REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat

REKLAMA

Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.

W tego typu sprawach zasada szybkości postępowania nabiera szczególnego znaczenia - obowiązkiem organów administracji jest działać tak szybko aby w miarę możliwości zapobiec zagrożeniu jakie nielegalnie składowane odpady stwarzają dla środowiska oraz zdrowia i życia ludzi.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, składowanie odpadów może odbywać się wyłącznie w przeznaczonych do tego obiektach budowlanych, którymi są składowiska. Magazynować odpady wolno w miejscu wyznaczonym w tym celu na terenie do którego posiadacz odpadów na tytuł prawny. Podstawę prawną do działania w każdym przypadku stwierdzenia, że składowanie lub magazynowanie odpadów nie odbywa się w ww. miejscach stanowi art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, zgodnie z którym obowiązkiem wójta burmistrza lub prezydenta miasta jest wydawanie z urzędu decyzji nakazujące usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania.

O nowych przepisach dotyczących gospodarki odpadami dowiesz się z grudniowego Poradnika Samorządowca. Zamów prenumeratę.

Za zgromadzone odpady odpowie ich posiadacz

Do usunięcia odpadów nielegalnie zgromadzonych na nieruchomości należy zobowiązać ich posiadacza. Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 3 ust. 2 pkt 13 ustawy o odpadach, jest nim każdy, kto faktycznie włada odpadami - wytwórca odpadów, inna osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna (z wyłączeniem podmiotów prowadzących działalność w zakresie transportu odpadów).

REKLAMA

W razie niemożności ustalenia osoby faktycznie władającej odpadami (np. w przypadku podrzucenia odpadów na nieruchomość przez niezidentyfikowanych sprawców) obowiązkiem organu jest przyjąć domniemanie, że posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości jest jej właściciel i do niego właśnie skierować decyzję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Czystość i porządek w gminie oraz gospodarka odpadami>>

Nakaz obejmie wszystkie odpady

Co istotne, o ile zgodnie z ustawą o odpadach, do obowiązków gminy należy wyłącznie gospodarowanie odpadami komunalnymi, to decyzja, o której mowa w art. 34 może dotyczyć każdego rodzaju odpadów, a zatem także odpadów niebezpiecznych czy pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Decyzja w przedmiocie nakazu usunięcia odpadów powinna spełniać wymogi formalne określone art. 107 § 1 k.p.a. tj. zawierać:

- oznaczenie organu administracji,

- datę wydania, oznaczenie strony lub stron,

- powołanie podstawy prawnej,

- rozstrzygnięcie,

- uzasadnienie faktyczne i prawne,

- pouczenie o możliwości odwołania,

- podpis.

Decyzji może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, w szczególności gdy za jej natychmiastowym wykonaniem przemawia ochrona życia lub zdrowia ludzkiego. W takim przypadku obok ww. elementów będzie ona zawierać również klauzulę w przedmiocie rygoru (chyba że zostanie on nadany po wydaniu decyzji - w drodze zaskarżalnego postanowienia).

Ponadto, zgodne z art. 34 ust 1 ustawy o odpadach, w decyzji należy określić sposób jej wykonania, co sprowadza się do nałożenia na jej adresata obowiązku przekazania odpadów podmiotom posiadającym wymagane zezwolenia na świadczenie usług w zakresie transportu i unieszkodliwiania lub odzysku odpadów. W praktyce, weryfikacja czy adresat decyzji wykonał ją w nakazany sposób jest utrudniona, a to dlatego, że brak podstawy prawnej aby zobowiązać go do przedłożenia jakiegokolwiek dowodu (w szczególności karty przekazania odpadu) potwierdzającego, że przekazał odpady uprawnionemu podmiotowi (por. np. Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 grudnia 2007 r., II SA/Sz 882/07, niepubl.).

Czytaj także: Odpowiedzialność gminy za gospodarkę odpadami>>

W decyzji nie wolno zamieszczać klauzul nieprzewidzianych w ustawie

W orzecznictwie nie wypracowano jednolitego stanowiska  co do tego czy w decyzji należy precyzyjnie określić ilość odpadów, które mają być usunięte z nieruchomości. W tym zakresie należy przychylić się do poglądu, że skoro celem analizowanego przepisu jest usunięcie wszystkich odpadów znajdujących się na danym terenie, a ustalenie ich dokładnej ilości jest możliwe dopiero po wykonaniu nakazu, określanie w decyzji jaka ilość odpadów ma być usunięta z nieruchomości, jest niezasadne (por. np. Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 grudnia 2007 r., II SA/Sz 882/07, niepubl. oraz Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2007 r., II OSK 1721/06, niepubl.).

Wypada jednak wskazać, że w orzecznictwie wyrażane są poglądy odmienne, a mianowicie, że art. 107 § 1 k.p.a. wymaga sprecyzowania w osnowie decyzji zarówno rodzaju jak i ilości odpadów które mają być usunięte (por. np. Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 grudnia 2006 r., II SA/Gd 277/06, niepubl.).

Nie budzi natomiast wątpliwości, że brak jest podstaw prawnych do tego aby ustalić w decyzji termin jej wykonania (por. np. Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 17 października 2007 r., II SA/Rz 799/06, niepubl.). W rezultacie, musi być ona wykonana albo natychmiast (w przypadku nadania rygoru) albo najpóźniej po nabyciu przymiotu ostateczności.

W sytuacji gdy decyzja nie zostanie wykonana dobrowolnie, należy doprowadzić do jej przymusowego wykonania w postępowaniu egzekucyjnym.

    

Agata Legat jest prawnikiem w Kancelarii

Dr Krystian Ziemski & Partners

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA