REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nota korygująca w przypadku zmiany adresu nabywcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Nota korygująca.
Nota korygująca.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka budżetowa zmieniła na początku sierpnia 2013 r. siedzibę, o czym poinformowała niezwłocznie kontrahentów. Jeden z nich jednak przez pomyłkę przesłał na nowy adres jednostki kilka faktur, na których w pozycji „oznaczenie nabywcy” widnieje stary adres. Czy w takim przypadku trzeba wystawić notę korygującą? A jak należy postępować z fakturami wystawionymi od początku roku do czasu przeprowadzki, czy też trzeba na nich korygować adres?

Wystawianie noty korygującej w przypadku zmiany adresu nabywcy

Tak, w opisanej sytuacji jednostka budżetowa, będąca nabywcą towarów lub usług, może wystawić noty korygujące do faktur VAT, w których ich wystawca podał błędny adres nabywcy. Korekta ta może dotyczyć jedynie faktur odnoszących się do okresu po zmianie siedziby jednostki budżetowej. Przy rozgraniczeniu tego czasu należy brać pod uwagę nie tyle datę wystawienia faktury, ile datę faktycznego wykonania operacji gospodarczej (dostawy towaru/wykonania usługi). Data ta może się pokrywać z datą wystawienia faktury, ale nie musi. Korekty natomiast nie wymagają faktury wystawione dla jednostki z podaniem adresu jej poprzedniej siedziby dotyczące zakupu przez nią towarów czy usług w okresie, w którym jej siedziba faktycznie pod tym adresem się mieściła, ponieważ są one zgodne z rzeczywistym przebiegiem tych operacji gospodarczych (czyli opisane w nich transakcje zostały przeprowadzone przez kontrahenta z jednostką, która miała siedzibę pod podanym w tych dowodach adresem). 

REKLAMA

Zobacz również: Sposoby na odzyskanie VAT

Dowody księgowe powinny być rzetelne, tzn. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, oraz kompletne (art. 22 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor). Ponadto powinny zawierać co najmniej dane określone w art. 21 tej ustawy, jeśli przepisy szczególne nie wymagają w tym zakresie danych szerszych. Oznaczenie w dowodzie księgowym potwierdzającym nabycie towarów lub usług (fakturze VAT) nabywcy, poprzez wskazanie jego nazwy i adresu, jest wymagane zarówno przez art. 21 ust. 1 pkt 2 uor, jak i § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Błędy w dowodach księgowych zewnętrznych obcych (a do tej kategorii w jednostce budżetowej, która jest nabywcą towaru lub usługi, jest zaliczana faktura wystawiona przez dostawcę) można korygować jedynie przez wysłanie kontrahentowi odpowiedniego dokumentu zawierającego sprostowanie, wraz ze stosownym uzasadnieniem (art. 22 ust. 2 uor), przy czym w przypadku faktur VAT należy w tym zakresie zastosować przepisy szczególne zawarte w wymienionym rozporządzeniu dotyczącym zwrotu podatku i wystawiania faktur. Przepisy te w razie stwierdzenia w fakturze otrzymanej od kontrahenta pomyłki dotyczącej jakiejkolwiek informacji wiążącej się z nabywcą przewidują możliwość wystawienia przez tego nabywcę noty korygującej przedstawianej do akceptacji wystawcy, w której wskazuje się m.in. treści faktury wymagające skorygowania i treści prawidłowe.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA