Sprostowanie świadectwa pracy
REKLAMA
REKLAMA
Pracodawca w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku musi zawiadomić pracownika na piśmie o jego negatywnym rozpatrzeniu bądź wydać poprawione świadectwo, jeżeli uzna wniosek za zasadny. Po wydaniu pracownikowi nowego świadectwa pracy pracodawca jest zobowiązany, najpóźniej w dniu wydania tego dokumentu usunąć z akt osobowych pracownika poprzednie świadectwo (§ 5 rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy).
REKLAMA
Często zdarza się, że pracownik z różnych powodów nie zwróci się do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy w ustawowym terminie, lecz dopiero po jego upływie. Należy zaznaczyć, że siedmiodniowy termin na wystąpienie do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy ma charakter porządkowy i jego niedotrzymanie może skutkować odrzuceniem wniosku pracownika. Pracodawca może jednak wykazać się w takim przypadku dobrą wolą, uwzględniając wniosek pracownika złożony po terminie i wydać sprostowane świadectwo pracy.
Zobacz również: Dodatek stażowy pracowników niepedagogicznych oświaty
REKLAMA
Jeżeli pracownik nie dokonał – bez swojej winy – w terminie czynności, o których mowa w art. 97 § 21 k.p., sąd pracy na jego wniosek postanowi o przywróceniu uchybionego terminu z art. 265 k.p. Wniosek ten pracownik wnosi do sądu w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi. Ponadto we wniosku pracownik musi uprawdopodobnić okoliczności uzasadniające przywrócenie terminu.
Przepisy prawa nie regulują sytuacji, w jaki sposób powinien postąpić pracodawca, gdy pracownik nie zwróci się o sprostowanie świadectwa pracy, gdy pracodawca popełni błąd w jego treści. Wydanie jednak świadectwa pracy zawierającego błędne informacje narusza zasadę rzetelnego podawania w świadectwie pracy informacji wymaganych przez prawo. Dlatego pracodawca, który zauważy swój błąd w wydanym świadectwie pracy, powinien wydać nowy dokument z faktyczną datą jego wystawienia. Jednocześnie pracodawca powinien sporządzić odrębne pismo kierowane do pracownika, wyjaśniające, na czym polega dokonane przez niego sprostowanie świadectwa pracy, wskazując jednocześnie, które punkty w świadectwie zostały poprawione.
Ponadto w piśmie tym pracodawca powinien zwrócić się do pracownika o zwrot mylnie wystawionego świadectwa pracy. Jego zwrot zależy jednak od dobrej woli pracownika, gdyż żaden przepis prawa nie zobowiązuje pracownika do zwrotu lub zniszczenia źle wystawionego świadectwa pracy, które wcześniej otrzymał. W rezultacie pracownik może posiadać dwa świadectwa pracy, którymi może się posługiwać. Nowe świadectwo pracy wraz z załączonym pismem wyjaśniającym powinno zostać wysłane za potwierdzeniem odbioru, a kopia tych dokumentów wpięta do części C akt osobowych.
Polecamy serwis: Pracownicy
REKLAMA
REKLAMA