REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance – przepis na sukces – piąty składnik – KULTURA ORGANIZACYJNA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance – przepis na sukces – piąty składnik – KULTURA ORGANIZACYJNA./ fot. Shutterstock
Compliance – przepis na sukces – piąty składnik – KULTURA ORGANIZACYJNA./ fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od czego zależy udane wdrożenie i utrzymanie systemów Compliance, systemów przyjmowania i reagowania na zgłoszenia Sygnalistów, systemów antykorupcyjnych lub  systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Danych Osobowych (dalej będę pisał tylko o systemach Compliance ale poniższe zasady należy stosować też analogicznie do pozostałych systemów)?

Według mnie, w przepisie na sukces jest pięć składników.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy z nich to jest PRZYWÓDZTWO omówiłem w artykule Compliance: Przywództwo - rola i odpowiedzialność organu nadzoru i najwyższego kierownictwa.

Drugi z nich to jest PRACOWNIKÓW omówiłem w artykule Compliance: Pracownicy, w tym kierownictwo średniego i niższego szczebla – czyli najważniejsi są ludzie

Trzeci z nich to jest OFICERA COMPLIANCE omówiłem w artykule Compliance – przepis na sukces – trzeci składnik – oficer Compliance

REKLAMA

Czwartym z nich to jest KOMUNIKCJĘ omówiłem w artykule Compliance – przepis na sukces – czwarty składnik – Komunikacja   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Pracownicy

Piątym składnikiem jest KULTURA ORGANIZACYJNA.

Wdrożenie systemu Compliance oznacza zmianę kultury organizacyjnej danego podmiotu. Jak napisał Peter Drucker: „Kultura zjada strategię na śniadanie”. Oznacza to, że aby wdrożenie system Compliance było udane musi się on stać integralną częścią kultury organizacyjnej. W każdym innym przypadku wdrożenie systemu Compliance zakończy się porażką.

Co to jest Kultura organizacyjna? Najkrótsza odpowiedź brzmi: Kultura organizacyjna to realny system wartości, zbiór norm społecznych, w tym wymogów zachowania łączących wszystkich pracowników danego podmiotu.

Co oznacza, że Compliance ma być integralną częścią kultury organizacyjnej?

  1. System Compliance musi przenikać i obejmować całą organizacją. Każdy, od szeregowego pracownika, przez kierownictwo średniego szczebla po najwyższe kierownictwo ma mieć świadomość, że ma obowiązek być Compliance (dlatego Komunikacja jest jednym ze składników na sukces). Każdy w organizacji musi być odpowiedzialnym za system Compliance. 
  2. Bycie Compliance, tj. bycie zgodnym z prawem i zasadami etyki obowiązującymi w spółce musi być REALNIE obowiązującą wartością w Spółce, na której straży stoją wszyscy pracownicy. Zawsze, każde zachowanie incompliance musi się spotkać z niezwłoczną reakcją. 
  3. System Compliance to tylko część układanki. Wdrożenie systemy Compliance wymaga odpowiednich (mniejszych lub większych) zmian praktycznie we wszystkich procesach Spółki. Ponadto trzeba jeszcze pamiętać, że system Compliance to tylko jeden z wielu systemów, często organizacje muszą też wdrożyć np.. o: system kontroli, system audytu, w tym audytu śledczego, system antyfraudowy, system zarządzania ryzykiem, ład korporacyjny, AML itd. itp. Te wszystkie systemu i procesy muszą tworzyć harmonijną i funkcjonalną całość.

W związku z powyższym według mnie są trzy poziomy wdrożenia Systemy Compliance.

Pierwszy poziom to formalne wdrożenie systemu Compliance. Tworzymy Politykę, procedury i pozostałą dokumentację, powołujemy oficera Compliance, ale wartości Compliance nie stają się integralną częścią kultury organizacji, oficer Compliance nie ma wystarczających zasobów, ma zbyt słabe umocowanie itp. itd. Formalnie system jest ale nie ma prawa działać, bo nie stał się integralną częścią kultury organizacyjnej.

Drugi poziom to realne wdrożenie systemu i zaszczepienie Kultury Compliance w Kulturze organizacyjnej ale nie podjęcie dalszych kroków. Niestety poza powołaniem oficera Compliance, odpowiednim go umocowanie i zapewnieniem mu zasobów, utworzeniem Polityki i procedur, przeszkoleniem pracowników itd. systemem zarządzania Compliance trzeba cały czas zarządzać i go udoskonalać. Jeżeli nie podejmiemy dalszych kroków, to pomimo udanego wdrożenia, system Compliance nie stanie są stałym elementem Kultury organizacyjnej i wcześniej lub później zdegraduje się do poziomu pierwszego.

Trzeci poziom to realne wdrożenie a następnie zarządzanie systemem Compliance. System Compliance powinien funkcjonować w cyklu Deminga.

Cykl Deminga polega na tym, że najpierw planujemy, potem wykonujemy, potem sprawdzamy czy działa, potem poprawiamy i od nowa. Taki niekończący się cykl doskonalenia się systemu jest niezbędny. Podmioty i organizacje funkcjonują bowiem w otoczeniu które się charakteryzuje:

  1. zmiennością,
  2. niepewnością,
  3. złożonością,
  4. niejednoznacznością.

Dlatego:

  1. możemy tylko dążyć do tego by system Compliance był jak najlepszy,
  2. system Compliance adekwatny do obecnych ryzyk najpewniej nie będzie adekwatny w przyszłości.

Na zakończenie zacytuję pewne zdanie usłyszane na jednej z konferencji: „Nie ma firm, które nie mają problemów Compliance, są tylko takie które o tym nie wiedzą.”.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA