Harmonogram realizacji budżetu i układ wykonawczy
REKLAMA
REKLAMA
W związku z tym, że większość jednostek samorządu terytorialnego uchwaliła już budżety na 2010 r., Regionalna Izba Obrachunkowa poinformowała, że obecnie zarząd nie ma obowiązku opracować harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego i informować o nim podległych i nadzorowanych jednostek.
REKLAMA
REKLAMA
Nowa ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp) nie przewiduje także wprowadzania układu wykonawczego do uchwały budżetowej. Brak przepisów w tym zakresie sygnalizują szczególnie jednostki, które uchwaliły budżet w szczegółowości określonej w ustawie.
Przekazanie podległym jednostkom informacji o kwotach dochodów i wydatków tych jednostek następuje w trybie art. 249 nowej uofp oraz w trybie § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną.
Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina także, że zgodnie z art. 249 nowej uofp zarząd jednostki samorządu terytorialnego w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej:
• przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu,
• opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, przyjmując jako podstawę dla tego planu kwotę dotacji przyznanych na ten cel w roku budżetowym oraz wielkość dochodów związanych z realizacją tych zadań, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa.
Jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego dostosowują projekty planów do uchwały budżetowej.
W planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego i zarządu jednostki samorządu terytorialnego, a także:
• dotacje dla samorządowych zakładów budżetowych,
• dotacje i środki przekazywane na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego i związków jednostek samorządu terytorialnego,
• pozostałe dotacje,
• wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na zwiększenie części subwencji ogólnej, określone w odrębnych ustawach,
• płatności oraz składki wpłacane na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych.
W planie finansowym wojewódzkiej jednostki budżetowej, innej niż urząd marszałkowski, mogą być ujmowane dotacje związane z realizacją programów operacyjnych.
REKLAMA
W związku z licznymi pytaniami RIO poinformowała, że w tym zakresie bada tylko uchwały i zarządzenia zmieniające budżet i zarządzenia/uchwały zarządu ustalające plany finansowe zadań zleconych, natomiast nie bada decyzji kierowników jednostek, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych ustalających plany finansowe czy też dokonujących zmiany tych planów w ramach upoważnień.
Zgodnie z art. 258 ust. 2 nowej uofp, kierownicy jednostek organizacyjnych dokonujący przeniesień wydatków na podstawie upoważnień informują o dokonanych przeniesieniach zarząd. O ustaleniach czy zmianach w tym zakresie, skutkujących zmianami w budżecie danej jednostki samorządu terytorialnego zarząd zbiorczo informuje regionalną izbę obrachunkową.
źródło: www.warszawa.rio.gov.pl
Podstawy prawne
• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. Nr 116, poz. 783; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 23, poz. 135)
REKLAMA
REKLAMA