REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędne daty operacji gospodarczych w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Błędne daty operacji gospodarczych w księgach rachunkowych.
Błędne daty operacji gospodarczych w księgach rachunkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Nie można wprowadzać do ksiąg rachunkowych zapisów na podstawie dowodów księgowych, które nie dokumentują dokonanej operacji gospodarczej. Data zapisu w księgach rachunkowych faktury i data zapisu wyciągu bankowego to dwie rożne daty.

Zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( art.20 pkt 2), podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe. Katalog dowodów źródłowych obejmuje:
- zewnętrzne obce - otrzymane od kontrahentów;
- zewnętrzne własne - w oryginale dostarczane kontrahentom;
- wewnętrzne - odnośnie operacji wewnątrz jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto rejestracja zdarzeń gospodarczych może być dokonywana w oparciu o dowody księgowe:
- zbiorcze;
- korygujące;
- zastępcze;
- rozliczeniowe.

Przykład

W sytuacji zakupu np. materiałów biurowych przez jednostkę z odroczonym terminem płatności np.14 dni od daty wystawienia faktury dokumentem potwierdzającym operację gospodarczą jest dostarczona do jednostki faktura zakupu . Faktura ta winna być uznana jako dowód księgowy.

REKLAMA

Zobacz również: Nota korygująca w przypadku zmiany adresu nabywcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowód księgowy za ustawą o rachunkowości (art. 21, ust.1, pkt .4) powinien zawierać, co najmniej:
- datę dokonania operacji;
- w sytuacji, gdy dowód sporządzono pod inną datą niż data przeprowadzonej operacji gospodarczej, to także datę sporządzenia dowodu.

Ponadto obligatoryjna jest też dekretacja, czyli kwalifikacja do ujęcia w księgach rachunkowych poprzez wskazanie miesiąca - okresu sprawozdawczego oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych. Odstąpienie od dekretacji może wynikać z odrębnych przepisów lub techniki dokumentowania zapisów księgowych.

W trakcie roku obrotowego przy zakupie materiałów biurowych dostarczonych do jednostki w dniu dokonania operacji gospodarczej, potwierdzonej wystawioną fakturą sprzedaży, która wpłynęła do jednostki, a data operacji gospodarczej jest tożsama z datą wystawienia faktury, to data operacji gospodarczej (data dokumentu) determinuje datę poniesionego kosztu.

Podstawową implikacją tak zidentyfikowanego stanu faktycznego jest fakt wprowadzenia do ksiąg rachunkowych w postaci zapisu zdarzenia gospodarczego, które nastąpiło w danym miesiącu.

Zapis księgowy w oparciu o ustawę o rachunkowości (art.23, ust.2) powinien zawierać co najmniej:
- datę operacji gospodarczej;
- datę dowodu księgowego,gdy rożni się ona od daty operacji gospodarczej;
- datę zapisu.

Prawidłowa dekretacja i rejestracja zdarzeń gospodarczych winna skutkować brakiem dywergencji pomiędzy okresem sprawozdawczym zapisu księgowego oraz okresem sprawozdawczym, którego dana operacja gospodarcza dotyczy.

Nie można wprowadzać do ksiąg rachunkowych zapisów na podstawie dowodów księgowych, które nie dokumentują dokonanej operacji gospodarczej. Poniesione koszty dokumentuje faktura zakupu, a nie wyciąg bankowy. Ten ostatni jest podstawą dokonania zapisu dokumentującego wydatek (zapłatę za zakup materiałów) i będzie dotyczyć tego miesiąca, w którym poniesiono wydatek, nie zaś miesiąca poniesionych kosztów.

Data zapisu w księgach rachunkowych faktury i data zapisu wyciągu bankowego to dwie rożne daty.

Operację gospodarczą potwierdzoną fakturą zakupu dotyczącą zakupu materiałów biurowych ujmujemy w księgach memoriałowo odnośnie poniesionych kosztów oraz stwierdzonych zobowiązań. Data tej operacji gospodarczej w naszym przykładzie to data wystawienia faktury - data poniesienia kosztu.

Wyciąg bankowy dokumentuje zapłatę za zakupione materiały biurowe. Wydatek potwierdzamy kasowo i stwierdzamy zmniejszenie/redukcję zobowiązania.

Zakwalifikowanie kosztu poniesionego w związku z zakupem materiałów biurowych do ujęcia w księgach rachunkowych na podstawie wyciągu bankowego i pod datą dokonania wydatku jest nieprawidłowością rachunkowości jednostki i narusza nadrzędne zasady ewidencji zdarzeń gospodarczych. Implikuje to delikty co do bieżącego, chronologicznego i systematycznego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz negatywnie weryfikuje wiarygodność uzyskiwanych na ich podstawie informacji, w tym grupowanych jako sprawozdania, do sporządzania,których zobligowana jest jednostka.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA