Powiaty coraz więcej wydają na drogi
REKLAMA
Na początku roku Związek Powiatów Polskich (ZPP) przeprowadził badanie ankietowe dotyczące zarządzania drogami powiatowymi. Wzięło w nim udział 198 starostw powiatowych (63%). Na jego podstawie powstał raport opisujący m.in. wielkość wydatków na bieżące utrzymanie i inwestycje drogowe oraz skalę wykorzystania środków unijnych. Dane dotyczą lat 2009 i 2010.
Wydatki na drogi
Wysokość wydatków powiatu na drogi uzależniona jest przede wszystkim od wielkości jednostki, posiadanych środków oraz specyfiki obszaru, na jakim się ona znajduje. Dlatego wielkość środków przekazywanych przez poszczególne starostwa na utrzymanie lub remonty i modernizacje dróg znacznie się różni.
W 2009 roku najmniejsze łączne wydatki na drogi (a więc zarówno na utrzymanie, jak i inwestycje) miał powiat łomżyński, który na 1 km drogi przeznaczył niecałe 45 tys. zł. Najwięcej wydał powiat tatrzański (prawie 1,251 mln zł). Natomiast w 2010 roku najmniej na 1 km drogi powiatowej wydało Starostwo Suwalskie (prawie 46 tys. zł), a najwięcej, podobnie jak rok wcześniej – powiat tatrzański. Przy czym jego wydatki były zdecydowanie wyższe niż w 2009 roku i wyniosły ponad 1,4 mln zł na 1 km drogi.
Średnia w skali kraju w roku 2009 wynosiła ok. 202 tys. zł, a w 2010 – prawie 227,5 tys. zł na 1 km drogi.
Na inwestycje drogowe w 2009 roku najmniej wydał powiat jeleniogórski (ok. 534 zł na 1 km drogi), a najwięcej powiat tatrzański (prawie 430 tys. zł na 1 km drogi).
Rok później najniższe wydatki inwestycyjne miał powiat pyrzycki (prawie 3800 zł), a najwyższe – ponownie powiat tatrzański (ponad 521 tys. zł).
Średnie wydatki powiatów na inwestycje drogowe w 2009 roku wyniosły prawie 38,5 tys. zł, a w 2010 roku już ponad 47,8 tys. zł.
Powiaty pozyskiwały też środki pozabudżetowe, m.in. dotacje unijne i pomoc z Narodowego Programu Budowy i Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. program budowy schetynówek). W 2009 roku starostwa pozyskały ponad 962 mln zł, a w 2010 roku – aż 1,411 mld zł. Średnia wyniosła prawie 4,884 mln zł w 2009 roku i 7,128 mln zł w roku 2010.
Najmniej dotacji w relacji do własnych środków przeznaczonych na inwestycje drogowe pozyskały: w 2009 roku powiat grodziski (8%), a w 2010 roku powiat sierpecki (2,36%). Rekordzistami byli natomiast: w 2009 roku powiat rawski (ponad 1551%), a w 2010 roku powiat głogowski (prawie 619,5%). Średnia wyniosła 81,1% w 2009 roku i 79,9% w roku 2010.
W raporcie ZPP przedstawiono również dane na temat wydatków powiatów na zimowe utrzymanie dróg. Wysokość środków na ten cel zależy, poza pogodą, w dużej mierze od położenia geograficznego jednostki. Dlatego zarówno w 2009 roku, jak i w 2010 roku najwięcej na zimowe utrzymanie 1 km drogi wydał powiat nowotarski (odpowiednio: ok. 12,245 tys. zł i ponad 11 tys. zł). Natomiast najniższe środki przeznaczył w 2009 roku powiat pińczowski (72 zł), a w 2010 roku – powiat siedlecki (320 zł). Średnia wyniosła ponad 1,4 tys. zł w 2009 roku i ponad 2,427 tys. zł w roku 2010.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA