Fundusze na modernizację wojewódzkich dróg i kolei
REKLAMA
Modernizacja obejmie ponad 142 km dróg w województwie. Przeznaczone środki to 250 mln zł, w tym prawie 50 mln zł. z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
REKLAMA
Rozbudowy, kompleksowe przebudowy lub remonty obejmą drogi łączące miasta powiatowe oraz odcinki wylotowe do granic województwa. Dzięki temu poprawią się warunki podróżowania m.in. do i z Łowicza, Sieradza oraz Tomaszowa Mazowieckiego.
Inwestycje te zostały uwzględnione w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym województwa na lata 2008 – 2015.
REKLAMA
Istotną zarówno dla Województwa Łódzkiego jak i dla całej środkowej Polski jest natomiast modernizacja linii kolejowej (nr 15) Bednary – Zgierz, czyli de facto Łowicz – Łódź Kaliska. Jej koszt to prawie 150 mln zł, z czego dofinansowanie z RPO wyniesie ponad 81 mln zł.
Linia ta, na której ze względu na jej zły stan techniczny kilka lat temu zawieszono ruch pasażerski, jest alternatywną (i przez wiele lat ważniejszą) trasą dla połączeń kolejowych między Łodzią i Warszawą, potrzebną przede wszystkim mieszkańcom województwa w komunikacji regionalnej, ale także niezbędną w przypadku poważniejszej awarii na trasie przez Skierniewice i Koluszki.
Plany inwestycyjne przewidują kompleksową wymianę nawierzchni torowej i kilkunastu kompletów rozjazdów oraz modernizację kilkudziesięciu przejazdów drogowych. Prace te, mające zakończyć się w III kwartale 2011 r., umożliwią ruch pociągów z prędkością 90 km/h, niestety, dalece niewystarczającą na potrzeby „szybkiej” kolei, np. planowanej „Linii Y”.
REKLAMA
Modernizacja ta usprawni jednak komunikacje szynową w województwie – w celu jej rozwoju samorząd województwa powołał w marcu spółkę „Łódzka Kolej Aglomeracyjna”, mającą koordynować wojewódzkie przewozy pasażerskie. W tym celu (również do 2011 r.) ma zostać zakupionych 20 niskopodłogowych zestawów, których operatorem maja być Przewozy Regionalne.
O ile plany te zostaną zrealizowane, Województwo Łódzkie będzie mogło poszczycić się sprawnym systemem transportu szynowego. Przy zadbaniu o węzły przesiadkowe uwzględniające trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (Pabianice – Łódź – Zgierz, do tej pory wykonano prace tylko na terenie Łodzi), w województwie ma szansę powstać rzeczywista sieć kolei aglomeracyjnej.
REKLAMA
REKLAMA