| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

Zakres działania organów państwowych i samorządowych dotyczący prawidłowego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest jest następujący:

1.    Wójt, burmistrz, prezydent miasta:

•    opracowanie gminnego planu gospodarki odpadami, w tym niebezpiecznymi zawierającymi azbest ( uchwalenie w 2004 r. i co 4 lata korekta)

•    składanie radzie gminy – co 2 lata – sprawozdania z realizacji planu gospodarki odpadami, w tym niebezpiecznymi zawierającymi azbest

•     zbieranie od osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami, informacji  o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne  zagrożenia dla środowiska, w tym azbestu

•     informowanie mieszkańców o zagrożeniach azbestem: ulotki, artykuły w prasie lokalnej, lekcje w szkołach

•    prowadzenie okresowych przeglądów stanu technicznego obiektów i urządzeń

•    powołanie punktu konsultacyjnego- pomoc w ocenie stanu, dokumentacja odbioru prac ( usuwanie), ocena wykonanych prac

•    opracowanie i wydanie odpowiednich zaleceń i wytycznych dla administracji osiedli mieszkaniowych i obiektów komunalnych , dotyczących bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest

•    przedkładanie marszałkowi informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska w tym azbestu na terenie gminy/ miasta

2.    Starosta:

•    opracowanie powiatowego planu gospodarki odpadami , w tym niebezpiecznymi zawierającymi azbest ( uchwalenie 2003 r.  i co 4 lata korekta)

•    składanie radzie powiatu – co 2 lata sprawozdania z realizacji planu gospodarki odpadami, w tym niebezpiecznymi zawierającymi azbest

•    zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi opracowanymi przez wytwórców wytwarzających powyżej 100 kg rocznie – za wyjątkiem programów zatwierdzanych przez marszałka – po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce wytwarzania odpadów niebezpiecznych

•    przyjmowanie – na 30 dni przed rozpoczęciem działalności – od wytwórcy odpadów, wytwarzającego do 100 kg odpadów rocznie, informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami. Przekazanie kopii informacji marszałkowi województwa oraz właściwemu wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta

•    wydawanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie unieszkodliwiania odpadów, w tym zawierających azbest - poza działalnością, dla której zezwolenia wydaje marszałek oraz po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwych ze względu na miejsce prowadzenia działalności. Przekazanie kopii zezwolenia właściwemu wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »