleniem budżetu (art. 21 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych).
Aneta Pilarska
Podstawy prawne:
• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1241)
• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240)
• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 79, poz. 666)
• Ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104)
REKLAMA
REKLAMA