REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najniższe zarobki w urzędach marszałkowskich

Wioletta Kępka
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Spośród urzędników, którzy zajmują się funduszami unijnymi w instytucjach wdrażających programy unijne, najmniej zarabiają pracownicy urzędów marszałkowskich. To jedynie tam w porównaniu z 2009 rokiem, nastąpił spadek wynagrodzeń.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (dalej: MRR) opublikowało raport „Potencjał administracyjny systemu instytucjonalnego Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007–2013” (dalej: raport). Zawiera on m.in. porównanie wysokości średnich wynagrodzeń osób zatrudnionych przy obsłudze funduszy unijnych w instytucjach zaangażowanych we wdrażanie programów unijnych, a więc m.in. w ministerstwach, innych instytucjach centralnych, urzędach wojewódzkich, urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich urzędach pracy.

REKLAMA

Znaczenie wynagrodzenia

REKLAMA

Autorzy raportu przypominają, że wynagrodzenie stanowi podstawowe kryterium oceny atrakcyjności pracy w określonej instytucji czy też na danym stanowisku. A wysokość pensji oraz ewentualne możliwości uzyskania wyższych zarobków w wyniku zmiany zatrudnienia decydują o poziomie rotacji kadr. Natomiast duża rotacja kadr grozi utratą doświadczonych pracowników, dysponujących specjalistyczną wiedzą.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego przeciętna pensja w administracji samorządowej w 2009 roku wyniosła 3465,77 zł brutto, w tym w urzędach marszałkowskich – 4235,79 zł. Wydawać by się mogło, że pracownicy zajmujący się funduszami unijnymi, czyli osoby odpowiedzialne za efektywne wydanie olbrzymich środków unijnych, należą do najlepiej zarabiających urzędników. Jednak z danych MRR wynika, że tak nie jest.

Czytaj także: Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Średnie płace w instytucjach

Wynagrodzenia pracowników systemu wdrażania programów unijnych, zarówno w części zasadniczej, jak i w przypadku premii i nagród, pochodzi ze środków pomocy technicznej poszczególnych programów operacyjnych, za które odpowiedzialne są dane instytucje.

REKLAMA

Spośród pracowników wdrążających programy unijne średnio najniższe wynagrodzenie brutto otrzymują pracownicy urzędów marszałkowskich. W 2009 roku wynosiło ono miesięcznie 3200 zł brutto. Niewiele więcej zarabiali w wojewódzkich urzędach pracy, w których średnia pensja nie przekraczała 3300 zł. Najlepiej opłacani są urzędnicy zajmujący się funduszami unijnymi w ministerstwach. Średnia miesięczna pensja w ubiegłym roku wyniosła tu aż 5600 zł brutto (patrz: Rysunek 1).

W porównaniu z końcem I półrocza 2009 r. średnie wynagrodzenie w większości instytucji na koniec ubiegłego roku wzrosło. Jedynym wyjątkiem są urzędy marszałkowskie, gdzie nastąpił spadek średnich zarobków o 50 zł brutto.

Wysokość pensji zależy także od regionu (patrz: Rysunek 2). W przypadku urzędów marszałkowskich najlepiej zarabiają pracownicy odpowiedzialni za fundusze unijne w województwie mazowieckim (5200 zł brutto). Najsłabiej płacą na Śląsku (2600 zł brutto) oraz w woj. kujawsko-pomorskim (2700 zł brutto).

Natomiast w przypadku wojewódzkich urzędów pracy rozpiętość płac jest olbrzymia. W siedmiu województwach płace są niższe niż w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich, w ośmiu – wyższe niż w urzędach marszałkowskich, a w jednym – wyższe niż w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich.

Najlepiej opłacani są pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie. Zarabiają oni średnio 5000 zł brutto. Natomiast najniższe zarobki mają urzędnicy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu – tylko 1900 zł brutto.

Duże rozbieżności występują także w przypadku wysokości premii i nagród urzędników wdrażających poszczególne programy operacyjne. Najwięcej, bo aż 13% przeznaczonych na wynagrodzenia środków z pomocy technicznej, wydano na premie i nagrody w programach Infrastruktura i Środowisko oraz Pomoc Techniczna. Najmniej w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej (4%) oraz Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (5%).

W przypadku regionalnych programów operacyjnych na premie i nagrody przeznaczono średnio 6% dostępnych środków, przy czym występują bardzo duże różnice w zależności od województwa. Największy odsetek środków pomocy technicznej przeznaczany na nagrody i premie odnotowano w Opolskim i Zachodniopomorskim Regionalnym Programie Operacyjnym (po 16%).

Rysunek 1. Średnia wysokość miesięcznego wynagrodzenia brutto (w zł) w instytucjach wg rodzajów jednostek w drugim półroczu 2009 r.

Źródło: Opracowanie własne (Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy UE, MRR)

Rysunek 2. Przeciętna wysokość miesięcznego wynagrodzenia brutto w instytucjach zlokalizowanych w urzędach wojewódzkich, urzędach marszałkowskich i wojewódzkich urzędach pracy (w zł)

Źródło: Opracowanie własne (Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy UE, MRR)

Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach>>

Zalecenia MRR

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przypomina w raporcie, że poszczególne jednostki prowadzą niezależną politykę w zakresie wynagradzania swoich pracowników. Przy jego ustalaniu powinny jednak na bieżąco badać skutki dużego zróżnicowania wysokości średnich pensji między poszczególnymi kategoriami pracowników tego samego urzędu.

W sytuacji dużych rozbieżności mogą bowiem rodzić się konflikty między pracownikami, co może być utrudnieniem dla współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych w ramach danego urzędu.

Zdaniem MRR jedynym czynnikiem, który usprawiedliwiałby różnice w wysokości zarobków między urzędnikami wdrażającymi programy unijne a pozostałymi pracownikami, może być potrzeba niwelowania zróżnicowań wynagrodzeń pracowników zajmujących się realizacją programów operacyjnych w poszczególnych instytucjach opowiedzialnych za te fundusze.

Niwelowanie różnic zarobków w poszczególnych instytucjach zajmujących się programami unijnymi może przeciwdziałać odpływowi pracowników z urzędów oferujących gorsze warunki finansowe oraz zmniejszanie rotacji urzędników i odchodzeniu ich do sektora prywatnego.

DGP
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    Co to jest transport sanitarny? Dla kogo jest bezpłatny?

    Pacjent, który nie może się samodzielnie poruszać, a chce udać się do przychodni lub szpitala, może skorzystać z transportu sanitarnego. Jak to się odbywa?

    Podwyżki o 30%-33% z kłopotem dla nauczycieli. Samorządy chcą pieniędzy na dodatki. MEN wyda interpretację?

    Samorządowcy pytają ministerstwo edukacji o zasady wypłaty wyrównań dla nauczycieli. Czy min. edukacji Barbara Nowacka wyjaśni zasady postępowania?

    REKLAMA

    Wywiad Ukrainy: Rosja nasila operację dezinformacyjną Majdan-3; punkt kulminacyjny w marcu-maju 2024 roku

    Rosja nasila operację informacyjną Majdan-3 w celu wywołania konfliktów wewnętrznych w Ukrainie oraz krajach ją popierających, by następnie uderzyć i pokonać wojska ukraińskie na wschodzie – ostrzegł prezydencki komitet ds. wywiadu w Kijowie.

    Znasz portal Diety NFZ? Korzysta z niego już prawie 870 tys. osób

    Portal diety.nfz.gov.pl to baza bezpłatnych przepisów na zdrowe i proste w przygotowaniu dania do samodzielnego przygotowania. Narodowy Fundusz Zdrowia podał, że z planów żywieniowych korzysta już blisko 870 tys. osób. 

    Min. rolnictwa Cz. Siekierski: Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane

    Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski w dniu 27 lutego 2024 r. w czasie posiedzenia unijnej Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (AGRIFISH), powiedział: – Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane. Komisja Europejska musi zrozumieć protestujących rolników. Rolnicy mówią: nic o nas, bez nas. List przewodniczącego Norberta Linsa pokazuje, że Parlament Europejski też oczekuje szybkich działań.

    Doradca Prezydenta RP: kontrolę nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE

    Profesor Andrzej Waśko, doradca prezydenta RP, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, odnosząc się do "Europejskiego obszaru edukacji" podkreślił, że polityka oświatowa, która dotąd była powierzona kompetencji rządów krajowych, stanie się częścią polityki unijnej. Zwrócił uwagę, że kontrole nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE.

    REKLAMA

    Min. Siekierski: KE narzuciła nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu; musimy zrozumieć protesty rolników. 27 lutego posiedzenie unijnej rady ministrów w Brukseli. 29 lutego rozmowy z rolnikami w Ministerstwie

    Komisja Europejska narzuciła zbyt duże, nieracjonalne, kosztowne wymogi Zielonego Ładu, które miały służyć środowisku, przeciwdziałać zmianom klimatu, a w rzeczywistości doprowadziły do bankructwa wielu gospodarstw - oświadczył w 26 lutego 2024 r. na konferencji prasowej w Brukseli minister rolnictwa RP Czesław Siekierski. Wcześniej tego samego dnia, jeszcze będąc w Polsce w czasie konferencji prasowej kierownictwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, minister Siekierski powiedział: Musimy zrozumieć protesty rolników i o to będę zabiegał na jutrzejszym posiedzeniu unijnej rady ministrów w Brukseli.

    KPO 2024. Polska nie dostanie wszystkich pieniędzy? Ekspert: 43 inwestycje i ich refinansowanie zagrożone. Konieczna rewizja polskiego KPO

    Zdaniem Łukasza Kościjańczuka, eksperta firmy doradczej CRIDO, ok. 43 inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy (z 56 zaplanowanych) może nie zostać zrealizowanych do 31 sierpnia 2026 r, co oznacza, że Polska nie otrzyma refinansowania z UE. Dlatego niezbędna jest rewizja KPO, która - jak oszacował ekspert - może objąć nawet połowę planowanych przedsięwzięć.

    REKLAMA