REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: Samorząd ma zatwierdzić projekt umowy z Kolejami Śląskimi

REKLAMA

W tym tygodniu zarząd woj. śląskiego planuje zatwierdzić projekt trzyletniej umowy z Kolejami Śląskimi na wykonywanie wszystkich połączeń kolejowych w regionie - poinformowało biuro prasowe urzędu marszałkowskiego.

Chodzi o trzyletnią umowę, która ma być następstwem czerwcowej decyzji zarządu woj. śląskiego o powierzeniu należącym do niego Kolejom Śląskim wszystkich tzw. przewozów w ramach obowiązku służby publicznej na terenie województwa. Samorząd informował wówczas, że stosowną umowę z Kolejami podpisze w ciągu kilkunastu dni.

REKLAMA

REKLAMA

Według przedstawicieli urzędu marszałkowskiego przedłużające się prace nad opracowaniem umowy były związane z wprowadzeniem do jej pierwotnego kształtu zapisów związanych z obsługą połączeń międzyregionalnych poza granicami regionu. Równolegle do prac nad umową z Kolejami trwają bowiem negocjacje w tej sprawie z ościennymi województwami.

W połowie lipca marszałek woj. śląskiego zaproponował, by część przewozów międzywojewódzkich na każdej linii była realizowana przez Koleje Śląskie, a część przez przewoźnika z sąsiadującego województwa. Pod względem finansowym oznaczać to ma, że dane województwo będzie dotowało usługi przewozowe swojego przewoźnika na obszarze sąsiedniego województwa.

Dla pasażerów to korzystny wariant - zapewniający płynny przejazd do celu w innym województwie. Projekt zakładającego takie rozwiązanie rozkładu jazdy powinien zostać przez regionalne samorządy zatwierdzony w sierpniu, tak, aby na początku września zarządca kolejowej infrastruktury (spółka PLK) dysponował kompletnym materiałem do zatwierdzenia rozkładu.

REKLAMA

Trzyletnia umowa z Kolejami Śląskimi ma przewidywać w 2013 r. dotację do przewozów w wysokości ok. 156 mln zł. W kolejnych latach przewidywany jest kilkuprocentowy wzrost tej kwoty - oparty na prognozach wzrostu kosztu dostępu do torów. W kwotach dotacji mają mieścić się m.in. wszystkie koszty związane z pozyskaniem niezbędnego taboru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach tych działań Koleje prowadzą przetargi na pociągi, które mają uzupełnić zasoby przewoźnika do wielkości niezbędnej dla obsługi całego ruchu w regionie. Koleje Śląskie dysponują obecnie ok. 20 pociągami - tzw. elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Do pokrycia zaproponowanego rozkładu spółka potrzebuje ok. 70 pociągów.

Z początkiem lipca ruszyły m.in. przetargi na leasing 6 fabrycznie nowych sześcioczłonowych 90-metrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także 16 jedno- i 20 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych.

Pozyskane w tych postępowaniach składy Koleje Śląskie chcą dzierżawić przez trzy lub pięć lat, spłacając w tym czasie ich wartość, a potem przejmując je na własność. Szacunkowy łączny koszt realizacji obu tych przetargów to 300-335 mln zł. Aktualny termin składania ofert na pociągi elektryczne to 20 sierpnia, a na spalinowe - 27 sierpnia.

Nadal trwa ogłoszony w połowie maja przez samorząd woj. śląskiego przetarg na dostawę 15 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które muszą mieć świadectwo sprawności technicznej ważne do końca 2013 r. Termin składania ofert w tym postępowaniu upływa 9 sierpnia.

27 lipca spółka rozstrzygnęła już przetarg na dostawę jednego używanego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu EN-57 po naprawie głównej i modernizacji. Wygrał go jedyny oferent - spółka Newag oferując cenę 9,2 mln zł.

Także Newag - wraz z ING Lease Polska - zwyciężył w rozstrzygniętym 3 sierpnia przetargu na dwa używane czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne serii EN71 lub równoważne, po wykonanej naprawie głównej i modernizacji. Oferenci ci złożyli jedyną ofertę - z ceną ponad 34,4 mln zł (niespełna 28 mln zł netto).

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA