Reprywatyzacja w Warszawie - nowe przepisy już obowiązują
REKLAMA
REKLAMA
Komisja będzie organem administracji publicznej, który stanie na straży interesu publicznego, prowadzącym postępowania w sprawie wydania decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich.
REKLAMA
Komisja będzie miała siedzibę w budynku Ministerstwa Sprawiedliwości przy Al. Ujazdowskich 11 w Warszawie. Ministerstwo zapewni także obsługę administracyjno-biurową prac Komisji.
Skład Komisji
W skład Komisji wchodzą przewodniczący powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów, na wniosek Ministra Sprawiedliwości złożony w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz 8 członków w randze sekretarza stanu, powoływanych i odwoływanych przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.
Zadania Komisji
Komisja ma na celu usuwanie skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa. Ponadto Komisja może występować do właściwych organów w razie stwierdzenia, w toku postępowania przed Komisją, okoliczności sprzyjających popełnianiu przestępstw lub wydawaniu decyzji reprywatyzacyjnych z naruszeniem prawa, a także okoliczności utrudniających ujawnianie przestępstw.
Zobacz również: Prawo administracyjne
Katalog decyzji
Po przeprowadzeniu postępowania rozpoznawczego dotyczącego określonej nieruchomości, Komisja będzie mogła wydać decyzję administracyjną, w której:
• utrzyma w mocy wydaną wcześniej decyzję reprywatyzacyjną;
• uchyli decyzję reprywatyzacyjną w całości albo w części i orzeknie co do istoty sprawy;
• uchyli decyzję reprywatyzacyjną w całości i przekaże sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi, który wydał taką ostateczną decyzję, jeżeli została wydana z naruszeniem prawa,
a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie;
• w razie, gdy decyzja reprywatyzacyjna wywołała nieodwracalne skutki prawne, stwierdzi wydanie tej decyzji z naruszeniem prawa i wskaże okoliczności, z powodu których nie można jej uchylić;
• umorzy postępowanie rozpoznawcze.
Społeczna Rada
REKLAMA
Komisja będzie wydawała decyzje po zasięgnięciu opinii Społecznej Rady, składającej się z 9 osób powoływanych i odwoływanych przez Ministra Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, spośród członków organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego, a także stowarzyszeń, których statutowym celem jest działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa oraz kształtowanie kompetencji obywatelskich.
Społeczna Rada będzie mogła wydać opinię w każdej rozpatrywanej przez Komisję sprawie w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku Komisji. Termin do wydania opinii może zostać przedłużony przez Przewodniczącego Komisji na wniosek Społecznej Rady. W sytuacji niewydania opinii przez Społeczną Radę w powyższym terminie, okoliczność ta nie wstrzymuje wydania decyzji przez Komisję.
Rozstrzygnięcia Komisji będą podlegały zaskarżeniu na zasadach ogólnych do sądu administracyjnego.
REKLAMA
REKLAMA