reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Audyt i kontrola > Jakie zasady obowiązują przy przeprowadzaniu spisu z natury w jednostkach budżetowych

Jakie zasady obowiązują przy przeprowadzaniu spisu z natury w jednostkach budżetowych

Jakie są podstawowe czynności i zasady poprzedzające inwentaryzację polegającą na spisie z natury? Jak należy powołać komisję inwentaryzacyjną?

Czynności poprzedzające inwentaryzację drogą spisu z natury zależą od wielkości jednostki i posiadanych przez nią zasobów majątkowych. W każdej jednostce powinny zostać wyznaczone:

l rodzaje składników majątkowych, które będą objęte spisem,

l dzień, w którym dokonuje się inwentaryzacji,

l daty przeprowadzenia spisu,

l komisja spisowa.

Pierwszą czynnością jest powołanie na piśmie w formie zarządzenia komisji inwentaryzacyjnej. Przepisy jednak nie regulują zasad powoływania komisji i zespołów spisowych oraz zasad przeprowadzania spisu z natury.

Określone zasady postępowania utrwaliły się w praktyce. I tak, w skład komisji inwentaryzacyjnej powinny wchodzić co najmniej 2-3 osoby, najlepiej dobrze znające gospodarkę magazynową i przepisy dotyczące inwentaryzacji oraz zasady przeprowadzania spisu z natury. Z zespołu powołanego do przeprowadzenia spisu kierownik jednostki (lub osoba odpowiedzialna) powołuje przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej, który powinien czuwać nad rzetelnym przeprowadzeniem spisu z natury i nad przebiegiem innych czynności związanych z inwentaryzacją. Przewodniczący (lub inna osoba upoważniona) otrzymuje arkusze spisu, odpowiednio oznakowane, tak aby umożliwić kontrolę ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem. Przed przystąpieniem do spisywania należy sprawdzić, czy kierownik inwentaryzowanej placówki sporządził i przekazał do komórki księgowości wszystkie niezbędne dowody księgowe, które mają wpływ na stan księgowy składników majątku objętego inwentaryzacją.

Ważne jest, aby osoby wchodzące w skład zespołu spisowego nie miały informacji o wynikających z ewidencji księgowej ilościach inwentaryzowanych składników majątku.

Do arkuszy spisu z natury mają zastosowanie przepisy ustawy o rachunkowości (u.o.r.) dotyczące dowodów księgowych.

Na arkuszach spisowych nie wolno pozostawiać niewypełnionych wierszy, a ewentualne poprawki czy korekty należy wprowadzać wyłącznie z zachowaniem zasad określonych w u.o.r., a mianowicie poprzez: skreślenie błędnego zapisu i wpisanie poprawnego, z zachowaniem czytelnego błędnego zapisu, oraz dokonanie poprawki oraz umieszczenie daty zmiany. Ponadto na arkuszach spisu należy wyodrębnić składniki majątku, takie jak: obce, zepsute, uszkodzone, niepełnowartościowe itp. Trzeba pamiętać przy tym, aby ujmować je na odrębnych arkuszach spisowych.

WNIOSEK

Każda strona spisu z natury powinna być akceptowana podpisami członków komisji (zespołu) oraz osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie.

BEATA PIOTROWSKA

główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z 29 września1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.).

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy177.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

EXCO A2A Polska

EXCO A2A Polska (www.exco.pl) jest polską filią Grupy EXCO (www.exco.fr) France, sieci niezależnych biur działających w zakresie audytu, ekspertyz księgowych oraz doradztwa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama