REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najniższe zarobki w urzędach marszałkowskich

Wioletta Kępka
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Spośród urzędników, którzy zajmują się funduszami unijnymi w instytucjach wdrażających programy unijne, najmniej zarabiają pracownicy urzędów marszałkowskich. To jedynie tam w porównaniu z 2009 rokiem, nastąpił spadek wynagrodzeń.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (dalej: MRR) opublikowało raport „Potencjał administracyjny systemu instytucjonalnego Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007–2013” (dalej: raport). Zawiera on m.in. porównanie wysokości średnich wynagrodzeń osób zatrudnionych przy obsłudze funduszy unijnych w instytucjach zaangażowanych we wdrażanie programów unijnych, a więc m.in. w ministerstwach, innych instytucjach centralnych, urzędach wojewódzkich, urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich urzędach pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Znaczenie wynagrodzenia

Autorzy raportu przypominają, że wynagrodzenie stanowi podstawowe kryterium oceny atrakcyjności pracy w określonej instytucji czy też na danym stanowisku. A wysokość pensji oraz ewentualne możliwości uzyskania wyższych zarobków w wyniku zmiany zatrudnienia decydują o poziomie rotacji kadr. Natomiast duża rotacja kadr grozi utratą doświadczonych pracowników, dysponujących specjalistyczną wiedzą.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego przeciętna pensja w administracji samorządowej w 2009 roku wyniosła 3465,77 zł brutto, w tym w urzędach marszałkowskich – 4235,79 zł. Wydawać by się mogło, że pracownicy zajmujący się funduszami unijnymi, czyli osoby odpowiedzialne za efektywne wydanie olbrzymich środków unijnych, należą do najlepiej zarabiających urzędników. Jednak z danych MRR wynika, że tak nie jest.

REKLAMA

Czytaj także: Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Średnie płace w instytucjach

Wynagrodzenia pracowników systemu wdrażania programów unijnych, zarówno w części zasadniczej, jak i w przypadku premii i nagród, pochodzi ze środków pomocy technicznej poszczególnych programów operacyjnych, za które odpowiedzialne są dane instytucje.

Spośród pracowników wdrążających programy unijne średnio najniższe wynagrodzenie brutto otrzymują pracownicy urzędów marszałkowskich. W 2009 roku wynosiło ono miesięcznie 3200 zł brutto. Niewiele więcej zarabiali w wojewódzkich urzędach pracy, w których średnia pensja nie przekraczała 3300 zł. Najlepiej opłacani są urzędnicy zajmujący się funduszami unijnymi w ministerstwach. Średnia miesięczna pensja w ubiegłym roku wyniosła tu aż 5600 zł brutto (patrz: Rysunek 1).

W porównaniu z końcem I półrocza 2009 r. średnie wynagrodzenie w większości instytucji na koniec ubiegłego roku wzrosło. Jedynym wyjątkiem są urzędy marszałkowskie, gdzie nastąpił spadek średnich zarobków o 50 zł brutto.

Wysokość pensji zależy także od regionu (patrz: Rysunek 2). W przypadku urzędów marszałkowskich najlepiej zarabiają pracownicy odpowiedzialni za fundusze unijne w województwie mazowieckim (5200 zł brutto). Najsłabiej płacą na Śląsku (2600 zł brutto) oraz w woj. kujawsko-pomorskim (2700 zł brutto).

Natomiast w przypadku wojewódzkich urzędów pracy rozpiętość płac jest olbrzymia. W siedmiu województwach płace są niższe niż w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich, w ośmiu – wyższe niż w urzędach marszałkowskich, a w jednym – wyższe niż w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich.

Najlepiej opłacani są pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie. Zarabiają oni średnio 5000 zł brutto. Natomiast najniższe zarobki mają urzędnicy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu – tylko 1900 zł brutto.

Duże rozbieżności występują także w przypadku wysokości premii i nagród urzędników wdrażających poszczególne programy operacyjne. Najwięcej, bo aż 13% przeznaczonych na wynagrodzenia środków z pomocy technicznej, wydano na premie i nagrody w programach Infrastruktura i Środowisko oraz Pomoc Techniczna. Najmniej w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej (4%) oraz Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (5%).

W przypadku regionalnych programów operacyjnych na premie i nagrody przeznaczono średnio 6% dostępnych środków, przy czym występują bardzo duże różnice w zależności od województwa. Największy odsetek środków pomocy technicznej przeznaczany na nagrody i premie odnotowano w Opolskim i Zachodniopomorskim Regionalnym Programie Operacyjnym (po 16%).

Rysunek 1. Średnia wysokość miesięcznego wynagrodzenia brutto (w zł) w instytucjach wg rodzajów jednostek w drugim półroczu 2009 r.

Źródło: Opracowanie własne (Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy UE, MRR)

Rysunek 2. Przeciętna wysokość miesięcznego wynagrodzenia brutto w instytucjach zlokalizowanych w urzędach wojewódzkich, urzędach marszałkowskich i wojewódzkich urzędach pracy (w zł)

Źródło: Opracowanie własne (Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy UE, MRR)

Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach>>

Zalecenia MRR

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przypomina w raporcie, że poszczególne jednostki prowadzą niezależną politykę w zakresie wynagradzania swoich pracowników. Przy jego ustalaniu powinny jednak na bieżąco badać skutki dużego zróżnicowania wysokości średnich pensji między poszczególnymi kategoriami pracowników tego samego urzędu.

W sytuacji dużych rozbieżności mogą bowiem rodzić się konflikty między pracownikami, co może być utrudnieniem dla współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych w ramach danego urzędu.

Zdaniem MRR jedynym czynnikiem, który usprawiedliwiałby różnice w wysokości zarobków między urzędnikami wdrażającymi programy unijne a pozostałymi pracownikami, może być potrzeba niwelowania zróżnicowań wynagrodzeń pracowników zajmujących się realizacją programów operacyjnych w poszczególnych instytucjach opowiedzialnych za te fundusze.

Niwelowanie różnic zarobków w poszczególnych instytucjach zajmujących się programami unijnymi może przeciwdziałać odpływowi pracowników z urzędów oferujących gorsze warunki finansowe oraz zmniejszanie rotacji urzędników i odchodzeniu ich do sektora prywatnego.

DGP
Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA