REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otwarta polityka informacyjna kreuje dobry wizerunek

Sebastian Petrus
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd dobrze znający potrzeby i oczekiwania mieszkańców, otwarty na informowanie lokalnej społeczności o podejmowanych działaniach to podstawowe założenia w budowaniu efektywnego public relations miast i miasteczek.

Zdaniem specjalistów, istotna jest wzorowa komunikacja na linii samorząd - mieszkańcy. Żeby zbudować pozytywne relacje z lokalną społecznością, trzeba pamiętać o kilku czynnikach. Po pierwsze, lokalna władza musi poznać potrzeby i oczekiwania obywateli. Mieszkaniec gminy czy miasta musi być chętnie i jasno informowany przez swoich włodarzy. Otwarta polityka informacyjna to duży plus w codziennym kreowaniu wizerunku miast i miasteczek. Warto pamiętać, że każdy dobrze poinformowany mieszkaniec to siła, która później może zaowocować w kontaktach z inwestorami lub turystami - przekonuje Agata Brodzka-Kostrzewska z poznańskiej agencji PR Pleon. Oczywiste jest, że informowanie musi przebiegać dwutorowo.

Dobrze poznać mieszkańców

Prezydent, burmistrz czy radni muszą znać potrzeby swoich obywateli. Dobrze jest, gdy możemy sobie pozwolić na scharakteryzowanie całej grupy mieszkańców i poznanie ich potrzeb, np. ze względu na wiek, wykształcenie, w zakresie realizowanych inwestycji lub przedsięwzięć mających znaczenie dla danego miejsca - przypominają specjaliści.

Dużo dowiemy się też z badań, które pokażą, czy mieszkańcy są skłoni do podejmowania nowych wyzwań, a nawet, jak spędzają czas wolny lub gdzie wybierają się na wakacyjne urlopy.

Budowanie relacji

Stworzenie dobrego klimatu do życia i zamieszkania z pewnością podniesie ocenę pracy samorządu. Widząc działania nakierowane na mieszkańca, przestanie on postrzegać urząd negatywnie - podkreśla A. Kostrzewska. Pozytywne kreowanie przyczyni się do tego, że stanie się on niejako ambasadorem naszego miejsca.

Oczywiście, sama komunikacja z mieszkańcami nie wystarczy do stworzenia dobrego PR. Do tego potrzebne są też narzędzia, które mają to zadanie ułatwić.

Jednym ze skuteczniejszych działań są np. cykliczne spotkania mieszkańców z wójtem, burmistrzem czy prezydentem. Ważne jest przy tym to, żeby nie uczestniczył w nich on sam, lecz by towarzyszyły mu kompetentne osoby, np. jego zastępcy, dyrektorzy wydziałów czy np. przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich, Straży Miejskiej, a nawet policji.

Dobrym sposobem na integrację lokalnej społeczności z przedstawicielami samorządu są też organizowane cyklicznie imprezy sportowe, koncerty, pikniki i festyny.

E-czasy w kontaktach

Zdaniem fachowców, żeby mieszkańcy czuli się ważni i byli docenieni, dobrze jest zbudować dla nich profesjonalną stronę internetową, na której jej użytkownik oprócz bieżących informacji (najlepiej aktualizowanych codziennie) znajdzie też możliwość zamieszczenia swoich wypowiedzi na internetowym forum.

Ważnym rozwiązaniem jest też udostępnienie opcji umożliwiającej poprzez specjalny elektroniczny formularz zadanie osobistego pytania do prezydenta czy burmistrza.

Narzędziem pomocnym w skutecznej komunikacji jest także newslatter trafiający za pośrednictwem poczty elektronicznej do zainteresowanych osób. Dobrym sposobem na interakcję z lokalnym otoczeniem może się też okazać wykorzystanie serwisów sms rozsyłanych na telefony komórkowe. Ten sposób komunikacji z mieszkańcami został z powodzeniem zastosowany w Niepołomicach. Dzięki temu w postaci krótkich wiadomości tekstowych na komórki trafiają nie tylko informacje o bieżących pracach dotyczących miejskiego magistratu, ale także zapowiedzi odbywających się w mieście wydarzeń kulturalnych lub sportowych.

Kreowanie z gazetami

Dobre relacje z mieszkańcami można kształtować poprzez działalność wydawniczą w postaci gazetek, biuletynów okazjonalnych folderów czy ulotek. Specjaliści od PR zgodnie podkreślają, że nie można w tego typu publikacjach zamieszczać jedynie sprawozdań z obrad rady miejskiej czy chwalić się wyłącznie osiągnięciami lokalnych władz. Radzą, żeby sporo miejsca i uwagi poświęcać zwykłym mieszkańcom oraz wydarzeniom istotnym dla lokalnej społeczności.

Przy organizacji większego wydarzenia dla miasta dobrze jest też pomyśleć o zorganizowaniu imprezy pod patronatem prasy. Propozycja współpracy medialnej adresowana do lokalnej gazety może przynieść wiele korzyści, bo uroczystość zostanie z pewnością dostrzeżona, odpowiednio zapowiedziana i opisana - uważa Izabela Urbanowicz, współwłaścicielka agencji Profile. Cenne są też starania, żeby nad jej organizacją honorowy patronat sprawował premier, prezydent lub minister. To zawsze dodaje imprezie dodatkowego prestiżu - oceniają specjaliści.

Niech za wizerunek odpowiadają fachowcy

W dłuższej perspektywie dobrze jest pomyśleć o wykwalifikowanych urzędnikach od gminnego PR. W samorządach znane są przypadki, w których gminne wydziały promocji powołane do tego typu zadań w praktyce realizują zupełnie innego rodzaju działania. Bywa też tak, że rzecznik prasowy jest bardziej asystentem prezydenta niż osobą, która ma kształtować i odpowiadać za politykę informacyjną w mieście. A przecież sprawnie działający zespół fachowców od gminnej promocji oraz komunikacji z mieszkańcami wróży samorządowi osiągniecie na tym polu sukcesu w postaci profesjonalnego wizerunku - przekonują znawcy od kształtowania PR.

Sebastian Petrus

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

    Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

    Infolinia dla żołnierzy i ich rodzin uruchomiona - wsparcie psychologiczne

    29 lutego 2024 roku została uruchomiona bezpłatna i ogólnodostępna infolinia dla żołnierzy WP, pracowników resortu obrony narodowej oraz ich rodzin.

    REKLAMA

    29 lutego - Światowy Dzień Chorób Rzadkich. Ile ich jest na świecie?

    Dzień Chorób Rzadkich przypada na ostatni dzień lutego, data jest nieprzypadkowa. Na całym świecie 300 mln ludzi żyje z rzadkimi chorobami. 

    Jak pozbyć się mikroplastiku z wody? Prosty sposób

    Mikroplastik jest wszechobecny, niestety trafia także do pożywienia i wody. Chociaż na ten moment nie wiadomo dokładnie, jak wpływa na ludzki organizm, to wpływ ten z pewnością nie jest pozytywny. Naukowcy znaleźli sposób na pozbycie się mikroplastiku go z wody. 

    "Szczyt rolniczy" w Warszawie. Dziś premier spotkał się z protestującymi rolnikami

    Dziś w Warszawie miał miejsce "szczyt rolniczy". Premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami protestujących rolników. Tematem rozmów jest m.in. kwestia napływu produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Rolnicy sprzeciwiają się również unijnej polityce Zielonego Ładu.

    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    REKLAMA

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    Co to jest transport sanitarny? Dla kogo jest bezpłatny?

    Pacjent, który nie może się samodzielnie poruszać, a chce udać się do przychodni lub szpitala, może skorzystać z transportu sanitarnego. Jak to się odbywa?

    REKLAMA