Udostępnianie danych radnego

REKLAMA
REKLAMA
Tak, pracownicy urzędów gmin i starostw mogą udzielać informacji dotyczących danych teleadresowych radnych, natomiast nie mogą pobierać opłat za udostępnienie tych danych.
REKLAMA
Uzasadnienie: Przedstawioną sprawę należy rozpatrywać na tle innych niż ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych przepisów prawa.
Zgodnie z art. 115 § 13 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny radny jest funkcjonariuszem publicznym i dlatego jego dane osobowe, w związku z pełnieniem przez niego funkcji publicznej, podlegają ograniczonej ochronie prawnej.
Informacje o radnym jako o funkcjonariuszu publicznym podlegają udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: ustawa o dostępie do informacji publicznej). Udostępnianiu podlegają m.in. informacje o:
• podmiotach, do których zaliczają się organy władzy publicznej, w tym
• organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach.
(art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu jedynie w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, jak również ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa (art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Przepisy samorządowe
Radny w celu wypełniania ustawowych obowiązków zobowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej powiatu (art. 21 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym). Ponadto radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców powiatu postulaty i przedstawia je organom powiatu do rozpatrzenia.
By zrealizować te obowiązki, powinien udostępnić takie informacje dotyczące jego osoby, które wyborcom umożliwiłaby z nim kontakt.
Udostępnianie informacji następuje również poprzez ogłoszenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 7 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Nie ma opłaty za informację publiczną
Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny (art. 7 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej z zastrzeżeniem art. 15), chyba że podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym przez wnioskodawcę sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku. Podmiot może wtedy pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W przytoczonej sytuacji brak jest podstaw do pobierania opłat za udzielanie informacji o danych teleadresowych radnych.
ZAPAMIĘTAJ!
Każdemu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej na zasadach i w trybie określonym w przepisach ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (art. 2 ust. 1).
ZAPAMIĘTAJ!
Ujawnieniu w BIP podlegają oświadczenia majątkowe radnych, które są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości (art. 25d ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).
Michał Serzycki
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Podstawy prawne:
• Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 1198, ost.zm. Dz.U. z 2005 r. nr 132, poz. 1110)
• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592; ost.zm.: z 2008 r. nr 223, poz. 1458)
• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 176, poz. 1238)
• Ustawa z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. nr 88, poz. 553; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 214, poz. 1344)
REKLAMA
REKLAMA