Rusza budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
REKLAMA
Projekt w 85 proc. (36 mln zł netto) będzie finansowany ze środków unijnych i realizowany wspólnie przez samorząd województwa, PKP PLK, PKP SA, miasto Łódź i gminę Zgierz. Ten ostatni samorząd dofinansuje projekt w 15 proc. - kwotą 6,4 mln zł netto.
REKLAMA
Głównym celem ŁKA jest połączenie Łodzi z miastami i gminami leżącymi na obszarze aglomeracji.
REKLAMA
"Zapoczątkowanie prac to sygnał, że budowa ŁKA rozpoczyna się na dobre. To dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców województwa, bo już wkrótce w szybki i komfortowy sposób będą mogli przemieszczać się po regionie" - mówił w czwartek na konferencji prasowej marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.
Projekt zakłada budowę ośmiu nowych przystanków osobowych (10 nowych peronów), m.in.: Glinnik Wieś, Bratoszewice, Domaniewice Centrum, Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto. Nowe przystanki powstaną też w Łodzi - przy ul. Pabianickiej (na szlaku Łódź Widzew - Łódź Kaliska), na Dąbrowie i Radogoszczu Zachodzie.
Zmodernizowanych zostanie dziewięć stacji: Glinnik, Smardzew, Stryków, Swędów, Głowno, Zgierz Północ, Zgierz Kontrewers (dawne Jedlicze Łódzkie), Grotniki i Chociszew. Oprócz tego zbudowane zostaną urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na dziewięciu przejazdach kolejowych.
Przy nowych i zmodernizowanych stacjach mają być przystanki komunikacji miejskiej lub PKS, parkingi i stojaki na rowery.
REKLAMA
Rozpoczynające się w marcu prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2013 roku. Według założeń projektu, jego realizacja przyczynić ma się do poprawy bezpieczeństwa, komfortu i jakości kolejowej komunikacji oraz zwiększenia liczby osób korzystających z tego rodzaju transportu w obrębie aglomeracji łódzkiej o ponad 350 tys. rocznie (do ponad 530 tys.).
To pierwszy etap budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, którego całkowity koszt szacuje się na ok. 330 mln zł. Zakłada on także zakup 20 szynobusów, z których każdy będzie mógł zabrać ok. 170-200 pasażerów oraz budowę zaplecza technicznego na stacji Łódź Widzew.
W pierwszym etapie pociągi będą korzystać z istniejących lub modernizowanych linii kolejowych z Łodzi do Kutna, Łowicza, Koluszek, Zduńskiej Woli oraz linii Widzew - Łódź Kaliska. Dzięki inwestycjom prędkość na tych trasach wzrośnie do 90 km na godz., a na niektórych nawet do 160 km na godz.
W 2010 roku marszałek województwa i prezydent Łodzi podpisali list intencyjny w sprawie ŁKA z prezydentami i burmistrzami 11 miast: Głowna, Kutna, Pabianic, Ozorkowa, Strykowa, Łowicza, Zduńskiej Woli, Łęczycy, Zgierza, Łasku i Koluszek. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA