REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otwarta polityka informacyjna kreuje dobry wizerunek

Sebastian Petrus
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd dobrze znający potrzeby i oczekiwania mieszkańców, otwarty na informowanie lokalnej społeczności o podejmowanych działaniach to podstawowe założenia w budowaniu efektywnego public relations miast i miasteczek.

Zdaniem specjalistów, istotna jest wzorowa komunikacja na linii samorząd - mieszkańcy. Żeby zbudować pozytywne relacje z lokalną społecznością, trzeba pamiętać o kilku czynnikach. Po pierwsze, lokalna władza musi poznać potrzeby i oczekiwania obywateli. Mieszkaniec gminy czy miasta musi być chętnie i jasno informowany przez swoich włodarzy. Otwarta polityka informacyjna to duży plus w codziennym kreowaniu wizerunku miast i miasteczek. Warto pamiętać, że każdy dobrze poinformowany mieszkaniec to siła, która później może zaowocować w kontaktach z inwestorami lub turystami - przekonuje Agata Brodzka-Kostrzewska z poznańskiej agencji PR Pleon. Oczywiste jest, że informowanie musi przebiegać dwutorowo.

Dobrze poznać mieszkańców

Prezydent, burmistrz czy radni muszą znać potrzeby swoich obywateli. Dobrze jest, gdy możemy sobie pozwolić na scharakteryzowanie całej grupy mieszkańców i poznanie ich potrzeb, np. ze względu na wiek, wykształcenie, w zakresie realizowanych inwestycji lub przedsięwzięć mających znaczenie dla danego miejsca - przypominają specjaliści.

Dużo dowiemy się też z badań, które pokażą, czy mieszkańcy są skłoni do podejmowania nowych wyzwań, a nawet, jak spędzają czas wolny lub gdzie wybierają się na wakacyjne urlopy.

Budowanie relacji

Stworzenie dobrego klimatu do życia i zamieszkania z pewnością podniesie ocenę pracy samorządu. Widząc działania nakierowane na mieszkańca, przestanie on postrzegać urząd negatywnie - podkreśla A. Kostrzewska. Pozytywne kreowanie przyczyni się do tego, że stanie się on niejako ambasadorem naszego miejsca.

Oczywiście, sama komunikacja z mieszkańcami nie wystarczy do stworzenia dobrego PR. Do tego potrzebne są też narzędzia, które mają to zadanie ułatwić.

Jednym ze skuteczniejszych działań są np. cykliczne spotkania mieszkańców z wójtem, burmistrzem czy prezydentem. Ważne jest przy tym to, żeby nie uczestniczył w nich on sam, lecz by towarzyszyły mu kompetentne osoby, np. jego zastępcy, dyrektorzy wydziałów czy np. przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich, Straży Miejskiej, a nawet policji.

Dobrym sposobem na integrację lokalnej społeczności z przedstawicielami samorządu są też organizowane cyklicznie imprezy sportowe, koncerty, pikniki i festyny.

E-czasy w kontaktach

Zdaniem fachowców, żeby mieszkańcy czuli się ważni i byli docenieni, dobrze jest zbudować dla nich profesjonalną stronę internetową, na której jej użytkownik oprócz bieżących informacji (najlepiej aktualizowanych codziennie) znajdzie też możliwość zamieszczenia swoich wypowiedzi na internetowym forum.

Ważnym rozwiązaniem jest też udostępnienie opcji umożliwiającej poprzez specjalny elektroniczny formularz zadanie osobistego pytania do prezydenta czy burmistrza.

Narzędziem pomocnym w skutecznej komunikacji jest także newslatter trafiający za pośrednictwem poczty elektronicznej do zainteresowanych osób. Dobrym sposobem na interakcję z lokalnym otoczeniem może się też okazać wykorzystanie serwisów sms rozsyłanych na telefony komórkowe. Ten sposób komunikacji z mieszkańcami został z powodzeniem zastosowany w Niepołomicach. Dzięki temu w postaci krótkich wiadomości tekstowych na komórki trafiają nie tylko informacje o bieżących pracach dotyczących miejskiego magistratu, ale także zapowiedzi odbywających się w mieście wydarzeń kulturalnych lub sportowych.

Kreowanie z gazetami

Dobre relacje z mieszkańcami można kształtować poprzez działalność wydawniczą w postaci gazetek, biuletynów okazjonalnych folderów czy ulotek. Specjaliści od PR zgodnie podkreślają, że nie można w tego typu publikacjach zamieszczać jedynie sprawozdań z obrad rady miejskiej czy chwalić się wyłącznie osiągnięciami lokalnych władz. Radzą, żeby sporo miejsca i uwagi poświęcać zwykłym mieszkańcom oraz wydarzeniom istotnym dla lokalnej społeczności.

Przy organizacji większego wydarzenia dla miasta dobrze jest też pomyśleć o zorganizowaniu imprezy pod patronatem prasy. Propozycja współpracy medialnej adresowana do lokalnej gazety może przynieść wiele korzyści, bo uroczystość zostanie z pewnością dostrzeżona, odpowiednio zapowiedziana i opisana - uważa Izabela Urbanowicz, współwłaścicielka agencji Profile. Cenne są też starania, żeby nad jej organizacją honorowy patronat sprawował premier, prezydent lub minister. To zawsze dodaje imprezie dodatkowego prestiżu - oceniają specjaliści.

Niech za wizerunek odpowiadają fachowcy

W dłuższej perspektywie dobrze jest pomyśleć o wykwalifikowanych urzędnikach od gminnego PR. W samorządach znane są przypadki, w których gminne wydziały promocji powołane do tego typu zadań w praktyce realizują zupełnie innego rodzaju działania. Bywa też tak, że rzecznik prasowy jest bardziej asystentem prezydenta niż osobą, która ma kształtować i odpowiadać za politykę informacyjną w mieście. A przecież sprawnie działający zespół fachowców od gminnej promocji oraz komunikacji z mieszkańcami wróży samorządowi osiągniecie na tym polu sukcesu w postaci profesjonalnego wizerunku - przekonują znawcy od kształtowania PR.

Sebastian Petrus

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA