REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nota korygująca w przypadku zmiany adresu nabywcy

Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Nota korygująca.
Nota korygująca.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka budżetowa zmieniła na początku sierpnia 2013 r. siedzibę, o czym poinformowała niezwłocznie kontrahentów. Jeden z nich jednak przez pomyłkę przesłał na nowy adres jednostki kilka faktur, na których w pozycji „oznaczenie nabywcy” widnieje stary adres. Czy w takim przypadku trzeba wystawić notę korygującą? A jak należy postępować z fakturami wystawionymi od początku roku do czasu przeprowadzki, czy też trzeba na nich korygować adres?

Wystawianie noty korygującej w przypadku zmiany adresu nabywcy

Tak, w opisanej sytuacji jednostka budżetowa, będąca nabywcą towarów lub usług, może wystawić noty korygujące do faktur VAT, w których ich wystawca podał błędny adres nabywcy. Korekta ta może dotyczyć jedynie faktur odnoszących się do okresu po zmianie siedziby jednostki budżetowej. Przy rozgraniczeniu tego czasu należy brać pod uwagę nie tyle datę wystawienia faktury, ile datę faktycznego wykonania operacji gospodarczej (dostawy towaru/wykonania usługi). Data ta może się pokrywać z datą wystawienia faktury, ale nie musi. Korekty natomiast nie wymagają faktury wystawione dla jednostki z podaniem adresu jej poprzedniej siedziby dotyczące zakupu przez nią towarów czy usług w okresie, w którym jej siedziba faktycznie pod tym adresem się mieściła, ponieważ są one zgodne z rzeczywistym przebiegiem tych operacji gospodarczych (czyli opisane w nich transakcje zostały przeprowadzone przez kontrahenta z jednostką, która miała siedzibę pod podanym w tych dowodach adresem). 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Sposoby na odzyskanie VAT

Dowody księgowe powinny być rzetelne, tzn. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, oraz kompletne (art. 22 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor). Ponadto powinny zawierać co najmniej dane określone w art. 21 tej ustawy, jeśli przepisy szczególne nie wymagają w tym zakresie danych szerszych. Oznaczenie w dowodzie księgowym potwierdzającym nabycie towarów lub usług (fakturze VAT) nabywcy, poprzez wskazanie jego nazwy i adresu, jest wymagane zarówno przez art. 21 ust. 1 pkt 2 uor, jak i § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Błędy w dowodach księgowych zewnętrznych obcych (a do tej kategorii w jednostce budżetowej, która jest nabywcą towaru lub usługi, jest zaliczana faktura wystawiona przez dostawcę) można korygować jedynie przez wysłanie kontrahentowi odpowiedniego dokumentu zawierającego sprostowanie, wraz ze stosownym uzasadnieniem (art. 22 ust. 2 uor), przy czym w przypadku faktur VAT należy w tym zakresie zastosować przepisy szczególne zawarte w wymienionym rozporządzeniu dotyczącym zwrotu podatku i wystawiania faktur. Przepisy te w razie stwierdzenia w fakturze otrzymanej od kontrahenta pomyłki dotyczącej jakiejkolwiek informacji wiążącej się z nabywcą przewidują możliwość wystawienia przez tego nabywcę noty korygującej przedstawianej do akceptacji wystawcy, w której wskazuje się m.in. treści faktury wymagające skorygowania i treści prawidłowe.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA