Pisma administracyjne w formie elektronicznej
REKLAMA
REKLAMA
Czy będą zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego, tak aby umożliwić stronom składanie podań lub innych pism w postaci elektronicznej oraz podpisywanie ich dowolnym, przewidzianym w przepisach, podpisem elektronicznym, umożliwiającym jednoznaczne powiązanie dokumentu z osobą go podpisującą? Czy ministerstwo zamierza przyznać gminom prawo do wystawiania certyfikatów CC SEKAP?
REKLAMA
REKLAMA
Nazbyt restrykcyjne rozumienie przepisów art. 63 k.p.a., zdaniem wielu podmiotów, uniemożliwia zastosowanie w dokumentach wykorzystanych w postępowaniu administracyjnym innego rodzaju podpisu elektronicznego niż bezpieczny podpis elektroniczny opatrzony ważnym kwalifikowanym certyfikatem.
W ramach zespołu do spraw usuwania barier prawnych i proceduralnych w elektronicznej administracji, działającego przy Komitecie Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności, przygotowano rekomendację, która została włączona do prac nad ustawą o zmianie ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne. W rekomendacji tej wskazano, że, konieczna jest rezygnacja z warunku opatrzenia podania bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu wynikającego z art. 63 par. 3a pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego. Prace nad nowelizacją Kodeksu postępowania administracyjnego powinny w tym zakresie stanowić element planowania zmian w ustawie z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450 ze zm.). Przedmiotowy projekt, znajdujący się obecnie na etapie konsultacji wewnątrzresortowych, przewiduje zmianę art. 63 kodeksu postępowania administracyjnego, nadając mu następujące brzmienie: podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej umożliwiających wprowadzenie danych bezpośrednio do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej, a także ustnie do protokołu (...). Podmiot publiczny, który używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych, może udostępniać użytkownikom możliwość uwierzytelniania w tym systemie poprzez zastosowanie innych form podpisu elektronicznego. Zgodnie z art. 9 ust. 3 obowiązującej ustawy o podpisie elektronicznym jednostka samorządu terytorialnego może świadczyć usługi certyfikacyjne na zasadach niezarobkowych także dla członków wspólnoty samorządowej. Ustawa o podpisie elektronicznym nie zakazuje również gminom pełnienia funkcji punktów rejestracji dla potrzeb samorządowych centrów certyfikacji (na podstawie odpowiedzi na interpelacje nr 4809).
RL
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).
• Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA