Sejmik województwa nie uchwala statutu urzędu marszałkowskiego
REKLAMA
Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy:
REKLAMA
- urzędu marszałkowskiego,
- wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych
- wojewódzkich osób prawnych.
Statut województwa określa ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego, w tym także - zasady i tryb działania zarządu województwa.
Trzeba przyjąć – czytamy w uzasadnieniu do orzeczenia NSA - że urząd marszałkowski jest szczególną wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, a dokładniej - w ogóle nie jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych. Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne tworzy wyłącznie sejmik województwa.
Pomocniczy charakter funkcjonowania urzędu względem ustawowych obowiązków zarządu województwa prowadzi do wniosku, iż to zarząd województwa ma kompetencję do uchwalenia regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego
Zarząd województwa – mówi wyraźnie ustawa - wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.
Uchwalenie przez Sejmik Województwa statutu urzędu marszałkowskiego, mającego obowiązywać obok statutu województwa, stanowi więc wkroczenie Sejmiku w obszar kompetencji przypisanych zarządowi województwa.
Czytaj także: Najniższe zarobki w urzędach marszałkowskich>>
REKLAMA
REKLAMA