Deutsche Bahn zacznie konkurować z PKP
REKLAMA
Obecna już na polskim rynku przewozów towarowych Kolej Niemiecka planuje rozszerzyć działalność o krajowe przewozy pasażerskie. Prawdopodobnie konkurencyjna działalność rozpocznie się w drugiej połowie tego roku od uruchomienia na wymienionych trasach połączeń dedykowanych klientom biznesowym.
REKLAMA
Oznacza to konkurencję głównie dla PKP Intercity, jednak niewykluczone jest wejście DB również w segment połączeń regionalnych.
Związane jest to z koniecznością ogłaszania przez samorządy województw przetargów na regionalne przewozy pasażerskie po wygaśnięciu obowiązujących umów ze spółką Przewozy Regionalne (na Mazowszu - Koleje Mazowieckie). Zgodnie z prawem unijnym przetargi te muszą być otwarte dla wszystkich podmiotów z Unii Europejskiej.
Do tej pory krajowe przewozy pasażerskie w Polsce obsługuje pratycznie tylko jeden zagraniczny (de facto konsorcjum brytyjsko – polsko – niemieckie) przewoźnik: Arriva PCC, który w 2007 r. wygrał przetarg na obsługę połączeń w Województwie Kujawsko – Pomorskim, a od marca 2009 r. obsługuje też międzywojewódzkie połączenie Toruń – Malbork.
Oprócz Arrivy na terenie Polski działa też m.in. niemiecki przewoźnik Usedomer Bäderbahn, obsługujący połączenia na częściowo odtworzonej przedwojennej trasie z terytorium Niemiec do centrum Świnoujścia. Jednak linia ta - kończąca się na wyspie Uznam - nie jest połączona z polską siecią kolejową i wykonywane na niej połączenia nie są kwalifikowane jako wewnętrzne, ponieważ końcowa stacja Świnoujście - Centrum jest jednocześnie jedyną polską stacją na tej linii.
Poza tym - w ramach tzw. przewozów kabotażowych - zagraniczni przewoźnicy już teraz obsługują niektóre trasy międzynarodowe z prawem zabierania pasażerów w komunikacji wewnątrz Polski. Przykładem jest spółka Kolei Niemieckiej, DB Regio, obsługująca trasę Drezno - Wrocław.
Według informacji przekazanych przez rzecznika PKP Intercity, Pawła Neya, do tej pory do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło około 30 wniosków o wydanie licencji na prowadzenie przewozów kolejowych na terenie Polski. Jednak Deutsche Bahn byłaby pierwszym zagranicznym przewoźnikiem rozpoczynającym na naszym rynku działalność na tak szeroką skalę.
NiP
REKLAMA
REKLAMA