reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > 53 poprawki do ustawy o transporcie zbiorowym

53 poprawki do ustawy o transporcie zbiorowym

Senat zaproponował 53 poprawki do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Ustawa przekazuje samorządom organizowanie przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia interesu społecznego. Pozostałe przewozy będą wykonywały na zasadach rynkowych komercyjne firmy.

Przyjęta przez Sejm pod koniec listopada ustawa zmienia dotychczasowy sposób funkcjonowania i organizowania przewozów w transporcie publicznym drogowym lub kolejowym. Nowe regulacje mają zapewnić prawidłowe funkcjonowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, czyli tych, które są konieczne ze społecznego punktu widzenia. Samorządy będą zajmować się organizowaniem przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia interesu społecznego. Pozostałe przewozy będą wykonywali na zasadach rynkowych przewoźnicy komercyjni.

W środę senatorowie jednogłośnie poparli ustawę, wraz z zaproponowanymi poprawkami. Za głosowało 93 senatorów, nikt nie był przeciwny i nikt nie wstrzymał się od głosu.

Wśród poprawek Senatu znalazły się m.in. propozycje wyłączenia spod działania ustawy przewozów realizowanych w celach turystycznych. Zgodnie z jej treścią, przepisów nie stosuje się do regularnego przewozu osób w przewozach międzynarodowych - w transporcie drogowym, morskim i żegludze śródlądowej.

Senatorowie poparli też poprawki doprecyzowujące, że samorząd jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego również na obszarze gmin powiatów lub województw, które zawarły ze sobą porozumienie w sprawie takiego transportu.

Inna z poprawek pozwala nie stosować koncesji na usługi komunikacji miejskiej, jeśli samorząd organizujący przewozy zawrze umowę bezpośrednio z firmą, której sam jest właścicielem lub razem z innym samorządem posiada w niej 100 proc. udziałów.

Z ustawy senatorowie chcą też wykreślić zapisy stanowiące, że otwarty dostęp do torów dla przewoźników może być uzależniony od wpływu na warunki ekonomiczne usług publicznych świadczonych na tej samej linii. Miałby też zniknąć zapis, że prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odmówić przewoźnikowi kolejowemu wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu do linii kolejowej, jeśli wpłynęłoby to znacząco na warunki ekonomiczne usług publicznych.

Zgodnie z ustawą, zorganizowanie regularnego przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia ogólnego interesu społecznego, powinno należeć do tzw. "organizatora publicznego transportu zbiorowego", czyli m.in. samorządu, gminy lub ministra infrastruktury. Organizator przewozów będzie planował rozwój transportu i organizował sieć komunikacyjną. Będzie mógł zlecić świadczenie publicznego transportu zbiorowego samorządowemu zakładowi budżetowemu lub prywatnemu przedsiębiorcy.

Nowe przepisy określają też podmioty, które będą musiały przygotować plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Są to: gminy liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców, powiaty liczące co najmniej 80 tys. mieszkańców, związki i porozumienia międzygminne zrzeszające 80 tys. mieszkańców oraz związki i porozumienia powiatów obejmujące 120 tys. mieszkańców. Przy opracowywaniu planu organizator będzie musiał brać pod uwagę opinie mieszkańców.

Teraz ustawa trafi ponownie do Sejmu.

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Stasiewski

Doradca podatkowy, biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama