Kategorie

Ustrój

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stanowisko sądów administracyjnych odnośnie sposobu obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego, jest wyraźnie niejednolite. Szczególny problem, stanowi możliwość jego „wydłużenia”, gdy koniec terminu przypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy.
W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej nie jest organem władzy publicznej, gdyż w zakresie ustawy o dostępie do informacji publicznej jest on jedynie podmiotem reprezentującym podmiot zobowiązany tj. jednostkę organizacyjną gminy.
W niniejszym artykule omówiono istotę porozumienia międzygminnego wraz z jego konsekwencjami.
Omawiamy rewolucyjne zmiany w ustawie o samorządzie województwa. Sejmiki już niedługo będą musiały wprowadzić zmiany do statutów.
Zbliżają się wybory samorządowe 2018. W Warszawie zostanie wybrany prezydent, którego kompetencje szczegółowo opisane są statucie miasta.
Wybory samorządowe 2018 r. już niedługo. W głosowaniu weźmiemy udział już 21 października 2018 r. Metoda d’Hondta stosowana jest przy podziale mandatów w wyborach samorządowych.
Wybory samorządowe 2018 zbliżają się wielkimi krokami. Zgodnie z art. 4 Kodeksu wyborczego wybory odbywają się w dniu wolnym od pracy.
Samorządy obecnej kadencji mają obowiązek uwzględnić w swoich statutach niedawno wprowadzone zmiany prawne. Sposób realizacji tego obowiązku rodzi jednak szereg wątpliwości prawnych.
Rada Ministrów ustanowiła pełnomocnika Rządu do spraw Współpracy z Samorządem Terytorialnym, którym będzie sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Czas na usunięcie pomników upamiętniających komunizm czy inny ustrój totalitarny tylko do 31 marca 2018 roku.
Zdaniem Wojewody Śląskiego uchwała w sprawie zmiany nazwy osiedla nie stanowi aktu prawa miejscowego.
Do dnia 2 grudnia 2017 r. wojewodowie mają czas na wydanie zarządzeń zastępczych w przedmiocie dekomunizacji nazw ulic i innych budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
M.st. Warszawa ma uzyskać status gminy miejskiej. Nadal będzie określana, jako m.st. Warszawa, a swoim zasięgiem obejmie 33 gminy, w tym gminę Warszawa. Wizerunek Syreny nadal ma być herbem stolicy.
Uchwalona przez Sejm 25 czerwca 2015 r. ustawa, która obowiązuje od 1 stycznia 2016 r., wprowadza ułatwienia dla jednostek samorządu terytorialnego, które zdecydują się połączyć, a także stwarza możliwość tworzenia centrów usług wspólnych. Gminy, powiaty, województwa już mogą tworzyć jednostki zapewniające wspólną obsługę administracyjną, finansową i księgową własnych jednostek organizacyjnych.
Co do zasady, gmina odpowiada za realizację powierzonych jej zadań. Ustawodawca nie wyklucza jednak, żeby jakaś ich część była realizowana przez specjalnie powołane do tego jednostki pomocnicze.
Ustawa o samorządzie gminnym w nowym kształcie ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Nowe przepisy dotyczą głównie łączenia jednostek oraz wspólnej obsługi administracyjnej.
Rada seniorów może zostać utworzona przez gminę na podstawie zmian, jakie wprowadziła ustawa z dnia 11 października 2013 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym. Do tej pory rada gminy mogła na wniosek wyrazić zgodę o utworzeniu młodzieżowej rady gminy, mającej charakter konsultacyjny.
Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.
Kontynuujemy rozważania na temat prezydenckiego projektu ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach samorządu terytorialnego, o współdziałaniu gmin, powiatów i województw oraz o zmianie niektórych ustaw.
Przekazujemy kalendarz wyborczy dla wyborów do Sejmu i Senatu w dniu 9 października 2011 roku, zamieszczony na stronie prezydenta RP:
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że oprócz przepisów ustawowych obowiązują przepisy stanowione na szczeblu lokalnym, czyli akty prawa miejscowego. Czy jednak każda uchwała podjęta przez radę danej jednostki samorządu terytorialnego jest takim aktem?
Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.
W przepisach ordynacji wyborczej przewidziano dwa szczególne rodzaje odpowiedzialności za nieusunięcie w ustawowym terminie plakatów i haseł wyborczych, tudzież urządzeń ogłoszeniowych ustawionych w celu prowadzenia kampanii wyborczej.
Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.
Sprawne i zgodne z prawem przeprowadzenie głosowania wymaga między innymi zachowania porządku w lokalu obwodowej komisji wyborczej, gdzie należy wyborcom zapewnić możliwość realizacji ich praw. Temu służą stosowne uregulowania zawarte w ordynacji wyborczej.
Już 21 listopada 2010 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybierać będziemy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, oraz członków rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich. Ale czy każdy będzie mógł zagłosować w wyborach samorządowych? Co w sytuacji gdy mieszkasz w innej miejscowości niż miejscowość, w której jesteś zameldowany na pobyt stały? Co jeśli akurat w tym dniu zaplanowałeś spędzenie czasu poza miejscem swojego zamieszkania lub zameldowania?
Funkcjonowanie od lat samorządów terytorialnych i nasilanie się dyskusji w mediach na temat zadań oraz roli jednostek i organów samorządu terytorialnego - przeciętnemu obywatelowi niewiele właściwie mówią. Spory i argumentacje prezentowane w publicznych środkach przekazu są mało zrozumiałe. W natłoku, lub przeciwnie, niedoborze informacji trudno się zorientować, o co w istocie chodzi.
Osoba, która pragnie być repatriantem w rozumieniu projektowanej ustawy powinna spełnić kilka warunków. Po pierwsze musi wykazać swoje polskie pochodzenie, po drugie zadeklarować zamiar osiedlenia się na terytorium RP, po trzecie być ofiarą zesłania lub deportacji dokonanej przez władze ZSRR w ramach stalinowskich represji albo potomkiem takiej osoby.
Czy zapis brzmiący: „kierownik gminnego zakładu budżetowego działa jednoosobowo i na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta” oznacza, że jest on upoważniony do samodzielnego podpisywania umów, np. z odbiorcami wody, dostawcami różnego rodzaju, np. elektrownią, umów cywilnoprawnych zawieranych ze zleceniobiorcami, czy też potrzebna jest na tych dokumentach kontrasygnata głównego księgowego? Czy pieczątka głównego księgowego zakładu budżetowego, podobnie jak kierownika zakładu, powinna zawierać zapis „z upoważnienia wójta”, mimo że de facto jego pracodawcą jest kierownik?
Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.
Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.
Czy jest w RP taki zawód, stanowisko lub funkcja, z których odejście automatycznie skutkuje utratą nabytych tam doświadczeń, stażu? Ba, nawet udokumentowanych osiągnięć związanych ściśle z pełnioną tam funkcją w konkretnym miejscu i czasie? Lekarz, kierowca, pielęgniarka, pracownik naukowy? Otóż nie. Takim ewenementem okazuje się być pracownik administracji rządowej. Zwany precyzyjnie i naukowo członkiem korpusu służby cywilnej.
Wśród porzekadeł dotyczących podatków można znaleźć i taki, wedle którego podatek jest jak twoja matka: nigdy go nie rozumiesz, ale zawsze o nim pamiętasz. Niestety jest w nim sporo prawdy, bowiem pamiętać o podatkach trzeba a zrozumieć je często niełatwo.
Struktura organizacyjna powiatu wynika z przepisów prawa, jak również, z jego indywidualnych właściwości.
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmiany w strukturze jednostek sektora finansów publicznych. Do 31 grudnia 2010 r. powinna nastąpić likwidacja wszystkich gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz państwowych zakładów budżetowych. Od 1 stycznia 2010 r. nie mogą funkcjonować powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ponadto zniesiono możliwość gromadzenia przez jednostki budżetowe dochodów na tzw. rachunku dochodów własnych (z pewnymi wyjątkami). Wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne.
Podstawowymi zasadami działania organów publicznych w postępowaniu administracyjnym jest obiektywizm oraz bezstronność. Organy samorządu terytorialnego działają w wielu sferach np. jako organy administracyjne w rozumieniu k.p.a, lub jako organy ustawodawcze samorządu bądź jako zamawiające w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych. Obie wspomniane zasady są więc realizowane w oparciu o różne regulacje prawne i stosownie do poszczególnych trybów.
Pracownicy samorządowi, w przeciwieństwie np. do członków korpusu służby cywilnej nie doczekali się jak dotąd jednolitego kodeksu etyki. Nie ma jednak prawnych przeszkód aby w ramach obowiązującego prawa takie kodeksy przyjmować.
Istnieje wiele definicji  pojęcia struktura organizacyjna. W większości jednak mówią one o podmiotach prywatnych, które działają w oparciu o kryteria rynkowe i w związku, z tym definicji tych nie powinno się odnosić do gmin. Ze względu na zadania, które realizuje gmina jej struktura organizacyjna oparta jest na nieco innych zasadach.
Wykształceni i kompetentni urzędnicy stanowią gwarancję sprawnego i dobrze zarządzanego państwa. Dlatego konieczne są zmiany w standardach kształcenia.Rozmowa z Jerzym Stępniem, współtwórcą reformy samorządowej, byłym sędzią Trybunału Konstytucyjnego, Wiceprezesem Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
Ponad rok pozostał samorządom na zlikwidowanie niektórych zakładów budżetowych. Okres ten gminy powinny wykorzystać na wybór rozwiązań, które zastąpią likwidowane jednostki i będą najlepsze dla mieszkańców. Możliwości obecnie jest wiele, a po 1 stycznia 2010 r. będzie jeszcze więcej.
Kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta) są precyzyjnie określone ustawowo. Jaki natomiast może być zakres kompetencji zastępców?
Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mogą być odwołani przed upływem kadencji w drodze referendum. Z taką inicjatywą ma prawo wystąpić rada gminy (miejska) lub mieszkańcy. Sprawdź, jak właściwie przeprowadzić ten proces.
Zgodnie z art. 74 ustawy o samorządzie gminnym, gminy mogą zawierać porozumienia w przedmiocie wykonywania zadań publicznych. Dotyczy to np. sytuacji, gdy jedna z gmin nie jest w stanie - choćby z przyczyn organizacyjnych - zapewnić swoim mieszkańcom wystarczającego dostępu do niektórych usług, zaś druga dysponuje w tym zakresie pewną „nadwyżką”.
Profesorom Jerzemu Regulskiemu i Michałowi Kuleszy oraz Sędziemu Jerzemu Stępniowi, a także pozostałym osobom zaangażowanym w przygotowanie reformy samorządowej zawdzięczamy to, że dziś gminy, powiaty i województwa stały się integralną częścią władzy publicznej, bez której trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie państwa. W 20. rocznicę rozpoczęcia prac nad reformą rozmawiamy z jej współtwórcami.
Przyznanie rządowi kompetencji do dokonywania zmian w podziale terytorialnym kraju na zasadach określonych w ustawach samorządowych jest zgodne z konstytucją.
O stosowaniu prawa łaski decyduje prezydent i dlatego każda prośba o ułaskawienie powinna do niego dotrzeć. Sąd nie może pozostawiać jej bez dalszego biegu.
Wojewodowie i podległe im urzędy oddadzą część swoich kompetencji marszałkom województw. Reforma ograniczy wydatki budżetowe na zatrudnienie i przyspieszy procedury w urzędach.
Związki międzygminne realizują zadania sprzeczne z ich statutemZwiązki międzygminne często organizują swoją działalność niezgodnie ze wskazaniami statutu lub obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto wydają środki publiczne z pominięciem przepisów o zamówieniach publicznych i tworzą nowe podmioty niezgodnie z prawem.