REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nota korygująca w przypadku zmiany adresu nabywcy

Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Nota korygująca.
Nota korygująca.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka budżetowa zmieniła na początku sierpnia 2013 r. siedzibę, o czym poinformowała niezwłocznie kontrahentów. Jeden z nich jednak przez pomyłkę przesłał na nowy adres jednostki kilka faktur, na których w pozycji „oznaczenie nabywcy” widnieje stary adres. Czy w takim przypadku trzeba wystawić notę korygującą? A jak należy postępować z fakturami wystawionymi od początku roku do czasu przeprowadzki, czy też trzeba na nich korygować adres?

Wystawianie noty korygującej w przypadku zmiany adresu nabywcy

Tak, w opisanej sytuacji jednostka budżetowa, będąca nabywcą towarów lub usług, może wystawić noty korygujące do faktur VAT, w których ich wystawca podał błędny adres nabywcy. Korekta ta może dotyczyć jedynie faktur odnoszących się do okresu po zmianie siedziby jednostki budżetowej. Przy rozgraniczeniu tego czasu należy brać pod uwagę nie tyle datę wystawienia faktury, ile datę faktycznego wykonania operacji gospodarczej (dostawy towaru/wykonania usługi). Data ta może się pokrywać z datą wystawienia faktury, ale nie musi. Korekty natomiast nie wymagają faktury wystawione dla jednostki z podaniem adresu jej poprzedniej siedziby dotyczące zakupu przez nią towarów czy usług w okresie, w którym jej siedziba faktycznie pod tym adresem się mieściła, ponieważ są one zgodne z rzeczywistym przebiegiem tych operacji gospodarczych (czyli opisane w nich transakcje zostały przeprowadzone przez kontrahenta z jednostką, która miała siedzibę pod podanym w tych dowodach adresem). 

REKLAMA

Zobacz również: Sposoby na odzyskanie VAT

Dowody księgowe powinny być rzetelne, tzn. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, oraz kompletne (art. 22 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor). Ponadto powinny zawierać co najmniej dane określone w art. 21 tej ustawy, jeśli przepisy szczególne nie wymagają w tym zakresie danych szerszych. Oznaczenie w dowodzie księgowym potwierdzającym nabycie towarów lub usług (fakturze VAT) nabywcy, poprzez wskazanie jego nazwy i adresu, jest wymagane zarówno przez art. 21 ust. 1 pkt 2 uor, jak i § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Błędy w dowodach księgowych zewnętrznych obcych (a do tej kategorii w jednostce budżetowej, która jest nabywcą towaru lub usługi, jest zaliczana faktura wystawiona przez dostawcę) można korygować jedynie przez wysłanie kontrahentowi odpowiedniego dokumentu zawierającego sprostowanie, wraz ze stosownym uzasadnieniem (art. 22 ust. 2 uor), przy czym w przypadku faktur VAT należy w tym zakresie zastosować przepisy szczególne zawarte w wymienionym rozporządzeniu dotyczącym zwrotu podatku i wystawiania faktur. Przepisy te w razie stwierdzenia w fakturze otrzymanej od kontrahenta pomyłki dotyczącej jakiejkolwiek informacji wiążącej się z nabywcą przewidują możliwość wystawienia przez tego nabywcę noty korygującej przedstawianej do akceptacji wystawcy, w której wskazuje się m.in. treści faktury wymagające skorygowania i treści prawidłowe.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - podobne jak w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA