| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Podatki i opłaty > Opłata reklamowa od 11 września 2015 r.

Opłata reklamowa od 11 września 2015 r.

Opłata reklamowa ma stanowić jedno z narzędzi porządkowania krajobrazu. Od 11 września 2015 r. będą obowiązywały przepisy umożliwiające pobieranie przez gminy nowych opłat.

Opłata reklamowa 2015

Opłatę reklamową wprowadzono na mocy przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Ustawa wejdzie w życie 11 września 2015 r.

Nowa opłata będzie pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

Na kim ma ciążyć obowiązek uiszczenia opłaty? Ustawa wymienia tu następujące podmioty: właściciela, użytkownika wieczystego lub samoistnego posiadacza nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których znajduje się tablica lub urządzenie reklamowe (chyba że reklama nie jest widoczna z przestrzeni dostępnych publicznie lub stanowi szyld reklamowy).

Zobacz również: Nieskuteczne kary za reklamy

Nowe przepisy odmienne zatem traktują niewielką informację o działalności gospodarczej prowadzonej na danym terenie od reklamy nie mającej żadnego związku z miejscem, w którym jest zlokalizowana. Rada gminy będzie ustalała kryteria uznania reklamy za szyld.

Część stała i zmienna

Opłata reklamowa powinna składać się z części stałej niezależnej od powierzchni reklamy oraz z części zmiennej proporcjonalnej do wielkości reklamy.

Wysokość części stałej oraz części zmiennej będą zależały od lokalizacji, wielkości oraz rodzaju tablicy lub urządzenia.

Stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 2,50 zł dziennie. Stawka części zmiennej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 0,20 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.

Kwotę zapłaconego podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego, zalicza się na poczet opłaty reklamowej należnej od tej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.

Projektodawca podkreśla, iż opłaty za reklamy powinny stanowić jedno z narzędzi porządkowania krajobrazu, a nie możliwość łatwego uzyskana dochodu przez gminy.

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Szymański

Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »