Obowiązek badania sprawozdań finansowych JST
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek badania przez biegłego rewidenta rocznych sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego wprowadzony został mocą regulacji określonych w art. 268 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Dotyczy on sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego, w których liczba mieszkańców, ustalona przez Główny Urząd Statystyczny, na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono roczne sprawozdanie, przekracza 150 tysięcy. Po raz pierwszy obowiązek ten wystąpi w odniesieniu do badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego sporządzonych za 2010 r. (art. 121 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych – Dz.U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.).
REKLAMA
Zakres informacyjny sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego zawiera § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861).
Sprawozdanie to składa się z:
1) bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
2) łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
3) łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
4) łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
Czytaj także: Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (1)>>
REKLAMA
Jednostki samorządu terytorialnego (m.in. gminy, powiaty, województwa) – jako jednostki wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) zwolnione są, co do zasady, z obowiązku stosowania przepisów rozdziałów: 5 „Sprawozdania finansowe jednostki”, 6 „Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej”, 7 „Badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych” (art. 80 ust. 1 ustawy). Niemniej jednak należy podkreślić, że przepisy o rachunkowości stanowią normy prawne o charakterze generalnym.
Natomiast przepisy art. 268 ustawy o finansach publicznych dotyczące obowiązku badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego należy traktować jako przepisy szczególne w stosunku do regulacji określonych w ustawie o rachunkowości. Odnoszą się one bowiem do określonej grupy podmiotów, tj. do jednostek samorządu terytorialnego spełniających kryteria wymienione w tym przepisie.
Biorąc pod uwagę, iż ustawa o finansach publicznych nie wprowadza odrębnych przepisów dotyczących badania ww. sprawozdań finansowych, powinno ono zostać przeprowadzone w trybie i na zasadach określonych zarówno w przepisach ustawy o rachunkowości, jak i odpowiednich uchwałach Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
źródło: www.mf.gov.pl
Czytaj także: Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (2)>>
REKLAMA
REKLAMA