REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości

Agata Legat
Agata Legat

REKLAMA

Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.

W tego typu sprawach zasada szybkości postępowania nabiera szczególnego znaczenia - obowiązkiem organów administracji jest działać tak szybko aby w miarę możliwości zapobiec zagrożeniu jakie nielegalnie składowane odpady stwarzają dla środowiska oraz zdrowia i życia ludzi.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, składowanie odpadów może odbywać się wyłącznie w przeznaczonych do tego obiektach budowlanych, którymi są składowiska. Magazynować odpady wolno w miejscu wyznaczonym w tym celu na terenie do którego posiadacz odpadów na tytuł prawny. Podstawę prawną do działania w każdym przypadku stwierdzenia, że składowanie lub magazynowanie odpadów nie odbywa się w ww. miejscach stanowi art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, zgodnie z którym obowiązkiem wójta burmistrza lub prezydenta miasta jest wydawanie z urzędu decyzji nakazujące usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania.

O nowych przepisach dotyczących gospodarki odpadami dowiesz się z grudniowego Poradnika Samorządowca. Zamów prenumeratę.

Za zgromadzone odpady odpowie ich posiadacz

Do usunięcia odpadów nielegalnie zgromadzonych na nieruchomości należy zobowiązać ich posiadacza. Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 3 ust. 2 pkt 13 ustawy o odpadach, jest nim każdy, kto faktycznie włada odpadami - wytwórca odpadów, inna osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna (z wyłączeniem podmiotów prowadzących działalność w zakresie transportu odpadów).

REKLAMA

W razie niemożności ustalenia osoby faktycznie władającej odpadami (np. w przypadku podrzucenia odpadów na nieruchomość przez niezidentyfikowanych sprawców) obowiązkiem organu jest przyjąć domniemanie, że posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości jest jej właściciel i do niego właśnie skierować decyzję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Czystość i porządek w gminie oraz gospodarka odpadami>>

Nakaz obejmie wszystkie odpady

Co istotne, o ile zgodnie z ustawą o odpadach, do obowiązków gminy należy wyłącznie gospodarowanie odpadami komunalnymi, to decyzja, o której mowa w art. 34 może dotyczyć każdego rodzaju odpadów, a zatem także odpadów niebezpiecznych czy pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Decyzja w przedmiocie nakazu usunięcia odpadów powinna spełniać wymogi formalne określone art. 107 § 1 k.p.a. tj. zawierać:

- oznaczenie organu administracji,

- datę wydania, oznaczenie strony lub stron,

- powołanie podstawy prawnej,

- rozstrzygnięcie,

- uzasadnienie faktyczne i prawne,

- pouczenie o możliwości odwołania,

- podpis.

Decyzji może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, w szczególności gdy za jej natychmiastowym wykonaniem przemawia ochrona życia lub zdrowia ludzkiego. W takim przypadku obok ww. elementów będzie ona zawierać również klauzulę w przedmiocie rygoru (chyba że zostanie on nadany po wydaniu decyzji - w drodze zaskarżalnego postanowienia).

Ponadto, zgodne z art. 34 ust 1 ustawy o odpadach, w decyzji należy określić sposób jej wykonania, co sprowadza się do nałożenia na jej adresata obowiązku przekazania odpadów podmiotom posiadającym wymagane zezwolenia na świadczenie usług w zakresie transportu i unieszkodliwiania lub odzysku odpadów. W praktyce, weryfikacja czy adresat decyzji wykonał ją w nakazany sposób jest utrudniona, a to dlatego, że brak podstawy prawnej aby zobowiązać go do przedłożenia jakiegokolwiek dowodu (w szczególności karty przekazania odpadu) potwierdzającego, że przekazał odpady uprawnionemu podmiotowi (por. np. Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 grudnia 2007 r., II SA/Sz 882/07, niepubl.).

Czytaj także: Odpowiedzialność gminy za gospodarkę odpadami>>

W decyzji nie wolno zamieszczać klauzul nieprzewidzianych w ustawie

W orzecznictwie nie wypracowano jednolitego stanowiska  co do tego czy w decyzji należy precyzyjnie określić ilość odpadów, które mają być usunięte z nieruchomości. W tym zakresie należy przychylić się do poglądu, że skoro celem analizowanego przepisu jest usunięcie wszystkich odpadów znajdujących się na danym terenie, a ustalenie ich dokładnej ilości jest możliwe dopiero po wykonaniu nakazu, określanie w decyzji jaka ilość odpadów ma być usunięta z nieruchomości, jest niezasadne (por. np. Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 grudnia 2007 r., II SA/Sz 882/07, niepubl. oraz Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2007 r., II OSK 1721/06, niepubl.).

Wypada jednak wskazać, że w orzecznictwie wyrażane są poglądy odmienne, a mianowicie, że art. 107 § 1 k.p.a. wymaga sprecyzowania w osnowie decyzji zarówno rodzaju jak i ilości odpadów które mają być usunięte (por. np. Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 grudnia 2006 r., II SA/Gd 277/06, niepubl.).

Nie budzi natomiast wątpliwości, że brak jest podstaw prawnych do tego aby ustalić w decyzji termin jej wykonania (por. np. Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 17 października 2007 r., II SA/Rz 799/06, niepubl.). W rezultacie, musi być ona wykonana albo natychmiast (w przypadku nadania rygoru) albo najpóźniej po nabyciu przymiotu ostateczności.

W sytuacji gdy decyzja nie zostanie wykonana dobrowolnie, należy doprowadzić do jej przymusowego wykonania w postępowaniu egzekucyjnym.

    

Agata Legat jest prawnikiem w Kancelarii

Dr Krystian Ziemski & Partners

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

REKLAMA

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA