Kategorie

Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop wypoczynkowy co do zasady powinien zostać udzielony pracownikowi jednorazowo w całości w przysługującym mu wymiarze, który w przypadku pracownika pełnoetatowego wynosi 20 lub 26 dni. Celem urlopu jest regeneracja sił pracownika, czego nie zapewni podział urlopu na części.
Czy w uchwale dotyczącej diet dla radnych, podejmowanej na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 10 ustawy z 8 marca 1990 r. rada gminy może wskazać imiennie wiceprzewodniczącego rady gminy, do którego kompetencji należeć będzie określanie przewodniczącemu rady miejskiej terminu i miejsca wykonania zadania oraz miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej?
Świadczenie usług dla pracowników po obniżonych cenach należy zaliczyć do przychodów z innych nieodpłatnych świadczeń.
Pracownik udostępnia pracodawcy dane osobowe w formie oświadczenia. Pracodawca może żądać udokumentowania danych osobowych osób, których mowa powyżej, w zakresie  niezbędnym do ich potwierdzenia. Co RODO zmieniło w Kodeksie pracy?
Pod koniec 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zmieniła korzystną dla pracodawców i pracowników interpretację dotyczącą zwolnienia od podatku dochodowego wartości otrzymanych przez pracownika od pracodawcy kart żywieniowych. Zgodnie z prezentowanym obecnie stanowiskiem, takie wydanie należy opodatkować.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym już niedługo. W związku z tym już 1 marca 2019 r. ruszają Regionalne Kongresy Zawodowe. Sprawdź termin!
Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszła w życie istotna nowelizacja przepisów bhp, która zwalnia pracodawców z obowiązku zapewnienia okresowych szkoleń w dziedzinie bhp dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych w niektórych przedsiębiorstwach, a także umożliwia pracodawcom zatrudniającym do 50 pracowników samodzielne wykonywanie zadań służby bhp przy zachowaniu odpowiednich wymogów. Nie jest to jedyna zmiana w obszarze służby bhp.
Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał do kodeksu pracy m.in. art. 223 w którym uregulował monitoring służbowej poczty elektronicznej przez pracodawcę.
Jednostki samorządu terytorialnego zostały zobowiązane do organizowania służby przygotowawczej dla pracowników podejmujących po raz pierwszy zatrudnienie na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym. Decyzję w sprawie skierowania do służby przygotowawczej i jej zakresu podejmuje kierownik jednostki, w której pracownik  jest zatrudniony. Bierze przy tym pod uwagę poziom przygotowania pracownika  do wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska oraz opinię osoby  kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony.
Od początku 2019 r. obowiązuje ochrona przed potrąceniami wynagrodzenia otrzymywanego przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że przepisy art. 87 i art. 87(1) ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) stosuje się odpowiednio do wszystkich świadczeń powtarzających się, których celem jest zapewnienie utrzymania albo stanowiących jedyne źródło dochodu dłużnika będącego osobą fizyczną.
Szkolnictwo zawodowe jest niedostosowane do rynku pracy. W związku z tym zaplanowano rewolucyjne zmiany w Prawie oświatowym. Kształcenie uczniów szkół zawodowych zmieni się już w 2019 r.
Prawodawca obowiązkiem ogłaszania rozkładów jazdy na przystankach i dworcach obarczył ich właścicieli i zarządców, a tym samym rada gminy nie może w uchwale przerzucać tego obowiązku na przewoźnika.
Od dnia 25 maja 2018 r. w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej, podmioty przetwarzające dane osobowe są zobowiązane do bezpośredniego stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO).
Problem: Nauczyciel zatrudniony w placówce feryjnej - młodzieżowym ośrodku socjoterapii - na stanowisku wychowawcy w wymiarze 26/26 pensum, od 1 września 2018 r. będzie miał przydzielone 3 lekcje muzyki w wymiarze 3/18. Po uśrednieniu, jego pensum wyniesie 25/25 + 4/25 godzin ponadwymiarowych.
Nowe przepisy wprowadzają szereg udogodnień dla rodziców niepełnosprawnych dzieci. Zmiany przewidują m.in. elastyczne formy i godziny pracy na wniosek wiążący pracodawcę. Co ważne, z uprawnień mogą także korzystać rodzicie opiekujący się dorosłymi dziećmi niepełnosprawnymi.
Przy sporządzaniu dokumentacji powypadkowej należy dołożyć należytej staranności, ponieważ błędnie sporządzona dokumentacja powoduje bardzo często konieczność wdrożenia postępowania wyjaśniającego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wówczas dochodzi do przedłużenia terminu załatwienia sprawy, a tym samym powoduje to dłuższe oczekiwanie wnioskodawcy na przyznanie i wypłatę przysługujących jemu świadczeń. W niniejszym opracowaniu przedstawiamy prawidłowo sporządzony protokół powypadkowy wraz z załącznikami, które powinny zostać dołączone do dokumentacji powypadkowej.
PROBLEM: Kierownik jednostki zdecydował o powierzeniu pracownikowi laptopa, będącego własnością jednostki, aby ułatwić mu wykonywanie obowiązków służbowych. W jaki sposób prawidłowo dokonać takiego powierzenia, aby pracownik odpowiadał za ten sprzęt? Czy pracownik ten powinien pisemnie wyrazić zgodę na poniesienie odpowiedzialności za laptopa?
Problem: Pracownik jednostki na skutek nienależytego wykonania swoich obowiązków uszkodził sprzęt medyczny, koszt jego naprawy wyniósł 1150 zł. Pracodawca ukarał pracownika naganą oraz zażądał dodatkowo rekompensaty wyrządzonej mu szkody. Pracownik jednak odmawia zapłaty odszkodowania, gdyż nie ma zawartej z pracodawcą umowy o odpowiedzialności majątkowej za mienie znajdujące się w placówce. Czy w tej sytuacji pracodawca może domagać się od pracownika odszkodowania?
Rada gminy może zmienić wynagrodzenie wójta bez jego zgody. Nie może być to jednak arbitralna decyzja, a rada gminy musi ją uzasadnić.
Program współpracy z organizacjami pozarządowymi 2018-2020 ma na celu pogłębienie współpracy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z organizacjami pozarządowymi.
Za złamanie zakazu handlu w niedziele można dostać karę nawet do 100 tys. zł. Już od 1 marca 2018 r. w każdym miesiącu będą dwie niedziele handlowe - pierwsza i ostatnia.
W ustawie o spółdzielniach socjalnych przewidziano kilka nowych rozwiązań. Co się zmieni?
Pracownik naszej jednostki za zgodą kierownika będzie uczestniczył w warsztatach, które odbędą się za granicą w jednym z krajów Unii Europejskiej. Organizator pokrywa koszty podróży, nocleg oraz uczestnictwo w warsztatach. Po stronie naszej jednostki pozostaje rozliczenie delegacji i pokrycie kosztów diety oraz podróży lokalnych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Czy koszty delegacji zagranicznej związanej z uczestnictwem pracownika w warsztatach powinno się ująć w § 442 (podróże służbowe zagraniczne) czy w § 470?
Pracownicy samorządowi muszą liczyć się z tym, że poddawani będą tzw. ocenie okresowej. Jednak nie każdy samorządowiec takiej ocenie zostanie poddany. W artykule wskazano, kogo ona dotyczy, omówiono tryb jej przeprowadzania oraz skutki otrzymania przez pracownika dwukrotnej oceny negatywnej.
Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rodzice osób niepełnosprawnych powinni pracować z domu. Jest to kolejne ułatwienie w Programie "Za życiem".
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET, Komisja ds. Rynku Aptecznego Business Centre Club oraz Konfederacja Lewiatan, stanowczo sprzeciwiają się zmianom, które wprowadził Senat w poselskim projekcie zmiany ustawy – Prawo farmaceutyczne. Chodzi o przywrócenie przez Senat zasady „aptek dla aptekarzy" co zdaniem pracodawców znacząco ograniczy swobodę prowadzenia działalności gospodarczej oraz konkurencje na rynku.
Pracownicy nie tylko urzędów, ale również innych instytucji i firm muszą przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Odpowiedzialne za przestrzeganie tych zasad są przede wszystkim osoby kierujące pracownikami. Kto jest kierującym pracownikami? Jak powinny wyglądać szkolenia bhp oraz instruktaż stanowiskowy?
Jedno świadectwo pracy, mniej formalności dla mniejszych pracodawców oraz wydłużenie i ujednolicenie terminów na odwołanie się od wypowiedzenia umowy o pracę to tylko niektóre zmiany w prawie pracy. Poniżej omówienie najważniejszych z nowowprowadzonych rozwiązań.
Nowe formy wsparcia dla pracodawców zatrudniających osoby bezrobotne przewidują różne okresy obligatoryjnego zatrudnienia bezrobotnego i różną wysokość dofinansowania z tego tytułu.
Pracownicy urzędów najczęściej pracują przy komputerze. Wszystkie stanowiska pracy w urzędzie z monitorami ekranowymi powinny spełniać określone przepisami wymogi i parametry, a pracownicy powinni zostać zaopatrzeni przez pracodawcę w okulary korygujące stosownie do zaleceń lekarza. 
Aby kontrolować koszty czasu pracy pracowników, każdy pracodawca w pierwszej kolejności powinien zdecydować, w jakich systemach czasu pracy będą oni pracować. Dokonanie odpowiedniego wyboru pozwoli dostosować godziny pracy osób zatrudnionych do potrzeb zakładu pracy. Ma to bezpośredni wpływ na dopuszczalną liczbę godzin pracy w poszczególnych dniach pracy oraz na moment powstawania nadgodzin.
Zdarzają się sytuacje, w których pracownik w czasie pracy zmuszony jest wykonać czynności, które wynikają z sytuacji prywatnych. Przepisy prawa pracy określają, w jakich przypadkach pracodawca zobowiązany jest zwolnić pracownika od pracy i kiedy przysługuje mu z tego tytułu wynagrodzenie, a kiedy pracownik wynagrodzenia nie otrzyma.
Pracownik samorządowy musi posiadać kwalifikacje wymagane do pracy na określonym stanowisku. Jeżeli kwalifikacje te posiada, ale dodatkowo postanowił podwyższyć poziom wykształcenia i robi to z własnej inicjatywy, to nie przysługuje mu roszczenie o podwyżkę wynagrodzenia z tego tytułu
Czy dopuszczalne jest poddawanie pracownika biurowego jednostki samorządowej częstszym badaniom okresowym, niż jest to przewidziane dla pozostałych pracowników? Czy pracodawca może skierować takiego pracownika na badania okresowe bez jego zgody?
Są sytuacje, gdy firmy windykacyjne domagają się od działu kadr ujawnienia informacji o fakcie zatrudnienia osób, które mają różne zobowiązania. Czy jednostka jako pracodawca ma obowiązek udzielić przedstawicielowi firmy windykacyjnej informacji o zatrudnieniu i dochodach pracownika?
Miejsce pracy jest środowiskiem, w którym wszelkie konflikty stawiają szczególne wymagania zarówno spierającym się osobom, jak i tym, które muszą wmieszać się w konflikt, aby uzdrowić atmosferę w instytucji.
Staż oznacza nabywanie umiejętności praktycznych do świadczenia pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy, bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Nadzór nad odbywaniem stażu przez bezrobotnego sprawuje starosta. Sam staż odbywa się natomiast na podstawie umowy zawartej między starostą, z upoważnienia którego działa dyrektor PUP, a pracodawcą – według programu określonego w umowie.
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, dotyczy to również pracowników zatrudnionych w urzędzie.
21 marca wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która nakłada na pracodawców nowe obowiązki dotyczące wydawania świadectw pracy. Zmieniają się także zasady kierowania na wstępne badania lekarskie pracowników ponownie przyjmowanych do pracy.
Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.
Nie z każdym człowiekiem można łatwo się porozumieć. Jeden reaguje w sytuacjach zawodowych i prywatnych spokojnie, inny aż kipi ze złości. Za te zachowania odpowiada nasz temperament.
W odpowiedzi na sygnały naszych Czytelników przygotowaliśmy zestawienie tabelaryczne obrazujące opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń z ZFŚS - tych najpopularniejszych, najczęściej udzielanych pracownikom i ich rodzinom oraz byłym pracownikom (obecnie emerytom i rencistom) jednostek.
Pojawiający się w pracy konflikt to element zaburzający normalne funkcjonowanie, bowiem następuje niezgodność interesów i poglądów. Konflikt to także jasny sygnał, że określona sytuacja lub sposób postępowania wymagają natychmiastowej zmiany. Od nas zależy jak ten komunikat zostanie zinterpretowany, a problem rozwiązany – boleśnie i kosztownie, czy konstruktywnie i mobilizująco.
Zwolnienie pracownika ze świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia odbywa się za jego zgodą. Bez zgody pracownika jest to możliwe jedynie wtedy, gdy wymaga tego uzasadniony interes pracodawcy, a celem zwolnienia nie jest szykanowanie pracownika.
Chciałabym prosić o informację dotyczącą prowadzenia korespondencji biurowej. Nigdzie nie znalazłam wskazówek dotyczących adresowania kopert. Wzór rozmieszczenia adresu oczywiście ustala Poczta Polska, mam jednak wątpliwości co do treści. Spotkałam się z dwiema szkołami:1. Umieszczać dane o tytule zawodowym i naukowym adresata – „bo tak jest uprzejmie”;2. Nie umieszczać – „pisze pani do osoby, nie stanowiska, adres ma być przejrzysty, więc długa tytulatura powinna zostać skrócona, ponadto nie każdy chce, aby goniec/listonosz znał jego funkcję zawodową”.Jaki standard zastosować, aby korespondencja mojej firmy była w każdym drobiazgu profesjonalna?Maja, e-mail
Każdy, kto chciałby dostawać wyższe niż dotąd wynagrodzenie za swoją pracę, staje przed trudnym zadaniem: zwiększanie kosztów nie leży przecież w interesie firmy. Jeśli jednak uważasz, że twoja działalność warta jest lepszej pensji, postaraj się przekonać o tym pracodawcę. I użyj właściwych argumentów.
W jaki sposób reagować na uroczyste wydarzenia z prywatnego życia naszych współpracowników? Czy obchodzić w pracy imieniny i urodziny? Czy świętować ze współpracownikami urodzenie się dziecka albo ślub? Odpowiedzi na te pytania zależą od dwóch czynników: decyzji samego zainteresowanego i przyjętych w instytucji obyczajów.
Od 16 lipca br. obowiązują nowe regulacje Kodeksu pracy dotyczące podnoszenia kwalifikacji pracowników oraz urlopów szkoleniowych. Jak większość nowych przepisów - i te budzą sporo wątpliwości w praktyce.
Pracodawca, zatrudniając pracownika w ramach stosunku pracy, powinien określić, jaka umowa jest zawierana. Brak jednoznacznego wskazania w umowie jej rodzaju może spowodować zawarcie umowy bezterminowej.
Co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na miękkie szkolenie? Jak wygląda szkolenie „od kuchni” oraz co zrobić, aby przyniosło spodziewane efekty?