Kategorie

Opłata reklamowa

Opłata reklamowa to jedna z opłat lokalnych, które mogą być nałożone przez radę gminy. W 2021 r. podatki i opłaty lokalne wzrosną. Ile wyniesie opłata reklamowa w 2021 r.?
Jedną z najważniejszych kwestii związanych z opłatą reklamową jest wskazanie sposobów jej poboru i terminów płatności. Bez względu jednak, jakiego wyboru dokona gmina, wątpliwości mogą wiązać się z obowiązkiem wystawiania upomnienia.
Dotychczas określenie zasad i warunków sytuowania tablic i urządzeń reklamowych możliwe było wyłącznie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, które pokrywały niewielką powierzchnię Polski. Obecnie rada gminy może ustalić w formie uchwały zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
W 2016 r. zmianie ulegnie górna stawka części stałej opłaty reklamowej. Maksymalne kwoty opłaty ustalane są co roku.
Opłata reklamowa ma stanowić jedno z narzędzi porządkowania krajobrazu. Od 11 września 2015 r. będą obowiązywały przepisy umożliwiające pobieranie przez gminy nowych opłat.
Nowy tryb wymierzania kar administracyjnych za niezgodne z prawem umieszczanie tablic urządzeń reklamowych okaże się w praktyce najprawdopodobniej nieskuteczny. Zamiast więc pomóc w uporządkowaniu przestrzeni i zasileniu gminnych budżetów, narazi samorządy na prowadzenie długotrwałych i nieskutecznych postępowań administracyjnych, a w konsekwencji również egzekucyjnych.
Reklamy w mieście obecnie zajmują zbyt dużą przestrzeń. W walce o ład przestrzenny polskich miast mają pomóc nowe przepisy, dzięki którym samorządy będą mogły stworzyć kodeks reklamowy.