Skarga na brak dostępności
REKLAMA
REKLAMA
Skargi na brak dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej lub cyfrowe
Możliwość złożenia skargi na brak dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej lub cyfrowej instytucji publicznej przewiduje ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Przepis o składaniu skargi wszedł w życie 6 września 2021 r. Okazuje się jednak, że możliwość taka nie jest zbyt często wykorzystywana przez osoby ze szczególnymi potrzebami lub ich opiekunów.
REKLAMA
REKLAMA
Ograniczona liczba skarg na brak dostępności jest wynikiem braku wiedzy, że w ogóle można to zrobić, jak też o tym, w jaki sposób zrobić to poprawnie. Jak podaje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ubiegłym roku odnotowano wpływ jedynie 15 skarg na brak dostępności, do maja br. - 10 takich skarg.
Ze wszystkich złożonych skarg tylko kilka mogło być procedowanych merytorycznie. Każda ze spraw została rozpatrzona, z tym że zdecydowana większość z nich jedynie formalnie, ponieważ nie spełniały one wymagań przewidzianych przepisami. Z tego względu nie było możliwe wszczęcie postępowania i merytoryczne rozstrzygnięcie. Z 15 skarg, które wpłynęły w 2021 roku, tylko dwie spełniały wymogi formalne.
WAŻNE
Aby móc złożyć skargę na brak dostępności, najpierw należy złożyć wniosek o zapewnienie dostępności. Złożenie samej skargi spowoduje braki formalne i to, że nie zostanie ona rozpatrzona. Zarówno wniosek, jak i skargę składamy w instytucji publicznej, która nie zapewnia dostępności.
(…)
Witold Trzebnicki
REKLAMA
REKLAMA