REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mamy jeden rodzaj Compliance?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Czy mamy jeden rodzaj Compliance? /Fot. Shutterstock
Czy mamy jeden rodzaj Compliance? /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio usłyszałem takie pytanie: Czy mamy jeden rodzaj Compliance? W pierwszym momencie odpowiedziałem: Tak, mamy jeden Compliance (jedno zarządzanie zgodnością) tak jak mamy jeden system prawny, czy jedną obsługę prawną. I wtedy mnie olśniło.

Przecież prawnicy, z powodu skomplikowania i wielkości systemu prawnego, dzielą się na specjalistów od prawa podatkowego, cywilnego, karnego, administracyjnego itd.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście są też specjaliści zapewniający tzw. kompleksową obsługę prawną od tzw. typowych problemów prawnych. Ale z dużym problemem idzie się do specjalisty.

I podobnie jest już w Compliance. Mamy oczywiście specjalistów od ogólnego Compliance.

Ale są też specjaliści Compliance od:

REKLAMA

  1. HR Compliance – tj. spraw personalnych,
  2. Tax Compliance – tj. podatków,
  3. Compliance w Bankach,
  4. Compliance w branży ubezpieczeniowej,
  5. AML – przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
  6. Compliance w zakresie prawa konkurencji,
  7. Antykorupcji,
  8. Antyfraudów,
  9. ochrony danych osobowych,
  10. Sygnalistów i systemów działań następczych,
  11. weryfikacja partnerów biznesowych.

Ponadto możemy obserwować początki tworzenia się trzech nowych specjalizacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Compliance w Administracji Państwowej,
  2. Compliance w jednostkach samorządu terytorialnego i spółkach komunalnych,
  3. Compliance w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Na marginesie, obecnie w Polsce w miarę dojrzały Compliance mamy w Bankach, w branży ubezpieczeniowej, w farmacji i tam gdzie wymusiły to zagraniczne Spółki matki lub kontrahenci. Oczywiście jest parę wyjątków ale pomińmy je w rozważaniach.

Jak pisałem w artykule „Compliance – przepis na sukces – piąty składnik – KULTURA ORGANIZACYJNA” jednym ze składników w przepisie na udane wdrożenie i utrzymanie systemów Compliance, systemów przyjmowania i reagowania na zgłoszenia Sygnalistów, systemów antykorupcyjnych lub systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Danych Osobowych jest kultura organizacyjna.

Dlatego np. nie podjąłbym się wdrożenia i utrzymania Systemu Compliance w Bankach. Bo nie znam i nie rozumiem kultury organizacyjnej banków. Oczywiście mógłbym się tego nauczyć, ale zajęłoby mi to trochę czasu.

Dlatego też, gdy zaczynam obserwować początek procesu, polegającego na tym, że oficerowie Compliance, którzy cale życie pracowali w bankach, zaczynają przechodzić i wdrażać Compliance w jednostkach samorządu terytorialnego i spółkach komunalnych lub w małych i średnich przedsiębiorstwach to mam mieszane uczucia.

Ci oficerowie na pewno mają świetnie opanowany warsztat oficera Compliance. Ale czy rozumieją Kulturę organizacyjną w jednostkach samorządu terytorialnego i spółkach komunalnych lub w małych i średnich przedsiębiorstwach?

Z drugiej strony, w najbliższych latach, skąd oficerów Compliance te podmioty będą musiały pozyskać. Wyjścia są trzy:

  1. albo walczyć o tych nielicznych oficerów Compliance, którzy rozumieją ich Kulturę organizacyjną,
  2. albo pozyskać oficerów Compliance z innych branż i pozwolić im poznać swą Kulturę organizacyjną,
  3. albo przeszkolić swoich pracowników na oficerów Compliance.

Podejrzewam, że będziemy mogli obserwować wszystkie trzy metody pozyskiwania oficerów Compliance.

Więcej czytaj tutaj: Compliance

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA